Låsa nya knarren?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tjenixen kamrater har köpt en gammal 954:a som jag tänkte gasa med under säsongen. Ska bli kul att köra rad4:a efter twinnarna. Men en gammal 954:a kan man ju bara trafikförsäkra så nu funderar jag på vad som är bäst. Har köpt en sån där fet kätting med jättelås till. Alltså sorten man inte rår på med bultsax.

Har 2 alternativ
Nr 1. Skaffa en halvcirkel i stål som jag drar fast i en regel i garageväggen med fransk träskruv. Då har jag självklart trätt i ena änden av kättingen i halvcirkeln. Den andra änden med hänglåset låser jag om en eker.

Nr 2 Bara slänga kätting runt hjul och sving och låsa ihop.

Tanken bakom nr 1 är att när väl tjuven har brutit upp garagedörren med domkraften så måste han ha rätt hylsa med sig för att få bort fästet i väggen. Eller blir det krångligare med alternativ 2?

Slänger med en bild på nya hyndan

DSC_9613.jpg

Det finns rätt billiga låsöglor som du bultar fast i golvet/väggen med expander och slår sönder skruvskallarna/slår i stål i spåren efteråt annars. Känns som ett lite "säkrare" alternativ än att skruva i en regel.

Kul! Den ser riktigt fin ut. Skönt för dig att slippa twin också. :tummenupp

Går bara att trafikförs?

lazturs lösning tror jag funkar bra nog. Komplettera med en eller två kamphundar och ett par maffiatorpeder om det ändå känns osäkert.

Last edited:
Det finns rätt billiga låsöglor som du bultar fast i golvet/väggen med expander och slår sönder skruvskallarna/slår i stål i spåren efteråt annars. Känns som ett lite "säkrare" alternativ än att skruva i en regel.

Har funderat på det men det är asfaltsgolv garaget är det som står bakom. Funkar sådana på asfaltsgolv?

Kul! Den ser riktigt fin ut. Skönt för tig att slippa twin också. :tummenupp

Går bara att trafikförs?

.

Klart det går men knappast lönsamt. Trafiken går på 3173:- /år medan halv gick på 8800:- och hel 12800:-. Hmm kamphundar nja kanske kan dressera ungarnas katt :gnissla

Har funderat på det men det är asfaltsgolv garaget är det som står bakom. Funkar sådana på asfaltsgolv?

Då kör du med samma låsögla och skruvar fast den i väggen istället då då...
Det med att skruva fast och hoppas att de inte har med sig rätt hylsa kan du glömma, de kör med batteridriven vinkelkap i så fall.

Drar du kättingen runt sving, hjul och sen i backen eller väggen så är det ju både 1 och två tillsammans.

Jag hade en granne som skaffade en betongsugga. Det fanns ett ganska grovt centrumhål i suggan som han drog kedjan igenom.

Det var inte jättepraktiskt för honom när han flyttade :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph