Låt bilägaren böta oavsett vem som kört

:D
Jag argumenterar inte emot er, jag håller tvärtom med er, men vad ska staten ta till då? En - Ok-att-det-dör-<50-pers-om-året-men-inte-mer-vision? För nått måste väl ändå finnas:confused:

Måste det verkligen det? Vi har ju satsningar på säkerhet. Räcker inte det? Folk dör ju liksom, det sker för att vi är apor som klantar oss och det kan ju ingen vision i världen ändra på. Tycker man ska göra så gott det går när det gäller att underhålla vägarna och sen finnas där när olyckan väl är framme. Vi vet ju inte var, när och hur den blir så att försöka förutse samtliga olyckor och förhindra dessa innan de skett är bara pinsamt resonemang från verklighetsflyende dårar.

edit: stavar som mårten gås.

Last edited:
Det där med snitthastighetsmätning kräver ju att varenda fordon fotograferas vid varenda stolpe, och sen ska nåt jon sitta och kolla regplåtar och tidsstämplar. Skrämselpropaganda.

Umm...hur tror du det går till idag då? Det är redan halvvägs där då regnumret läses av med datorer...och att hålla koll på snittfart mellan två kameror är inga problem (kamerorna klarar redan av det, det har VV tydligt basunerat ut för inte överdrivet länge sedan).

Det fungerar redan så i England t.ex...

/J

... bara pinsamt resonemang från färklighetsflyende dårar.

Mmm, men måste vi inte ha såna i ett civiliserat samhälle? En samhällsapparat vi som är så mycket "klokare" kan gnälla o hacka på för att de styr och inskränker våra liv.:gnissla

Skulle du och dina polare kunna styra Sverige bättre? Eller jag o mina polare för den delen. Vi som gillar o börna o leva fan utanför polisstationen, bryta mot allestädes trafikregler o leva omoraliskt och vettvilligt. Njaa tror inte det va..:yoparty

:)

Mmm, men måste vi inte ha såna i ett civiliserat samhälle? En samhällsapparat vi som är så mycket "klokare" kan gnälla o hacka på för att de styr och inskränker våra liv.:gnissla

Skulle du och dina polare kunna styra Sverige bättre? Eller jag o mina polare för den delen. Vi som gillar o börna o leva fan utanför polisstationen, bryta mot allestädes trafikregler o leva omoraliskt och vettvilligt. Njaa tror inte det va..:yoparty

Skulle Jag ärligt bli påbjuden platsen som sveriges vägledare med 2 mille i ingångslön skulle Jag kunna lägga bakhjulsåkandet på hyllan och säkerligen bara här i OT-forumet kunna plocka på mig en stab av vettiga människor som Jag är säker på skulle göra jobbet både bättre och billigare. Du skulle så klart bli en av de tillfrågade.:)

Kolla in de politiker vi har idag, pedofiler, skattebrott hit och dit, Mona muslim som förskingrar pengar listan kan göras väldigt lång.

Politiker är snarare de absolut sämsta att styra ett land just pga. typen av människor som vill bli politiker är ruttna inombords i större utsträckning.

De bästa att styra Sverige skulle vara de som absolut inte vill styra Sverige.

Kolla in de politiker vi har idag, pedofiler, skattebrott hit och dit, Mona muslim som förskingrar pengar listan kan göras väldigt lång.

Politiker är snarare de absolut sämsta att styra ett land just pga. typen av människor som vill bli politiker är ruttna inombords i större utsträckning.

De bästa att styra Sverige skulle vara de som absolut inte vill styra Sverige.

OT:
Är det din arm på avataren Hard_Grit? :skrämd

Jag anser att det bör finnas en plan, ett mål, en vision - whatever. Känns rätt logiskt att staten har en plan of action. Måhända att den inte är realistisk eller bra men det finns ett tänk på en linje vi ska sikta mot i alla fall.

Är det inte bara hur den är formulerad idag som ni stör er på? Eller anser ni att det är ok att det dör, säg 2000 pers om året i trafiken? Blanda inte ihop begreppen här nu.

Jo, delvis hur den är formulerad men även själva grundtanken på att ha just en vision om något som aldrig kommer att uppfyllas så länge man inte radikalt förbjuder folk att färdas på andra sätt än med tåg i förseglade tunnlar (annars kan ju nån lodis på spåret dö) som inte får gå över 30km/h alt. då häst & vagn, med sexpunktsbälte och anti-rollover system inkopplat. Fan ta den som får för sig att låta hästen gallopera när man har brådis, 6tüüsen i böter direCkt!

Jag tycker en nollvision i sig inom trafiken är (som jag sa innan) lika korkad som en nollvision för civila dödsoffer i krig alt. ytterliggare en vision om självmorden. Det ska för övrigt bli grymt kul att höra ursäkterna om 7-8 år när folk fortf. väljer att ta livet av sig.
- Jo, men det är ju som så att folk vägrar vara lyckliga, trots att vi till i år lyckats utöka Melodifestivalen till hela 16st deltävlingar och 8st andra-chansen är folk inte nöjda.

Jag förstår ju även jag att folk som dör i trafiken inte är något bra. Men det är inte oundvikligt och just därför ska man inte heller sträva efter det! Det jag retar upp mig på så fort nollvisionen tas fram är att det är just oss individer det är fel på. Man skulle kunna vända på steken & säga att det är vägnätet samt polisen det är fel på. Skulle alla vägar vara i tunnlar och utan mötande trafik samt att det stod poliser som enbart utförde utandningskontroller var 15km så kan jag nästan gå i god för att vi skulle kunna närma oss en s.k nollvision. Men varför har vi det inte så? Jo dels för att det vore näst intill omöjligt att utföra men främst för att det inte är ekonomiskt försvarbart innan vi hittar olja i Gamla Stan.

Men då kan man ju titta lite mer enkelt på när/var & hur folk dör i trafiken.
Följande står att läsa i "Döden i vägtrafiken" som finns på VVs hemsida.

I nära hälften av singelolyckorna har
det skett en kollision med fasta före-
mål. Drygt 70 procent3
av dem som
krockat med ett fast föremål skulle
ha överlevt om sidoområdet varit för-
låtande.

På de vägavsnitt där
mitträcke finns upp-
satt har ingen
människa omkommit i
en möteskollision

45 procent av olyckorna har
skett mellan ett tungt fordon
och en personbil under den
betraktade perioden, trots
att tunga fordon endast
utgör cirka tio procent av
trafikarbetet.

För att belysa kraften i en krock med en lastbil så står att läsa följande.
En lastbil med en vikt på 65ton som håller 70km/h och frontar med en personbil på 1,5ton som även den håller 70km/h ger utgången att lastbilen tappar fart till 67km/h medans personbilen helt plötsligt går bakåt i 67km/h = en fartändring på 137km/h på några millisekunder. Hur mycket hjälper det om dom krockar i 60km/h istället? Inte på långa vägar tillräckligt för att undvika utgången av olyckan. Men det är hastigheten som är boven, glöm inte det!

Släng sen på att 25% av dödsolyckorna har alkohol inblandat så ser det än värre ut för VV's ledord om hastigheten.

Efter dessa citat tröttna jag på att läsa, men hur man än vänder & vrider på det så är det alltid en yttre faktor så som tungtrafik, alkohol, skit vid sidan av vägen alt. den mer svårbevisade somna vid ratten som eg. är anledningen till att någon förolyckats. Om du frontar i 115km/h eller lagstadgade 110km/h spelar ingen roll för utgången. Men det är väldigt enkelt för VV att gå in & säga att det alltid är hastigheten som dödar. Självklart är det så, men en nationell hastighetsbegränsning på 30km/h kommer inte funka.

Varför jag är emot en vision där ledorden är:

"Det är hastigheten som dödar" ??

Jo, se till att eliminera alla saker runt omkring istället. VV har fatalt misslyckats med sin vision, det går inte att förneka. Men istället för att ta på sig att man hade fel börjar man skylla på en himla massa saker och främst då hastigheten. Visst går en personbil VS lastbil med dödlig utgång och 5km/h överträdelse in som att det är hastigheten som dödat. Visst är det så, men hade det varit nån skillnad vid exakt 70km/h? Nej, det är där felet ligger. Man tar första bästa chans att skylla på hastigheten och vägrar promt att se till omständigheterna. Per Sinding Larsen framstår ju som en kille som är öppen för allt om man jämför med VV.

