Låshållare på Streetfighter?

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Hoj
Ducati Streetfighter S
Jag funderar på att köpa ett Abus Granit Victory X-Plus 68 skivbromslås med tillhörande låshållare.
Nu är det så att jag aldrig har sett en låshållare monterad eller ens om det funkar till alla motorcyklar.
Jag tänkte montera den på min Ducati Streetfighter. Vad tror ni? Funkar det?

Och till sist, kan ni inte lägga upp bilder på era monterade låshållare?
Tack!

Jag har ett ABUS Granit Quick 37

Jag plockade bort plasten under passagerarsadeln och då fick det plats där under.
Hojen är oxå en Ducce SF

Really? Det måste jag kolla upp.
Men funkar det med cutsen också? (Jag har ingen passagerarsadel)

Om du undrar varför i helvete jag inte bara går ut och kollar :dummer så är det för att jag inte fått hem den än. :hej

Really? Det måste jag kolla upp.
Men funkar det med cutsen också? (Jag har ingen passagerarsadel)

Om du undrar varför i helvete jag inte bara går ut och kollar :dummer så är det för att jag inte fått hem den än. :hej

Japp, för mig passar det med cutsen på oxå... men kan ju hända att ditt lås är lite för stort... det jag har är ju ett något annorlunda.

japp, problemet ifs är att det är lite meckigt att få det på plats när man låser det, jag änvänder kedja till det när jag har i garaget, på stan hänger jag det i fälgen oftast bara. Går att få till det i skivan men det e lite mer meckigt.

Testa och se hur det funkar för dig... eller så får jag försöka fixa lite bilder... :tummenupp

Är det för små hål i skivbromsen menar du?
Men vafan, fälgen borde ju fylla samma funktion?

I garaget har jag ett separat kedjelås så det är lugnt.
Men fan, om du kunde ordna bilder skulle det vara toppen!
Jag är nyfiken på hur det ser ut under cutsen och vilken del du plockar bort (det kanske är självklart när man väl kollar, men som sagt, ingen hoj riktigt än).

Åhå, tack för tipset! Alltid en pain in the allt möjligt att ta med låset som inte går montera/lägga någonstans.

Dags för en SF-träff/åkning? :banana

Håller verkligen skylten/skylthållaren för det där i längden, inte så roligt för polaren bakom när den där metallklumpen lossnar och komer studsade. :crash
Det väger inte mycket, skylthållaren är i stål så det är nog ingen fara. Rätt sällan som låset är med också.

Bifogar bilder på hur det ser ut, dock eftersom jag håller på att mappa om hojen så har jag innan åkt med ett litet skydd direkt över bateriet (för att undvika kortis) som inte finns med på bilden.

biderna på låset i fälgen visar hur jag brukar hänga det, annars är man lite beroende på hur man får de stora hålen i fästet till skivan för att fa dit bygeln till låset. fördelen med att sätta i fälgen är att man slipper vinda skivor om man glömmer det, fastnar i mellan fälgen och gaffelbenet.

IMAG0081.jpgIMAG0084.jpgIMAG0085.jpg

Så här har jag gjort med en av mina hojar, som också helt saknar utrymme för att ta med ett lås. Låset är ett vanligt Abus (den modellen som kan fås med fäste) som jag har spraymålat med svart färg så att det inte längre är neonfärgat.

Bild 1 zoomad on-the-road i Norge med packväskor och låset markerat. Bild 2 lite mer normal vy. Till vardags ser man knappt låset. Det är inget man lägger märke till, svart-lås-mot-svart-bakgrund.
IMGP3745 urklipp.jpgIMG_0095.jpg

Inte säkert du behöver en hållare....jag har mitt lås iunstucken och fastlåst på bakre fotpinnen på min Streetfighter......Ifo lite annan ABUS men det funkar klockrent utan hållare, den sitter perfekt i fotpinnen och det går att skjutsa samtidigt...

Fighter_lås_n.jpg

Last edited:
Bifogar bilder på hur det ser ut, dock eftersom jag håller på att mappa om hojen så har jag innan åkt med ett litet skydd direkt över bateriet (för att undvika kortis) som inte finns med på bilden.

biderna på låset i fälgen visar hur jag brukar hänga det, annars är man lite beroende på hur man får de stora hålen i fästet till skivan för att fa dit bygeln till låset. fördelen med att sätta i fälgen är att man slipper vinda skivor om man glömmer det, fastnar i mellan fälgen och gaffelbenet.

View attachment 363376View attachment 363377View attachment 363378

Tack för bilderna!
Nu har jag fått hojen också så det blir bara att dra över till polaren och låna ett lås och testa.

Inte säkert du behöver en hållare....jag har mitt lås iunstucken och fastlåst på bakre fotpinnen på min Streetfighter......Ifo lite annan ABUS men det funkar klockrent utan hållare, den sitter perfekt i fotpinnen och det går att skjutsa samtidigt...

View attachment 363391

Det där ser ju onekligen intressant ut, vad heter det där låset?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien