Långsamma bilister kan få lägre premier

• Thread starter Thread starter Gabor
  • Start date Start date
Som vanligt när VV är ute och cycklar så kommer detta att accepteras och installeras hos de som alltid kör för sakta och bara i dagsljus, dvs äldre och folk som kör lite eller sällan, de verkliga "målgrupperna" kommer man ju inte åt på detta vis så var ligger trafiksäkerhetsvinsten!? Inte kommer då jag att vilja ha en "spion" ombord som registrerar var och när jag kör, ett samhälle där man kräver en sådan kontroll vill jag inte leva i, bara tanken att mina försäkringsbolag skulle införa ett premiesystem som kräver denna typ av övervakning är skrämmande och oerhört integritetskränkande:mad:

Nej vi behöver bli lite mer av Tallibaner som vägrar finna oss i alla dummheter VV hittar på.

Kanske dags att vi börjar "lobba" med egna påtryckare, hyrda sådana:D Börjar vara dags att skrammla ihop till en liten kassa för sådana utgifter. När VV och politikerna inte lyssnar på folkets åsikter får folket bli "tydligare"

Det är dags för ett gammalt kvällstidningsuttryck; Utvecklingen är skrämmande.

Vänta nu ,, är det kommunisterna som styr nu :va

Fyfan va hemskt!

Allas liv blir ju snart ett BigBrother liv, Ska man vara bevakad vad man än gör? Ska man betala skatt för att fisa för att man isådannafall bidrar till växthuseffekten? ska alla gå runt med en jävla sändare på röven?

Kommunisterna ska inte få vinna, vi vill leva fritt, inte vara bevakade vad vi än gör!

Grovt emot det här förslaget, även om folk inte kör förfort så ska man inte behöva vara bevakad 24/7!

Mina tankar!

Ahh va bra!!!
Nu ka´min försäkring bli billig..

Trafikförsäkring f. min R6 kr. 1.000,- kr/år.

Trafikförsäkringspremien, är blir dock beroende av körsätt;

• Körs endast på 110 km/t vägar vart det är minst olyckor för MC, reduceras premien med 40%.
  • Hålles körd hastighet alltid min. 10 km/t under gällande hastighetsgräns reduceras premien 15%
  • Vid körning på olyckesdrappada dagar dubblas premien, dvs. fredag, lördag och söndag fram till kl. 16:00
  • Vid körning i mörka, vart olyckas risken är höjd, påläggas premien 25% extra
  • Vid överskridelse av hastighet, ökas premien med samma dubbel % sats, av hastighets överträdelsen i km/t
  • Vid hastighets överskridelse på mera än 20% rapporteras detta till polisen, och bot utskrivas automatisk. Försäkringsbolagets black-box är godkänd av polis och ägare för underlag i botfällning.
  • Vid mera än 2 förseelser annulleras försäkringen och dubbel trafikförsäkringsavgift erläggas i bot.

Framtiden är lysande bra – dessa black-boxes kommer, försäkringsbolagen får mera makt med omläggningen av tragikförsäkringen – och bolagen vill älska dessa box´es..

Jag vill inte ha en sån.... min försäkringsräkning kommer se ut som en telefonräkning med 225 olika posteringar...

vaddå tror ni på detta själva eller? vem skulle släppa igenom ett förslag som detta? Nej precis, ingen förutom väldigt få männsikor som gillar att bli övervakade.

Fast många människor gillar att "spara pengar" (som det står i artikeln).

Som vanligt när VV är ute och cycklar så kommer detta att accepteras och installeras hos de som alltid kör för sakta och bara i dagsljus, dvs äldre och folk som kör lite eller sällan, de verkliga "målgrupperna" kommer man ju inte åt på detta vis så var ligger trafiksäkerhetsvinsten!? Inte kommer då jag att vilja ha en "spion" ombord som registrerar var och när jag kör, ett samhälle där man kräver en sådan kontroll vill jag inte leva i, bara tanken att mina försäkringsbolag skulle införa ett premiesystem som kräver denna typ av övervakning är skrämmande och oerhört integritetskränkande:mad:

Nej vi behöver bli lite mer av Tallibaner som vägrar finna oss i alla dummheter VV hittar på.

Kanske dags att vi börjar "lobba" med egna påtryckare, hyrda sådana:D Börjar vara dags att skrammla ihop till en liten kassa för sådana utgifter. När VV och politikerna inte lyssnar på folkets åsikter får folket bli "tydligare"

WORD!:tummenupp
Om alla "rent-mjöl-i-påsen-människor", o söndagsfisar höll sig ifrån trafiken helt och hållet så blev det mer plats över på vägarna samt en jämnare trafikrytm. Då kanske vi rent utav slapp trängselskatterna!?!?

kommer vägra om det så kommer kosta mig livet att ha en sådan övervakning. blir det för jävligt så kör jag utan trafik eller nån annan försäkring. går ihop med ett par polare och lägger in pengar varje månad på ett konto. händer det nåt med nån polares hoj eller liknande får man ta pengar därifrån. är alla oskada och glada efter varje år så antingen forsätter man spara till en större summa eller delar upp det lika så alla kan unna sig nåt roligt. åker man fast och blir av med kortet så åker man ändå, vem bryr sig om lite böter? finns alltid egna vägar att gå.....man kan skippa mjölen i påsen, för då kan den inte förorenas ;)

så får vi se hur de kommer kunna styra samhället när alla sätter sig på tvären :D

eller får man starta ett försäkringbolag som inte pysslar med sådant trams.