Nä, usch, tvi & blä för VV och deras jävla (nu är jag arg) vision!
MAN BLIR FÖRBANNAD!!! :mad:

PS. Ni som kommer rösta på mig i valet bör även veta att jag kommer förbjuda vintern söder om Dalälven. Så ni vintermänniskor får rösta på nån annan :D

*EDIT* För att undvika missförstånd. Jag är verkligen inte emot att folk arbetar för en säkrare trafikmiljö! Men se för fan till att jobba med rätt saker istället för att bara sitta & skylla ifrån sig när det inte går som man vill.

Last edited:
PS. Ni som kommer rösta på mig i valet bör även veta att jag kommer förbjuda vintern söder om Dalälven. Så ni vintermänniskor får rösta på nån annan :D

Fan vilket grymt argument:yoparty förbjud gärna vintern söder om treriksröset för min del:tummenupp

OT:
Är det din arm på avataren Hard_Grit? :skrämd

Nä, jag e starkare än så :D

Det är en bild av en klättrare som är "pumpad", försökte ta bild på min egen arm men fan helt omöjligt att få till det ska försöka i dagsljud imorgon. Problemet är att bli pumpad helt enkelt, hålla armen spänd allt vad jag har runt handtaget och samtidigt med vänster arm lugnt och stadigt kunna ta ett bra kort.. :va

Jag tycker en nollvision i sig inom trafiken är (som jag sa innan) lika korkad som en nollvision för civila dödsoffer i krig alt. ytterliggare en vision om självmorden.

Mycket snack om hastigheten är det, anledningarna till olyckor är många och långt fler än bara hastighet.

Ja, det där var en jävla tomte. Jag reagerade på hur tafflig debattartikeln var. Han verkar ha strävat efter att få den så lång som möjligt och för att lösa det så upprepar han sig om och om igen.

Jag tror snubben blivit omkörd av någon "fartdåre" på sträckan Gbg-Sthlm som fått honom att surna till. Gubben kör garanterat Volvo.

Dessutom FINNS det inga fartkameror på flerfiliga vägar, vilket han inte verkar känna till.

Så om killen står som ägare till bilen och tjejen kör för för fort så är det bara för killen att lämna in körkortet till polisen med det nya förslaget?

Vad händer om ungen i familjen står som ägare till bilen, liknande när de får p-böter?

Idiotiskt förslag. :arsele

Tror jag misstolkade din fråga, ja du kan missta kortet i en fartkamera om du erkänner att det var du som körde på bilden etc etc

betvivlar dock att man kommer kunna tappa kortet för att någon annan du har lånat ut fordonet till åker dit ! Det nya förslaget är ju kort sagt ett "angiveri ansvar" säg vem som körde eller betala :näsblod

Ja, det där var en jävla tomte. Jag reagerade på hur tafflig debattartikeln var. Han verkar ha strävat efter att få den så lång som möjligt och för att lösa det så upprepar han sig om och om igen.

Jag tror snubben blivit omkörd av någon "fartdåre" på sträckan Gbg-Sthlm som fått honom att surna till. Gubben kör garanterat Volvo.

Dessutom FINNS det inga fartkameror på flerfiliga vägar, vilket han inte verkar känna till.

Tja det finns här i stockholm iaf.

Förslaget är svårt att argumentera emot hur mycket man än ogillar det, precis som mumlet om att man kan få erbjudande att övervaka sin körning och på sin sätt få lägre (läs: inte höjd) försäkringspremie om man inte kör för busigt. Vad ska man säga om det mer än att det stör en när man vill komma hem fort från jobbet och dubblar hastigheten?

Apropå nollvisioner, det finns en för trafikdöd och det är fint. Det finns numer en för självmord också vilket kanske är ännu finare. Men när ska man få en nollvision för t.ex. mord? Självmord går bra, och det är som sagt en bra vision, men varför inte för något brott? Nej, nu sätter man mål som man vet att man själv alltid kan slippa mätas mot. För oss som har resultatlön kan man ju undra hur troligt det är att man skulle få igenom ett mål som man i efterhand kan säga att det var ouppnåeligt och därför ska man ha sin lön ändå, som faktiskt är fallet för Vägverket och andra. Mål som inte mäts och följs upp är värdelösa.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra