Låsbricka till framdrev

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hejsan!
Då jag i somras smorde kedjan på hojen, upptäckte jag ett klickande, metalliskt ljud då jag snurrade på hjulet. Jag upptäckte sedan att det kom från framdrevets mutter, som helt hade lossnat från axeln. Gängorna på muttern fanns ej längre, men axelns gängor är ok (håller för att dra åt med specificerat moment åtminstone). Låsbrickan som suttit på var en sån tunn bricka som passade på axelns splines och var uppvikt mot mutterns sidor. Den var dock helt söndertrasad.

Efter att ha beställt en ny mutter och bricka hos den lokala handlaren och fått besked om att sakerna skulle ha kommit in i butiken, så upptäckte jag och butiksbiträdet att "brickan" inte alls var någon bricka utan en gummibussning för något helt annat ändamål. Så jag fick gå hem utan bricka.

Jag letade sedan upp en riktig bricka på eBay, men nu är problemet att denna inte är av "vika-upp-mot-muttern-typen". Den ser istället ut så här:
20151204_213035.jpg
För tjock för att böja upp, men med två hål i, som nästan passar mot två gängade hål i drevet. Aldrig sett en sådan låsning förut, vad är syftet med detta? Det borde ju inte hjälpa alls att skruva fast brickan i drevet? Snart ger jag upp och köper en vanlig rund bricka och loctitar fast detta. Är det dumt?
 
Du har tur som klarade gängorna på utgående axeln. På min förra YZF600R Thundercat så hade verkstaden missat att böja till brickan så muttern hade gängat upp sig och drevet hakat av och helt pajat gängorna på axeln.

Det slutade med mycket svordomar och en helt unik lösning för att försöka hålla drevet på plats i framtiden.
 
Den brickan är för en annan typ av drev, där man inte har en mutter som håller drevet utan brickan sätts dit, vrids typ 15 grader och skruvas i drevet. Men du borde utan problem kunna banka upp de borrade utsticken mot muttern med en skruvmejsel.
 
Ehrm dax att byta ut det där slitna framdrevet (hur ser bakdrevet ut?) göra rent runt omkring och smörja den rostiga kjedjan :7peta
 
Den där brickan borde ju göra sitt jobb om man t.ex. skruvar fast den mot drevet med ena "flärpen" och bockar upp den andra flärpen mot muttern. Eller skruvar fast med båda hålen och böjer upp lite någon annan stans på brickan.
 
Den där brickan borde ju göra sitt jobb om man t.ex. skruvar fast den mot drevet med ena "flärpen" och bockar upp den andra flärpen mot muttern. Eller skruvar fast med båda hålen och böjer upp lite någon annan stans på brickan.

Hur tänkte du nu? Läs inlägg #4.
Det vettiga är att böja upp de två bitarna med hål mot muttern.
Så muttern inte kan komma loss.

Själv hade jag om det fått plats innanför kåpan lagt en bricka utanpå muttern och dra i en skruv i det gängade hålet i mitten på axeln. Eftersom det är olika gängstigning, minst på skruven i mitten av axeln så hade "skruven" dragit åt hårdare om muttern började lossna. Och fått stopp på muttern.

Muttern behöver ju inte sitta hårt. Muttern ska ju bara hålla drevet på plats.
När jag bytte drivpaket på min Triumph kunde jag skruva av muttern med fingrarna när brickan väl var nerböjd.
 
Last edited:
Vanlig bricka duger - tillsammans med Blå Loctite på väl avfettad yta.
Vad bra, det lutar åt det. Jag antar att brickan ska vara så stor att den enbart stödjer mot drevet, och inte splinesen på axeln?

Den brickan är för en annan typ av drev, där man inte har en mutter som håller drevet utan brickan sätts dit, vrids typ 15 grader och skruvas i drevet. Men du borde utan problem kunna banka upp de borrade utsticken mot muttern med en skruvmejsel.
Ska nog försöka göra detta, men jag tror inte att det blir så lätt. Brickan är ganska rejäl, säkert 2-3 mm tjock.

Ehrm dax att byta ut det där slitna framdrevet (hur ser bakdrevet ut?) göra rent runt omkring och smörja den rostiga kjedjan :7peta
Äsch, så farligt är det inte :gnissla Drev byts när de ser ut som en reklampryl från Hajen-filmerna och däck när de silvriga slitagevarnarna (splinesen) syns :fakta Har man cykeln ståendes utomhus i Göteborg rostar den så fort man vänder ryggen till. Speciellt om man kör varje dag och är lite för bekväm för att smörja in kedjan tillräckligt ofta...

Hur tänkte du nu? Läs inlägg #4.
Det vettiga är att böja upp de två bitarna med hål mot muttern.
Så muttern inte kan komma loss.

Själv hade jag om det fått plats innanför kåpan lagt en bricka utanpå muttern och dra i en skruv i det gängade hålet i mitten på axeln. Eftersom det är olika gängstigning, minst på skruven i mitten av axeln så hade "skruven" dragit åt hårdare om muttern började lossna. Och fått stopp på muttern.

Muttern behöver ju inte sitta hårt. Muttern ska ju bara hålla drevet på plats.
När jag bytte drivpaket på min Triumph kunde jag skruva av muttern med fingrarna när brickan väl var nerböjd.
Det låter inte helt dumt! Lustigt att axeln är gängad då det inte verkar användas till något i fabriksutförande. Samma axel som till andra modeller kanske, och avsedd att användas till just detta? Eller något annat?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top