Last edited:
Apropå EU:s 100 MPH-förslag så har jag för mig att EU även arbetar med ett satellitsystem som heter Gallileo och tanken är att alla nya bilar utrustas med GPS-sändare och med hjälp av Gallileo så skulle alla fordons positioner och hastighet registreras m.m. så om man kör för fort får man automatisk böter och kör man på en viss väg får man en vägavgift hemskickad m.m. :gnissla

Så att detta nu skulle bli frivilligt är nog bara början för att få acceptans för detta Gallileo-system :gnissla
Galileo är (eller blir) den europeiska motsvarigheten/ersättaren till amerikanska GPS, och kommer på sikt troligen att ta över GPS:ens roll som den dominerande positioneringsteknik, eftersom den har betydligt bättre noggrannhet och är mindre störkänslig (och nu äntligen verkar ha löst de värsta interna stridigheterna). Många mottagare lär få stöd för båda teknikerna, och köra GPS-fallback om Galileo har för dålig mottagning, eller väga samman båda informationskällorna.

Att man på fler och fler håll kommer att använda obligatorisk positionering för trafikövervakning är helt klart, men det finns redan idag flera sätt att göra det, så det är inget som kommer på grund av Galileo. Det var för övrigt inte EU som startade projektet, utan en sammanslutning privata företag, även om EU nu tagit över sedan gruppen haft stora problem att komma överens och till skott.

kan motvilligt acceptera en black box om det hålls där. OM man kraschar och den loggat en hastighet på 200 blås minuterna innan åkt åt helvete så kanske det blir sisådär med ersättningen men då är man ju ändå gone.

typ 60% av fordonsförarna kör över hastigheten, inte fan är det blodbad på vägarna för det. det är en jävla hets det där med hastighet. Om en rejsskolad mc-förare med kortet sen -93 kör i 150 blås på 90-väg i goda förhållanden är det ÄNDÅ mindre risk än Einar, 93 som är halvblind i snöstorm som gör 90.... som den här liraren http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_609865.svd

vad är nästa? inopererat chip (som inte går att ta bort utan att strypa blodtillförseln till hjärnan, of course) och sen kan man prenumerera på böter...

kommer vägra om det så kommer kosta mig livet att ha en sådan övervakning. blir det för jävligt så kör jag utan trafik eller nån annan försäkring. går ihop med ett par polare och lägger in pengar varje månad på ett konto. händer det nåt med nån polares hoj eller liknande får man ta pengar därifrån. är alla oskada och glada efter varje år så antingen forsätter man spara till en större summa eller delar upp det lika så alla kan unna sig nåt roligt. åker man fast och blir av med kortet så åker man ändå, vem bryr sig om lite böter? finns alltid egna vägar att gå.....man kan skippa mjölen i påsen, för då kan den inte förorenas ;)

så får vi se hur de kommer kunna styra samhället när alla sätter sig på tvären :D

:va

Starta försäkringsbolag? Det var ju precis det du skrev i första stycket, där du och dina kompisar skulle lägga lite pengar på ett konto varje månad, för att användas vid betalning om något inträffar med hojen inblandad. :)

Det finns fordon med svartlåda som biltillverkaren själv implementerat.

Fast dom vägrar och avkoda datan till andra än för sig själva - krockforskning i verkligheten - fanns nått rättfall där polisen ville komma åt detaljer men fick nobben i rätten.

Tror det var Saab.

Lösningen är väl ganska enkel :confused:

Om man inte gillar de som bestämmer (vilket jag sällan gör) så kan man väl starta ett eget parti, och lobba för sina åsikter.

Det har ju Sverigedemokraterna gjort, och de är skrämmande nära en riksdagsplats. :va

Att bara hävda att: "jag kommer ändå att göra som jag vill, jag skiter i regler" lär inte vara det bästa sättet att lösa dessa frågor. Se bara på de personer som slänger ut grus på bulten för att de inte vill ha mc-åkare där. Inte en så bra lösning, eller?

Nä, tanken med ett eget försäkringsbolag/parti är kanske inte så dumt :confused:

Vem vill bli statsminister?? :D :D

Det här förslaget är bara ännu ett steg mot då vi blir kontrollerade dygnet runt och får böterna hem i brevlådan så fort vi svurit offentligt (ungefär som den där dåliga filmen med Stallone, Bullock och Snipes).
DÅLIG?! :fatta! :hihi

Många här vill måla upp en framtid som saknar frihet och där sittande regeringar gör som de vill. Då vill jag fråga er vad ni tror att 349 riksdagsledamöter kan sätta emot resterande 9 000 000 svenskar.

