Låt bilägaren böta oavsett vem som kört

Det där är bara en tidsfråga innan det kommer.
Samma med snitthastighetsmätning mellan kameraskåpen med.

När kommer kraven på regplåt fram på våra bågar?

/J

Det där är bara en tidsfråga innan det kommer.
Samma med snitthastighetsmätning mellan kameraskåpen med.

När kommer kraven på regplåt fram på våra bågar?

/J

Det där med snitthastighetsmätning kräver ju att varenda fordon fotograferas vid varenda stolpe, och sen ska nåt jon sitta och kolla regplåtar och tidsstämplar. Skrämselpropaganda.

Det där med snitthastighetsmätning kräver ju att varenda fordon fotograferas vid varenda stolpe, och sen ska nåt jon sitta och kolla regplåtar och tidsstämplar. Skrämselpropaganda.

Nope, inte med Sven-Eriks nya idé!

Allra bäst hade varit om ett obligatoriskt transpondersystem i bilarna hade gjort det möjligt att identifiera dem under automatisk hastighetsmätning utan någon fotografering.

Folk som inte fattar att det är nollvisionen och inte hastigheten det är fel på borde inte få inneha någon som helst form av maktposition inom Svea!

Det kan köras helt automatiskt, de nya kamerorna klarar det alldeles säkert. Om inte annat med små modifikationer. Bilderna tas och tiden mellan dem analyseras automatisk av systemet, de som har för kort tid mellan sig sparas och de andra raderas. Ett system som kan matcha nummerplåtar från bilderna automatiskt är inga problem. Efter det rullar det på på samma sätt som idag.

Däremot kanske det inte är det mest optimala sättet.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om förslaget att det ska drabba fordonets ägare vare sig det är hans eller hennes fel eller inte...

Men så är det ju redan när det gäller parkeringsböter, spelar ju ingen roll om det är jag, min morsa eller din farsa som parkerar min hoj, står den fel så åker ju jag på det.

Jag förstår inte problemet? Hur ofta är era bilar/mc ut och åker UTAN att du /ni vet vem som kör/kört den?
Om du får en fortkörningsböter på din bil utan att det är du som kört så kan jag garantera att du vet vem du ska ge boten!

Jag förstår inte problemet? Hur ofta är era bilar/mc ut och åker UTAN att du /ni vet vem som kör/kört den?
Om du får en fortkörningsböter på din bil utan att det är du som kört så kan jag garantera att du vet vem du ska ge boten!

Det är väl för fan inte mitt jobb att driva in böter åt staten!

Hmmf han vill alltså införa ett angiverisystem med andra ord :gnissla

Om detta då mot all förmodan blir verklighet så är det väl inte långt kvar tills det blir så om inte vittnen till ett brott uppger vem som utfört brottet (trots att de inte riktigt såg/vet eller kommer ihåg gärningsmannen/männen) så blir de automatiskt medskyldiga :gnissla

Ja det kan du göra !

Så om killen står som ägare till bilen och tjejen kör för för fort så är det bara för killen att lämna in körkortet till polisen med det nya förslaget?

Vad händer om ungen i familjen står som ägare till bilen, liknande när de får p-böter?

Idiotiskt förslag. :arsele

Vad händer om ungen i familjen står som ägare till bilen, liknande när de får p-böter?

Det är slut med det nu, man kan bara stå som ägare till fordon man har förarbevis/körkort på om man är under 18.
Jag står som ägare till alla mina barns bilar, och det blir ett par stycken...

Det är väl för fan inte mitt jobb att driva in böter åt staten!

Exakt och var går gränsen? Om min goda vän Henry plöjer genom en kull småbarn från dagiset dillvippan så är Jag alltså per automtik ansvarig för 17 ungars brytala död då Jag står som ägare på bilen?! Om Jag då inte kan bevisa att det var Henry som körda, får jag sitta livet ut då?

Det är kul att se vilka resurser och vilket engagemang de har för att sätta dit mig som fartsyndare. Undras när de ska få fast sveriges statsministers mördare?

Det här landet är ju ett jävla skämt.

Exakt och var går gränsen? Om min goda vän Henry plöjer genom en kull småbarn från dagiset dillvippan så är Jag alltså per automtik ansvarig för 17 ungars brytala död då Jag står som ägare på bilen?! Om Jag då inte kan bevisa att det var Henry som körda, får jag sitta livet ut då?

Fan det är härligt att se dig tebax här i OT Teo :D

Last edited:
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om förslaget att det ska drabba fordonets ägare vare sig det är hans eller hennes fel eller inte...
Det är personen bakom ratten som begår brottet. Varken bilen, eller den person som står som ägare men inte kör eller någon annan för den delen heller ska stå till ansvar.

Men så är det ju redan när det gäller parkeringsböter, spelar ju ingen roll om det är jag, min morsa eller din farsa som parkerar min hoj, står den fel så åker ju jag på det.

Jo men den som brukar bilen får tag på lappen då det antagligen är denne som ställt bilen där och har då möjlighet att pröjsa innan påminnelsen dyker hem hos bilägaren.

Fan det är härligt att se dig tebax här i OT Teo :D

Ja vad ska man göra. Har feber, inflamation i en tand och går således på penicillin. Dessutom är Jag bakfullare än hinhåle själv.

Folk som inte fattar att det är nollvisionen och inte hastigheten det är fel på borde inte få inneha någon som helst form av maktposition inom Svea!

Du har så rätt! Vad fan är det frågan om? Nollvision... Folk dör för dom som inte vet. Att sätta in ett helt lands resurser mot något som är oundvikligt är ju ett hån mot skattebetalarna.

Last edited:
Du har så rätt! Vad fan är det frågan om? Nollvision... Folk dör för dom som inte vet. Att sätta in ett helt lands resurser mot något som är oundvikligt är ju ett hån mot skattebetalarna.

På det stora hela håller jag med, problemet blir väl att formulera en bra inställning/mål där det framgår att ingen ska behöva sätta livet till men behålla det klarsynta (och realistiska) synsättet eftersom vi VET att så kommer ske. Hur hade du tänkt dig att målet bör formuleras om vi inte ska ha nollvision?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra