Långmilad Saab 9-5 2,3 -07

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Går i saabköpartankar och hittat några intressanta bilar på blocket! Tycker man får grymt mkt bil för pengarna och jag har ett par intressanta på g! Den jag fnular mest på är en fullutrustad 9-5 2,3 -07:a, fullservad hos auktoriserad verkstad och har rullat 18000 mil. Finns lite märken men inget som inte går att fixa.

Det jag undrar är om jag bör vara orolig, tycker själv att 18000 mil är lite i längsta laget men bilen är som sagt fullservad men framför allt är den servad i tid och enligt boken! Tanken är att ge sig ut på bilsemester i europa till sommaren så det kan säkert bli en 5-600 mil och jag vill inte sitta å köra en bil med ständig oro närvarande att ngt kan haverera typ.

Bör jag vara orolig eller är det bara att tuta å köra trots milen?

Så, vad säger den samlade saabpanelen?

Skäggot samt offtopic-kommentarer undanbedes vänligen men bestämt i denna tråd!

Last edited:
Vad jag kan komma på så ska du lyssna efter oljud från kamkedjan vid kallstart, alltså när den stått ute över natten.
I övrigt gäller sedvanlig koll av skick och servicehistorik.

Bytte kamkedja/balansaxelkedja på en dylik för ett tag sen och det omfattar losstagning av motorpaket.
Dyrt.

Är den tyst och AC:n funkar så ere bara att åka.

Last edited:
Vevhusventilationen har de väl byggt om på några motormodeller i omgångar, kan vara värt att höra sig för i.a.f. och rent inspektionsmässigt titta så att den inte läcker olja.

Någon av motorerna lyckades man, fråga mig inte hur, bygga så att om en specifik packbox gav upp och börja läcka så läcker det in genom servopumpen och överfyller styrservot med motorolja...

Sedan 9000 om jag minns rätt så har de använt bakre tvärbalken som är tillverkad i aluminium för säg 50% av infästningen för dragkroken som är tillverkad i stål. Man upptäckte att att detta inte var en så lyckad kombination, aluminium förlorar mot stål och korriderar sönder, och fortsatte med samma konstruktion till KK. Möjligen har de sista modellerna som knappt såldes en annan konstruktion.

Finns någon justering alt. frihjul för hjälpaggregatsremen som kan gå av eller så, i värsta fall slår den hål på bröstkåpan och kamkedjan säger upp sig = motorsallad. Behöver dock inte innebära motorras i de fall kamkedjan klarar sig.

Xenonlyktornas tändare/ballaster, kärt barn har många namn, sitter monterade under strålkastarna där de brukar bli som ett lite fågelbad och sedan har du troligen ofrivilligt blinkande strålkastare.

Tändkassetten är ett vanligt fel, inget specifikt för Sabbarna i.o.f.s. men i.o.m. en enhet är det inte helt ovanligt att motorn dör helt när felet inträffar och inte helt lätt att förutspå så att säga.

Pixelfel på displayer är vanligt, finns lite tips o trix på nätet för så gott som gratis åtgärd.. om det fungerar.

Mkt. bil för pengarna som sagt, kanske världens bästa vinteregenskaper för att vara fwd = väldigt direktstyrd. Kan även vara värt att kolla upp om specifika Saabdelar är svåra att få tag på, slitagedetaljer är i regel inget problem i.o.m. flera tillverkare men kan finnas fridlysta delar som sagt.

Som sagt, är den välservad vad det gäller oljebyte (MAX 1500mil om det är en biopower) och inget rassel från kamkedjan går de "hur långt som helst"..

Kolla även kopplingen! Tar den högt upp?
Hade en 05a förut som hade gått 18k när jag sålde den.. Kopplingen började bli lite trött på, dock inget kopplingsslir..
Kolla även så kupefläkten går som den ska, i bästa fall fläktmotståndet som är relativt lätt att byta, kan dock vara svårt att få tag på..
Är det fläkten så är det tvärtom.. Lätt att få tag på, svårare/mer skruvning att byta..

Har idag en 2.3t -10, sjuuuukt mycket bättre bil än pre-facelift

Vevhusventilationen har de väl byggt om på några motormodeller i omgångar, kan vara värt att höra sig för i.a.f. och rent inspektionsmässigt titta så att den inte läcker olja.

Tändkassetten är ett vanligt fel, inget specifikt för Sabbarna i.o.f.s. men i.o.m. en enhet är det inte helt ovanligt att motorn dör helt när felet inträffar och inte helt lätt att förutspå så att säga.

Ang. vevhusventilationen är det motorer som är byggda 04 och tidigare som är drabbade, den här 06an är ej drabbad..

Ang. tändkassetterna var det väl T5/T5.5-motorerna som var mest drabbade (D.v.s. 9000, ng900 och og9-3)
T7-motorn som sitter i 9-5an är väl inte lika drabbad? Även T8an i ng9-3 är väl befriad från de här problemen?

Visst kan kvalitén blivit bättre men i.o.m. samma konstruktion så lär samma fel inträffa förr eller senare, skillnaden kan ju vara att den misständer ett tag istället för att bara sluta fungera hux flux. Med andra ord; de har knappast lyckats bygga en tändkassett som aldrig går sönder.

Undrar om det inte var Saab som hade problem med att avgassystemet ligger för nära oljetråget också, eftersom de vänt motorn åt fel håll men jag är inte helt hundra. Problemet skulle då vara att oljan närmast tråget koksar.

