Låsa fast MC:n i drivaxeln

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Jag har fått garageplats i ett öppet garage. När jag köper MC:n i Mars ska jag ställa Motorcykeln framför bilen och sen ska jag låsa fast den med 2st kedjor från varje hjul i drivaxeln på bilen. Vad tycker ni om det, låter det inte smart? Det ska väl få tjuvarna att hålla sig borta! :tummenupp

Racercukel skrev:
Jag har fått garageplats i ett öppet garage. När jag köper MC:n i Mars ska jag ställa Motorcykeln framför bilen och sen ska jag låsa fast den med 2st kedjor från varje hjul i drivaxeln på bilen. Vad tycker ni om det, låter det inte smart? Det ska väl få tjuvarna att hålla sig borta! :tummenupp

Låter bra...tills du glömmer kedjorna när du ska backa ut bilen... :tungan

Långa farbron skrev:
Eller så kapar dom bara kedjorna :rolleyes:

Det enda man vinner med lås och grejer är tid.

Hehe, hade tänkt mig värsta sortens kedjor! Det ska inte bli allt för lätt att ta sig igenom med vinkelslip. Hade tänkt kedjor i dimensionen sådana som större färjor har, liknande sådana som Ålandsbåten har när dom lägger till. Eller en 12mm sexkantskätting från Abus. Dom lär ändå få problem för jag ska köra upp bile så nära så dom inte får ut den utan att flytta bilen

Racercukel skrev:
Hehe, hade tänkt mig värsta sortens kedjor! Det ska inte bli allt för lätt att ta sig igenom med vinkelslip. Hade tänkt kedjor i dimensionen sådana som större färjor har, liknande sådana som Ålandsbåten har när dom lägger till. Eller en 12mm sexkantskätting från Abus.

Var hittar du en abus-kätting som är lång nog? deras längsta (170cm) mätte inte 170cm på något ställe sist jag kollade..

Racercukel skrev:
Hehe, hade tänkt mig värsta sortens kedjor! Det ska inte bli allt för lätt att ta sig igenom med vinkelslip. Hade tänkt kedjor i dimensionen sådana som större färjor har, liknande sådana som Ålandsbåten har när dom lägger till. Eller en 12mm sexkantskätting från Abus.

No offence.

Vi dom ta den så gör dom det,dessutom så kör dom uppenbarligen med skärbrännare.

Men det kan ju fungera avskräckade :)

zilog skrev:
Var hittar du en abus-kätting som är lång nog? deras längsta (170cm) mätte inte 170cm på något ställe sist jag kollade..

1.40 är dom jag kollade på....men visst det kanske blir i kortaste laget, eller om det gåt precis.

zilog skrev:

Undrar jag med.
Om man skall låsa fast hojen i ramen och fästa kättingen i något stort så räcker inte 170cm särskilt långt.

Om det nu är så att tjuvarna är så seriösa att de har skärbrännare o grejer, så borde det handla om 10 sekunder i skillnad mellan olika kedjor, right?

Har iofs aldrig kapat i någon ABUS länk,men har pga en allt för glömsk gammal sambo kapat ett par av deras värste cykellås med rondell,vilket var ungefär som att kapa i vanlig rundstål dvs inget större motstånd.

Hoppas du har mycket pengar för bra kedjor är inte gratis. Vad kostar Abus extreme chain 59? Runt 3 lax och den är endast 170 cm, räkna med minst 4 st om du ska lyckas låsa den så som du tänkt.

:gnissla

Långa farbron skrev:
Eller så kapar dom bara kedjorna :rolleyes:

Det enda man vinner med lås och grejer är tid.

Sant, det bästa med långa kettingar borde väll att vara att dra denom genom diverse lösa föremål?

Visst dom kan ju lyfta iväg hojjen, men det kommer ju att skrammla som satans så det lär ju höras :D. Man får ju självklart dra kettingen så det inte bara är att lyfta med dom delarna också..

Carpe me skrev:
Sant, det bästa med långa kettingar borde väll att vara att dra denom genom diverse lösa föremål?

Visst dom kan ju lyfta iväg hojjen, men det kommer ju att skrammla som satans så det lär ju höras :D. Man får ju självklart dra kettingen så det inte bara är att lyfta med dom delarna också..

Du kan ju dra dom igenom allsköns bråte om du vill,men kapar dom av dom så spelar det ju ingen roll,mer än att dom kommer kapa dom nära hojen så dom slipper dra kedjorna igenom all bråte.

Man kan ju även passa på att höja varningens finger för att sätta fast kedjan i en rund stolpe.

Långa farbron skrev:
Man kan ju även passa på att höja varningens finger för att sätta fast kedjan i en rund stolpe.

Varför då?? Jag har länge varit sugen på att sätta fast kedjan runt en betongstolpe 80cm i diam.

General E skrev:
Varför då?? Jag har länge varit sugen på att sätta fast kedjan runt en betongstolpe 80cm i diam.

Ok ..var nog lite otydlig :D

Inte sätta saker runt metallstolpar i klenanare dimesioner än 20cm i omkrets.

lät en kompis som jobbar på betong fabrik gjuta en vägsugga ....av model snäcka ...väger dryga 200kg ....en standard abus kedja räcker precis igenom den och runt framfälgen .... minns inte om den var 140cm eller 170cm ...

Jag har min hoj stående i flerbilsgarage bakom bilen såsom du tänkt.
Dock skulle jag aldrig fästa hojen i bilen, risken för en olycka låter väldigt stor.

Istället har jag fäst ett golvankare i betonggolvet som jag kedjar fast hojen i.
Det hyresvärden inte vet tar den heller ingen skada av ;)

Jag tycker du gräver en tunnnel till jordens mitt med en hiss som går i ljusets hastighet och förankrar mcn där med pansar kätting och en massa larmminor runtomkring den sen så har du minst ett helt förband av special xmen forces som vaktar den. Tror det kommer funka
:machinegu :
kulspruta :hoppa :huvet

Vid långtidsparkering, varför inte plocka bort bakhjulet?
Då får de bära skrotet från p-platsen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back