Långdistans med motard?

Vi var ett gäng på 4st KTM LC4or som körde en busrunda på närmare 50mil på en dag ... och det var fortfarande roligt :D Kurviga vägar o motard så märker man inte hur långt det är men ett par mil rak 90 väg är tråkit o motorvägen är tråkit som bara... Komfort tänker man inte på när man kör aktivt annars så är motard lite jobbit

jag åker 17 mil på 9 liter med lilla tanken, så med stora tanken så får man ju en bra tankradie. KTM 640.

Okey, inte för att jag brukar köra längre sträckor men men...
Då kanske det är bättre att ligga och mjölka lite på gasen när man kör motorväg?

Det ska inte ha någon betydelse. Kör som du har lust.

En tvåtakt däremot gillar inte jämna gaspådrag med lite gas då smörjningen som ju är i drivmedlet blir magert. Och vid släppt gas helt uteblir. Därför uppfann dom separat oljesmörjning på landsvägstvåtaktare.

Såvitt jag vet med tanke på konstruktionen av en fyrtakt motard och dess smörjsystem har det ingen som helst betydelse. Och det kommer jag fortsätta hävda tills någon bevisar motsatsen. Med riktiga fakta.

Last edited:
Som många sagt, ska man köra långt med motard så välj "roliga" vägar.
30 mil motorväg suger nog rätt stenhårt på motard.

En tvåtakt däremot gillar inte jämna gaspådrag med lite gas då smörjningen som ju är i drivmedlet blir magert. Och vid släppt gas helt uteblir. Därför uppfann dom separat oljesmörjning på landsvägstvåtaktare.

Såvitt jag vet med tanke på konstruktionen av en fyrtakt motard och dess smörsystem har det ingen som helst betydelse. Och det kommer jag fortsätta hävda tills någon bevisar motsatsen. Med riktiga fakta.

Jag hävdar samma sak, jag har bara hört en massa folk hela tiden säga att en motard inte gillar jämna varvtal. Men jag tror att det är en gammal skröna som lever kvar från tvåtakts tiden. Finns inga som helst belägg att detta skulle gälla fyrtakt. Jag kan inte se något i motorkonstrutkionen på en modern fyrtakt som gör att den inte skulle tåla jämna vartal. Så länge dom är vattenkylda eller oljekylda så ska det inte vara några problem, snarare tvärtom när dom får tillräcklig kylning i hög fartvind.

Att det sedan är obekvämt att sitta och kuska en enstånka lite längre är en annan femma och det är kanske för att man inte vill framstå som klen som ursäkten har fötts fram...

Kanske lite offtopic men innebär detta att det är negativt för en tvåtakts enduro med oljan i drivmedlet att exempelvis peta i en högre växel och ligga på låga varvtal om man kör på gata? Lite intreseerad bara

att ha högt varv och ligga "på rulle" borde ju ge sämst smörjning. Det höga varvet kräver mer smörjning än lågt och när man ligger på rulle så är det mager blandning. Men iofs så har man ju inte hört någon slå ihop av endera. Slitaget ökar men med tävlingsmotorcyklar så brukar ju service intervallerna hållas löjligt korta. Och en 2takt kan man ju plocka isär så lätt så man gör det bara för att säga hej till kolven.....

Såvitt jag vet med tanke på konstruktionen av en fyrtakt motard och dess smörjsystem har det ingen som helst betydelse. Och det kommer jag fortsätta hävda tills någon bevisar motsatsen. Med riktiga fakta.
På hojar som inte har termostat så sliter det mer att åka motorväg. Motorn går för kallt och sliter mer pga. det.

Jag gjorde 40 mil på min FMX trots min dåliga rygg och hand under en kväll. Det jag lärde mig var att det regnar mer i Härryda och att det är dåligt skyltat i Jönköping. Skämt åsido, det enda som hindrar en långresa med motard, är du själv.

Ta med en kartbok & välj bort motorvägarna. Det var så jag upptäckte den klart roligaste mc-sträckan jag nånsin kört.
(väg 160 mellan Bräckorna och Rotviksbro mot Orust)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT