Låna ut 125 racer

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Duktige Jesper Hubner har fått klart att köra uttagningen till Red Bull MotoGP Rookies NU PÅ LÖRDAG och han har bara kört totalt 15 minuter på en 125R i helgen som var.
Finns det någon med en 125R som kan tänka sig låna ut den under onsdagsträningen på Gelleråsen så han får köra lite mer?
 
Tydligen är det heldag på Mantorp så då skulle det funka också.
Det nuvarande alternativet är att ta min hoj, byta i princip allt på den för den är gjord för 193 cm/95 kg, inte riktigt Jespers size...
Sen är jag i Danmark hela veckan med början i morgon, bor i Stockholm och har garaget i Linköping.
Bäst vore en omoddad hoj som han bara kan kliva på och testa.

Edit: Mantorpsdagen är fullbokad så den går bort, Gelleråsen Onsdag kväll är det som gäller alltså.
 
Last edited:
Tror dom kör uttagningen med Metrakit Pre-125GP hojar? Så bästa hade varit att hitta en sådan. Om sånna finns i Sverige?
 
Tror dom kör uttagningen med Metrakit Pre-125GP hojar? Så bästa hade varit att hitta en sådan. Om sånna finns i Sverige?

Finns inga Metrakit 125 hojar sålda i Sverige.
Du kan säkert prata med Micke Hansen i Trelleborg
el Anders Gull dom har lite gamla kontakter med Metrakit
//BC
 
Det blev min hoj som blev "försöksobjekt". Det sista jag hörde var att Jesper hunnit med 3 pass på Mantorp och lyckats bromsa omkull in i skarpa högern. Som den hyggliga kille han verkar vara så tog han och stoppade in kroppen som skydd mellan asfalt/gräs och motorcykel så den ska vara oskadad vad jag hört. Jesper med som tur är! Däremot fick de inte igång den efter vurpan. Fortsättning följer, de kör 9-19, dvs mer än hojen har gått de två senaste racehelgerna... :)
Peter, du behöver inte åka dit i kväll om du inte vill.
 
Peter, du behöver inte åka dit i kväll om du inte vill.

Om de började köra 9 och vurpat under dagen känns det som det kvittar om jag kommer dit 18. :)

Jag var lite inblandad i att ordna fram bränsle åt dem i går kväll i alla fall men du är en hjälte Big Tork som lånar ut hojen. :Bugar
 
En kolv skar visst för dem, den nynikasilerade cylindern var nog inte så rund och fin som den borde vara tror jag. Pasi ska till Watz för diagnos och sen byta till min andra cylinder och i med en ny kolv så får de prova att köra i morgon igen. Typiskt.
 
När jag snackade med Pasi igår kväll och sade "jaså, det är du som ska meka med Torkels hoj?" så svarade han att "nja, jag ska nog inte behöva meka något"... :D
 
När jag snackade med Pasi igår kväll och sade "jaså, det är du som ska meka med Torkels hoj?" så svarade han att "nja, jag ska nog inte behöva meka något"... :D
Jag bad honom uttryckligen låta Fredde sköta cylinder & kolvbytet! Både för min skull och deras egen... :)
 
Jag bad honom uttryckligen låta Fredde sköta cylinder & kolvbytet! Både för min skull och deras egen... :)

Torkel, du är en pärla som lånar ut din hoj. Pasi chattade med mej i måndags kväll om jag visst någon racer i Linköping och din va en enda jag kom på:)
Hoppas den klarade sej bra från marksyningen, men Fredde gör nog underverk med den kan jag tro!!
 
Jag känner ingen av er, men det är stort av Torkel att låna ut hojen åt Jesper!

Hoppas det går bra för grabben!

Hoppas det går bra för Torkel också för att han är så hygglig!
 
Härligt Torkel, en stor eloge till dig. :tummenupp

Du skrev väl kontrakt med Jesper om provision om han når MotoGP. ;)
 
En kolv skar visst för dem, den nynikasilerade cylindern var nog inte så rund och fin som den borde vara tror jag. Pasi ska till Watz för diagnos och sen byta till min andra cylinder och i med en ny kolv så får de prova att köra i morgon igen. Typiskt.


Vet inte var din cylinder renoverats men några tankar...

När körde du med hojen sist och hur rätt bestyckad var den? Hur bestyckades den om för körning nu?

Dels kan en ovan förare (av hojen) kräva helt annan bestyckning, även vana förare kan ha olika bestyckningar gentemot varandra.

Nästa är att syrehalten i luften ökar ganska kraftigt ofta på hösten, så en säker bestyckning för några veckor sedan är några tusenlappar dyr nu.

Andra småsaker kan vara hur det växlas ner och motorbromsas etc.

Har hört väldigt mycket snack genom många år om ovala cylindrar men hittils inte hittat någon som man kan mäta upp och som varit skadligt oval.
 
Problemet med ny NICASIL är mera att cylindrarna är för runda om dom inte fått rätt inslipning.
 
Ingen bra dag i dag heller... I går så verkar det som om problemet var att kolvringen fastnade i avgasporten, cylindern var nynikasilad och kolv & cylinder hade bara gått 4 varv på Anderstorp på SM innan då den gick tokfett. Efter det så kollade jag och allt såg bra ut.

Den andra cylindern som de satte på igår överlevde inte så länge idag heller, mitt sms om att gå upp till 180-185 i bestyckning (från 175) kom precis när Jesper åkte ut på första varvet, i mitten av rakan så nöp det igen! Inga blinkningar från detonationslampan heller tydligen. Ingen har kollat i cylindern men om Watz satte ihop det så är jag säker på att det är rätt gjort invändigt, annars kan det tänkas att t.ex ett kolvbultsclips sattes fel med småläskiga följder.
Nu blir det intressant att få ihop allting på onsdag kväll när jag kommer till Linköping igen, är cylindrarna hela så är det inga problem, saltsyra finns!
 
...
i mitten av rakan så nöp det igen! Inga blinkningar från detonationslampan heller tydligen. Ingen har kollat i cylindern men om Watz satte ihop det så är jag säker på att det är rätt gjort invändigt, annars kan det tänkas att t.ex ett kolvbultsclips sattes fel med småläskiga följder.
...

Låter som kallnyp. Dåligt varmkörd motor och för mycket belastat direkt. Så här på hösten är det viktigt med riktigt varmkörd motor. 50 grader iaf. Kan vara det dom missat.
 
Ingen bra dag i dag heller... I går så verkar det som om problemet var att kolvringen fastnade i avgasporten, cylindern var nynikasilad och kolv & cylinder hade bara gått 4 varv på Anderstorp på SM innan då den gick tokfett. Efter det så kollade jag och allt såg bra ut.

Den andra cylindern som de satte på igår överlevde inte så länge idag heller, mitt sms om att gå upp till 180-185 i bestyckning (från 175) kom precis när Jesper åkte ut på första varvet, i mitten av rakan så nöp det igen! Inga blinkningar från detonationslampan heller tydligen. Ingen har kollat i cylindern men om Watz satte ihop det så är jag säker på att det är rätt gjort invändigt, annars kan det tänkas att t.ex ett kolvbultsclips sattes fel med småläskiga följder.
Nu blir det intressant att få ihop allting på onsdag kväll när jag kommer till Linköping igen, är cylindrarna hela så är det inga problem, saltsyra finns!


Den stora frågan dyker då upp om avgasbommen var nertagen? Om den inte var det är det garanterad skärning om man kör med nästan vettig bestyckning. Detta görs sällan...
 
Den stora frågan dyker då upp om avgasbommen var nertagen? Om den inte var det är det garanterad skärning om man kör med nästan vettig bestyckning. Detta görs sällan...
Jag gjorde inte det i alla fall, det är nog det som är problemet. Vi får se på onsdag.
 
Back
Top