Tycker du den är långmilad?
Jag hade inte oroat mig för milen.
Det är allt runt mätaren som dödar bilen, inte vad som står under hastighetsmätaren..
Men kan du övertyga säljaren att det är milen som dödar kan du försöka använda det som ett argument att få ner priset.
Annars är det bara kolla historiken, prata med tidigare ägare och sen göra valet på om du vågar chansa på en beg bil.
Annars finns nya bilar med garanti alternativt hyrbil om du inte kör så mycket mer än de 500 milen på semestern.

Vad jag kan komma på så ska du lyssna efter oljud från kamkedjan vid kallstart, alltså när den stått ute över natten.
I övrigt gäller sedvanlig koll av skick och servicehistorik.

Bytte kamkedja/balansaxelkedja på en dylik för ett tag sen och det omfattar losstagning av motorpaket.
Dyrt.

Är den tyst och AC:n funkar så ere bara att åka.

Fick bilder på servicehistoriken, oklanderligt servad till punkt å pricka och inom de givna intervallerna hos auktoriserad saabverkstad så där finns det inget att anmärka:tummenupp

Last edited:
Som sagt, är den välservad vad det gäller oljebyte (MAX 1500mil om det är en biopower) och inget rassel från kamkedjan går de "hur långt som helst"..

Kolla även kopplingen! Tar den högt upp?
Hade en 05a förut som hade gått 18k när jag sålde den.. Kopplingen började bli lite trött på, dock inget kopplingsslir..
Kolla även så kupefläkten går som den ska, i bästa fall fläktmotståndet som är relativt lätt att byta, kan dock vara svårt att få tag på..
Är det fläkten så är det tvärtom.. Lätt att få tag på, svårare/mer skruvning att byta..

Har idag en 2.3t -10, sjuuuukt mycket bättre bil än pre-facelift

Glömde att skriva att det är en automat:tummenupp

Tycker du den är långmilad?
Jag hade inte oroat mig för milen.
Det är allt runt mätaren som dödar bilen, inte vad som står under hastighetsmätaren..
Men kan du övertyga säljaren att det är milen som dödar kan du försöka använda det som ett argument att få ner priset.
Annars är det bara kolla historiken, prata med tidigare ägare och sen göra valet på om du vågar chansa på en beg bil.
Annars finns nya bilar med garanti alternativt hyrbil om du inte kör så mycket mer än de 500 milen på semestern.

Skrev fel årsmodell, denna bil är en 07:a och men han som säljer bilen har ägt den sen 09 och när han köpte den hade den rullat runt 3000 mil så det känns lite lönlöst att ringa tidigare ägare! Men som sagt, den är absolut fullservad och servad i tid, känns väldigt seriöst ivf! Så jag behöver egentligen inte hänga upp mig på miltalet?

Kolla upp vad som är bytt på den. Har du fullständig servicehistorik så finns det säker med där. Är tex inte tändkassetten bytt så räkna kall med att det är nåt du kan åka på när som. 18000mil så kan myckt väl skitturbon (Garett) ge sig, det ser man förvisso då det borde ryka en del. Stressfläkten i Aeron (tror det är Mishubishi) håller mycket bättre.

Kolla upp vad som är bytt på den. Har du fullständig servicehistorik så finns det säker med där. Är tex inte tändkassetten bytt så räkna kall med att det är nåt du kan åka på när som. 18000mil så kan myckt väl skitturbon (Garett) ge sig, det ser man förvisso då det borde ryka en del. Stressfläkten i Aeron (tror det är Mishubishi) håller mycket bättre.

Tändkasetten gäller väl inte -06 och framåt va? Vet att de första 9-5:orna hade problem med kasetten men typ -05 och uppåt skall väl inte vara några problem!

Tändkasetten gäller väl inte -06 och framåt va? Vet att de första 9-5:orna hade problem med kasetten men typ -05 och uppåt skall väl inte vara några problem!

Stämmer, jag har petat på -03 och -05 samt en hel hög 9000. Turbon är väl ändå samma skit?

Stämmer, jag har petat på -03 och -05 samt en hel hög 9000. Turbon är väl ändå samma skit?

Kanske ska skippa 2,3 litersmotorn med turbo och gå på 2,0 istället!? Det var inte billigt att byta ut en havererad turbo:näsblod

Du vill inte ha en Saab utan turbo.

Nej det är ju det! De där extrahästarna med etanol i tanke ihop med turbo lockar men en turbo håller väl inte i evigheter och på en bil som rullat 18000 mil är turbon knappast i nyskick!

Sluta jiddra, börja trolla.
Varför bry sig om en massa grejer som ingen kan berätta hur det ligger till med.
En 9-5a med 18000 mil är ju bara att slå till på, om priset är rätt. Vilken säljare skulle bry sig om ifall du står och talar om en tändkasett som KANSKE går sönder snart osv osv. Det är inte direkt en ovanlig bil, finns inga problem som är större än på någon annan modell/märke. Den är stor, bekväm och säker. Bara slå till, det tänker jag göra snart.
Sålde idag en 9-5 från 98. Två timmar efter annonsen dök upp på blocket var den såld till en kille som körde nästan tio mil för att köpa den. Min nästa bil blir troligen en 9-5 nyare än 06 med runt 20kmil på mätaren. Mer bil för pengarna är svårt att hitta!
Hur såg annonsen ut sa du? :)

Etanol är kul att dricka och det tycker bilen också.
Jag är inte sugen på etanolbil pga hög förbrukning och extratäta oljebyten.
Turbon är inget att oroa sig för om oljebytena är skötta och ägaren låtit bli att stänga av bilen direkt efter den fått jobba hårt.
Vi hade en tdci som gått 23000 mil när jag sålde den och turbon var inget att oroa sig för. Kanske skillnad på bensinare och dieslar?

Alla beg bilar är just begagnade och allt kan hända.
Slå till nu och sluta oroa dig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...