Långa eller korta handskar?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Hej.

Kortfattat. När jag köpte min Yamaha så hade jag frugans kusin med för att pröva hojen, eftersom jag inte har något mc-kort själv ännu.

Han använde sig av långa handdskar och det såg väldigt knöligt och obekvämt ut att vara tvungen att stoppa in jackmudden i dom.

Finns det några nackdelar att använda korta handskar?
Blåser det in luft i jackärmarna?
Skyddar dom sämre?

Jag har ju absolut ingen erfarenhet av mc-handskar sen tidigare, men är inte korta handskar bekvämare?

Jag tänkte köpa mig ett par handskar snart så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd.

Tacksam för svar.

Riktigt korta handskar tänker jag enbart cross och enduro, ev rena "stuntare" grupper som vill ha optimal rörlighet annars tycker jag det är skönt med handskar som går upp en bit på handleden för att slippa tjyvdrag in istället, det är ju ännu värre om man har textilkläder då armen kan bli som en spärrballong.. jag har kardborre och knäpper runt så skinnstället är innanför. Fungerar för mig, tror du måste prova dig fram vad som är bäst för dig:)

Tack för svaret:tummenupp:)

Naturligtvis så ska jag prova, så fort jag drar från jobbet. (Trist att jobba på årets läääängsta Fredag:S)

Jag tänkte stanna vid Biltema på vägen hem, jag vet att dom har handskar där, men jag vet inte hur deras kunskaper/erfarenheter av mc-grejer är, så därför frågade jag här först.

Så förstår jag det rätt så är det egentligen bara vad man helst föredrar.

Jag har nu beställt ett par handskar, det blev såna här.

Jag stannade faktiskt vid biltema och prövade deras handskar, de kändes väldigt bekväma och hade det inte varit för att innerhanden kändes väldigt tjock så hade jag köpt de.

Jag tänkte att man vill väl att handskarna ska vara tunna i innerhanden för bästa möjliga kontakt med handtagen på hojen, eller har jag fel?

Handskarna jag beställde har jag aldrig prövat, ej heller sett i verkligheten, men med mottot "eftersom de är dyrare så måste de vara bättre", så fick det bli de.

Tyvärr har jag inte så mycket att gå på eftersom jag som sagt har noll erfarenhet av mc-kläder, så jag frågar er: Är dessa handskar nåt att ha? (Vi antar att dom passar mig som handen i...eh...handsken. Beträffande komfort, alltså.)

Hum...all utrustning bör provas, vi är alla olika...
Handskar är jag extra petig med, de skall verkligen sitta rätt utan att klämma och dona, men vara så tighta att det inte blir löst fladder någonstans (det är precis odugligt om det korvar mot handtagen....).

Jag har nu beställt ett par handskar, det blev såna här.

Jag stannade faktiskt vid biltema och prövade deras handskar, de kändes väldigt bekväma och hade det inte varit för att innerhanden kändes väldigt tjock så hade jag köpt de.

Jag tänkte att man vill väl att handskarna ska vara tunna i innerhanden för bästa möjliga kontakt med handtagen på hojen, eller har jag fel?

Handskarna jag beställde har jag aldrig prövat, ej heller sett i verkligheten, men med mottot "eftersom de är dyrare så måste de vara bättre", så fick det bli de.

Tyvärr har jag inte så mycket att gå på eftersom jag som sagt har noll erfarenhet av mc-kläder, så jag frågar er: Är dessa handskar nåt att ha? (Vi antar att dom passar mig som handen i...eh...handsken. Beträffande komfort, alltså.)

Såg bra ut:tummenuppBlir det inte bra är det inte sämre att du kan handla ett par andra istället:)

Hum...all utrustning bör provas, vi är alla olika...
Handskar är jag extra petig med, de skall verkligen sitta rätt utan att klämma och dona, men vara så tighta att det inte blir löst fladder någonstans (det är precis odugligt om det korvar mot handtagen....).

Naturligtvis så prövar jag handskarna och känner efter. Är de inte sköna så skickar jag tillbaka de.

Man har ju samma rättigheter oavsett om man köper varor på internet eller i en vanlig butik vanligtvis.

Såg bra ut:tummenuppBlir det inte bra är det inte sämre att du kan handla ett par andra istället:)

Jajjemen:tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...