Lås

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Måste ju ha ett lås till bågen min...

Vad har ni för lås? Vad rekommenderar ni?

Har funderat på detta, räcker det till?

Återförsäljare? Priser?

Mvh

/H

Last edited:
det ser ut som någon slags korsning av Abus "citychain" eller vad det heter och ett skivbromslås. jag skulle nog satsa på en sån kedja. Men istället välja deras hänglås som passar på den kedjan + ett skivbromslås!

Vad jag vet är det där skivbromslåset väldigt bra, eller? Det verkar ju vara svårt att komma åt med vinkelslipen.

Bra idé att ha en kedja runt något kraftfullt....

Har själv blivit av med en hoj med lås i både fram och bak hjul + styrlås...
Men ingen kedja... :mad: :dummer

Köp en!
Gör det inte lätt för tjuven!
Även om du får ut på försäkringen så får du vänta 30 dagar innan du får köpa en ny hoj!
Inte kul! :gråta

Har själv kedja och lås i bakjul och fastsatt, styrlås, skivbromslås, larm, Trafikförsäkring!

Köpte ABUS fetaste kedja och lås i kit för 2500 bagis! (ca 2 år sedan)

jag använder en kedja och lås från clas ohlson, kedjan har en längd av 2,5m, jag har själv klätt in den med neoprentyg. Kedjan drar jag genom svingen och runt en betongpelare. Lås och kedja har säkerhetsklass motsvarande abus-kedjor. Visst kan de sno allt men förhoppningsvis blir det mycket arbete och kanske någon upptäcker vad de håller på med. Använder även ett vanligt skivlås som jag tar med mig, kedjan går inte att ta med, den väger tungt

Har endast mitt lilla Abus skivbromslås ^^ Räcker gott och väl för min del då jag bor på en liten ort där hojen ställs in i garage varje natt :P

PenDragon skrev:
Har endast mitt lilla Abus skivbromslås ^^ Räcker gott och väl för min del då jag bor på en liten ort där hojen ställs in i garage varje natt :P

När jag och polaren fick våra prillor snodda så hade de kapat båda varianterna av lås, den med bygel och en sådan med "knapp" som exemplet med kedjan med vinkelslip..
Har dom rätt grejer är det skitsamma känns det som,

Kör med samma typ som Abloy gör...funkar helt ok. Tror inte kedjan kostar mer än 600 kr och den är klass 3 godkänd. :tummenupp

Felix skrev:
När jag och polaren fick våra prillor snodda så hade de kapat båda varianterna av lås, den med bygel och en sådan med "knapp" som exemplet med kedjan med vinkelslip..
Har dom rätt grejer är det skitsamma känns det som,

Stämmer bra, ingen "kedja" är starkare än dess svagaste länk.Har du ett stadigt skivlås är det bara att knacka skivan istället, lossa på oket och köra iväg.

cRoC skrev:
Vad jag vet är det där skivbromslåset väldigt bra, eller? Det verkar ju vara svårt att komma åt med vinkelslipen.

Nja, bättre med ett lås som låser runt skivan då den är härdad. Med ”knapplåset” så klipper buset med en bultsax innanför skivan och här är inte materialet härdat, sker i princip ljudlöst. Skulle tro att en ordentlig kedja är bäst, men jobbigt att släpa runt på :(

Om det är möjligt så sätt ”skivlåset” i bakdrevet och över kedjan, då börjar det bli jobbigt för den som vill sno hojen.

Men som någon skrev, med rätt prylar så fixar dom det ändå :huvet

Låssmeden här!

Om ni vill ha hojen kvar köp abus klass 3 hänglås o en kätting! Kätting e ett måste! Allt annat går o fixa "enkelt" En hoj väger ju bara 200-250 kilo, d e ju bara o lyfta! Men sitter den fast med en härdad kätting i ramen så behövs d en vinkelkap eller liknande.
Lås i främre bromsskivan? Ställ hojjen på en pirra/skatebord eller nåt o gå iväg,,löjligt!
Man kan även bara lossa på dom 5 insexor som håller i bromsskivan.

Styrlås o sånt e inget o räkna med,kättning fast i nått e d ända som " fördröjer" ordentligt

Ja kör med spyball + kätting. D e enligt mig bästa medicinen.

kosmic skrev:
vad kostar larm och är hjälper det mkt? Kanske spelar roll vart man bor också.

Ett bra larm kostar nog ett par tusenlappar, tyvär. Jag säger direkt att det är det effektivaste mot tjuvar!! Sålänge den inte står på landet lär ingen röra den

cRoC skrev:
Ett bra larm kostar nog ett par tusenlappar, tyvär. Jag säger direkt att det är det effektivaste mot tjuvar!! Sålänge den inte står på landet lär ingen röra den

Spyball med installation kostade för c a 2 år sedan 4000. (Mcvaruhuset)

Har på G en liten pryl i samma storlek som en tändsticks ask. Denna är sökbar på position mm, samt kan larma dej med ett sms eller till datorn om den rör sig mer än 10m. Behövs dock laddas var 6-8 månad men i övrigt kan man gömma den var som hellst på hojen, bilen, båten eller tanten.

Priset på denna manick kommer landa på ca 1500:- (ej klart ännu), ingen månadskostnad, men ev en sök kostnad. Inget är helt klart men produkten finns och fungerar, kanske kommer jag (mitt företag) att sälja denna, mer kan jag tyvärr inte säga just nu.

Qwerty skrev:
Har på G en liten pryl i samma storlek som en tändsticks ask. Denna är sökbar på position mm, samt kan larma dej med ett sms eller till datorn om den rör sig mer än 10m. Behövs dock laddas var 6-8 månad men i övrigt kan man gömma den var som hellst på hojen, bilen, båten eller tanten.

Priset på denna manick kommer landa på ca 1500:- (ej klart ännu), ingen månadskostnad, men ev en sök kostnad. Inget är helt klart men produkten finns och fungerar, kanske kommer jag (mitt företag) att sälja denna, mer kan jag tyvärr inte säga just nu.

Jag är megaintresserad! :)

Edit: Tryckte arsel-smileyn istället för glad-smileyn.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back