Det är fortfarande en demokrati och det är fortfarande vi som styr vårt land. Däremot verkar det bli mer och mer utbrett att bita i kudden när något inte passar, vilket är synd.

vinsten ligger nog i att försäkringen för dom som installerar gps blir lägre medan den kommer bli högre för dom som inte gör det...

(sen kanske föräldrar som lånar ut bilen till vildhjärnor får sig en chock, vad vet jag)

...och så är vi tillbaka till den gamla käpphästen ÄGARANSVAR :gnissla

Ahh va bra!!!
Nu ka´min försäkring bli billig..

Trafikförsäkring f. min R6 kr. 1.000,- kr/år.

Trafikförsäkringspremien, är blir dock beroende av körsätt;

• Körs endast på 110 km/t vägar vart det är minst olyckor för MC, reduceras premien med 40%.
  • Hålles körd hastighet alltid min. 10 km/t under gällande hastighetsgräns reduceras premien 15%
  • Vid körning på olyckesdrappada dagar dubblas premien, dvs. fredag, lördag och söndag fram till kl. 16:00
  • Vid körning i mörka, vart olyckas risken är höjd, påläggas premien 25% extra
  • Vid överskridelse av hastighet, ökas premien med samma dubbel % sats, av hastighets överträdelsen i km/t
  • Vid hastighets överskridelse på mera än 20% rapporteras detta till polisen, och bot utskrivas automatisk. Försäkringsbolagets black-box är godkänd av polis och ägare för underlag i botfällning.
  • Vid mera än 2 förseelser annulleras försäkringen och dubbel trafikförsäkringsavgift erläggas i bot.

Framtiden är lysande bra – dessa black-boxes kommer, försäkringsbolagen får mera makt med omläggningen av tragikförsäkringen – och bolagen vill älska dessa box´es..

Jag vill inte ha en sån.... min försäkringsräkning kommer se ut som en telefonräkning med 225 olika posteringar...

Hur ser SMC på detta ? lr Har ni tagit ställning till detta ännu ?
/P

Jag beställer en GPS "box" direkt för att montera den på traktorn.....:tungan

Lösningen är väl ganska enkel :confused:

Att bara hävda att: "jag kommer ändå att göra som jag vill, jag skiter i regler" lär inte vara det bästa sättet att lösa dessa frågor. Se bara på de personer som slänger ut grus på bulten för att de inte vill ha mc-åkare där. Inte en så bra lösning, eller?

:D :D

Och hur har dessa personer som slänger ut grus blivit straffade av rättsmaskineriet då?

Den uppfattning jag har om Svenska rättsväsendet är att alla ärliga folk som erkänner förseelser åker dit (typ när snuten har fartkontroll och vanliga svensson blir rädd och erkänner på plats när polisen hotar med tingsrätten), men många av de som nekar och jävlas klarar sig...

Last edited:
DÅLIG?! :fatta! :hihi

Många här vill måla upp en framtid som saknar frihet och där sittande regeringar gör som de vill. Då vill jag fråga er vad ni tror att 349 riksdagsledamöter kan sätta emot resterande 9 000 000 svenskar.

Det är fortfarande en demokrati och det är fortfarande vi som styr vårt land. Däremot verkar det bli mer och mer utbrett att bita i kudden när något inte passar, vilket är synd.

9 000 000 - 349 svenskar? :) Och vad gäller många andra förslag en stor del av befolkningen inte tycker om, så har det väl i bästa fall bildats manifestationer med ca tio deltagare som står i Stockholm, viftar med lite plakat och skanderar hemmasnickrade slagord. Resten knyter som vanligt knytnäven i fickan, för de vet att de ändå inte rår på den där betongklumpen vi kallar demokrati.

Som ett exempel gick den där försäkringsbottennappet igenom, trots att remissinstanserna som tillfrågats tyckte det var en dålig idé. Tror även en stor del av folket tycker att förslaget är kasst (men det vet jag ju egentligen inte, eftersom det inte skedde någon folkomröstning). Så majoriteten av 349 gick emot 9 000 000 och vad gjorde 9 000 000? Inget.

Slutsats: Fem myror är fler än fyra elefanter och 349 riksdagsledamöter är fler än 9 000 000 invånare.

kan ett liv ersättas med pengar ? är du föräldralös och saknar släktingar åxå ? tänker du inte på eventuella konsikvenser av att köra oförsäkrat ? tänk tanken att du blir lam från halsen o neråt ,,
visst jag har många ggr tänkt att det vore bättre att lägga undan pengar en tid som täcker det som går sönder på hojjen ,, men vad händer om jag smackar in i en bil o jag blir allvarligt skadad o kanske flera med mig i det andra fordonet ?

lägga undan pengar för en flong ny hoj ska väl gå men konsikvenserna omkring avskräcker mig ,,
ok nu har jag haft moralhatten på mig en stund,men mest för att belysa verkligheten och inte något annat.

// Jocke.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman