Långdistans med motard?

Joakim_Lilja

Bidrar till växthuseffekten
Gick med
30 May 2006
Ort
Halmstad
Hoj
GasGas 450sm -04
Nu e de så att man börjar kolla efter mellan hoj och är inne på motard...

Men vi brukar åka på mc träffar med familjen och jag undrar hur de e o köra en motard längre sträcker, både service och komfort mässigt.

/Lilja
 
Du kommer att ta livet av hojen och vilja ta livet av dig själv. Har du aldrig varit tarminkontinent förut blir du det efter en timme på motorväg med supermoto. Det är suxx utan känd motsvarighet.
 
Beror nog mkt på föraren.
Jag körde 30 mil med 1 stopp för o käka med min 625a i tempot 100-160.
För mig var det inga problem o hade kunnat köra det dubbla.

Fast komfort kan du nog räkna bort.
Blåsten tycker jag är det som är jobbigast o den är svår o undvika oavsett modell.
 
Last edited:
Nu e de så att man börjar kolla efter mellan hoj och är inne på motard...

Men vi brukar åka på mc träffar med familjen och jag undrar hur de e o köra en motard längre sträcker, både service och komfort mässigt.

/Lilja


Tänk inte ens tanken, jag ångrade mig efter två mil. Skulle till Linköping från Örebro. Hojjen däremot borde inte må sämre av att gå landsväg istället för bana.

Motsägelsefullt nog så vet jag en kille som körde sin Husaberg från Umeå till Örebro. Och tillbaka. Om du köper en motard som är gjord för gatan så kanske du tycker det går bra.
 
Last edited:
en kille i örebrp körde nog sverige runt på en duke och han lever än ( om han är helt frisk vet jag dock inte :) )
 
Hur mår en motard t.ex. 525:a eller husaberg av att köra motorväg i 100km/h?? (lugnt då alltså)
Det känns som att det skulle vara okey, dom är ju ändå vattenkylda??
 
Visst går det att köra långdistans, själv har jag varit på två långresor.
Hade på den tiden en ganska tung och stabil motard en MZ 660.
En resa ner till Danmark, 300mil blev den resan och
en resa till Norge som slutade på strax över 300mil den oxå.
Och när vi var till Norge så hade min ena polare en XR600 -92:a och fint gick
de oxå.
Visst blev man trött ibland men tids nog så får man ju krokodilhud bak:D

När jag hade 525:an så körde man ju en del 20-30 mila resor och fint gick det.
 
har kört mellan bollnäs och sthlm (30mil) funkar ok!! man vill gärna stanna var 12-14:onde mil för att sträcka ut benen och tanka.. hojjen är ktm 640
Helgen när jag var ner till sthlm så blev det 60 mil på lördagen och 30 mil hem på söndagen när jag närmade mig hem så tog jag en omväg på ett par mil bara för att få köra lite kurvig väg.. Det säger en del tycker jag!! Det går att toura på en motard..
 
har kört en ktm640 enkel väg 50 mil som längst. låg mellan 100-120 o de gick skitbra.. hela helgen gick den ca 120 mil
kan ju säga att jag var fräschare än brorsan som körde gixxer.
tycker de e skönt o sitta så pass upprätt o utsträckt.
skulle du välja tex en yamma xtx660 så skulle de absolut inte va nå problem :)
 
Beror nog mkt på föraren.
Jag körde 30 mil med 1 stopp för o käka med min 625a i tempot 100-160.
För mig var det inga problem o hade kunnat köra det dubbla.

Fast komfort kan du nog räkna bort.
Blåsten tycker jag är det som är jobbigast o den är svår o undvika oavsett modell.

Jag körde Sthlm-karlstad 30mil, på min 660 och det var inge roligt alls. Usch...
blåsten är det värsta...
 
Allt går! Åkte på en resa över 100 mil touring på min TTR snik motard. Bra körställning var det i alla fall. Välj tillräckligt liten väg bara så blir resan rolig. Skippa motorvägar o dylikt. Hastigheter över 90 suger hårt i längden...
Skulle jag ha en Husabergare skulle jag inte ens tänka tanken på touring.:)
 
Men då är de inga större problem då :P försöker undvika större vägar redan nu (e ju så satans tråkigt) :D

/Lilja
 
Det som suger mest med att toura mer en motard är ju 10-12 mils räckvidd...

Blir ju mer tanktid än körtid... :gnissla
 
Komfort frågan är beroende på vad för motard som du väljer.
jag tex har en Honda 450 Motard, det är mer en crossmaskin
så komforten är att man känner inte arslet efter 30 min kontinuerlig körning
på landsväg.
Däremot så kan man åka runt och leka hur mycket som helst,
det är en fruktansvärt rolig leksak
 
till skillnad från andra måste jag säga att jag tycker det är vibrationerna i fötterna som är värst - obehagligt som tusan när man ligger i 100-120 (på motorväg) och vet att man inte kan bli av med det förens man kommer fram till rätt avfart... fysiskt plågsamt och psykiskt plågsamt hehe

(men så har jag gamla landvägs/touring-stövlar, lär bli ett par nya Alpinestar Vector snart)
 
Okey, inte för att jag brukar köra längre sträckor men men...
Då kanske det är bättre att ligga och mjölka lite på gasen när man kör motorväg?

Mjölka lite på gasen, vad gör du med din hoj egentligen!!?? :D

Åkte ca 30 mil aktivt på min Husa på en dag, brukar inte gnälla, men det var direkt plågsamt för :arsele !!!

KTM 640 är som att åka soffa i jämförelse.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top