Låna ut 125 racer

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Duktige Jesper Hubner har fått klart att köra uttagningen till Red Bull MotoGP Rookies NU PÅ LÖRDAG och han har bara kört totalt 15 minuter på en 125R i helgen som var.
Finns det någon med en 125R som kan tänka sig låna ut den under onsdagsträningen på Gelleråsen så han får köra lite mer?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Tydligen är det heldag på Mantorp så då skulle det funka också.
Det nuvarande alternativet är att ta min hoj, byta i princip allt på den för den är gjord för 193 cm/95 kg, inte riktigt Jespers size...
Sen är jag i Danmark hela veckan med början i morgon, bor i Stockholm och har garaget i Linköping.
Bäst vore en omoddad hoj som han bara kan kliva på och testa.

Edit: Mantorpsdagen är fullbokad så den går bort, Gelleråsen Onsdag kväll är det som gäller alltså.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror dom kör uttagningen med Metrakit Pre-125GP hojar? Så bästa hade varit att hitta en sådan. Om sånna finns i Sverige?
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Tror dom kör uttagningen med Metrakit Pre-125GP hojar? Så bästa hade varit att hitta en sådan. Om sånna finns i Sverige?

Finns inga Metrakit 125 hojar sålda i Sverige.
Du kan säkert prata med Micke Hansen i Trelleborg
el Anders Gull dom har lite gamla kontakter med Metrakit
//BC
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det blev min hoj som blev "försöksobjekt". Det sista jag hörde var att Jesper hunnit med 3 pass på Mantorp och lyckats bromsa omkull in i skarpa högern. Som den hyggliga kille han verkar vara så tog han och stoppade in kroppen som skydd mellan asfalt/gräs och motorcykel så den ska vara oskadad vad jag hört. Jesper med som tur är! Däremot fick de inte igång den efter vurpan. Fortsättning följer, de kör 9-19, dvs mer än hojen har gått de två senaste racehelgerna... :)
Peter, du behöver inte åka dit i kväll om du inte vill.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Peter, du behöver inte åka dit i kväll om du inte vill.

Om de började köra 9 och vurpat under dagen känns det som det kvittar om jag kommer dit 18. :)

Jag var lite inblandad i att ordna fram bränsle åt dem i går kväll i alla fall men du är en hjälte Big Tork som lånar ut hojen. :Bugar
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
En kolv skar visst för dem, den nynikasilerade cylindern var nog inte så rund och fin som den borde vara tror jag. Pasi ska till Watz för diagnos och sen byta till min andra cylinder och i med en ny kolv så får de prova att köra i morgon igen. Typiskt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När jag snackade med Pasi igår kväll och sade "jaså, det är du som ska meka med Torkels hoj?" så svarade han att "nja, jag ska nog inte behöva meka något"... :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
När jag snackade med Pasi igår kväll och sade "jaså, det är du som ska meka med Torkels hoj?" så svarade han att "nja, jag ska nog inte behöva meka något"... :D
Jag bad honom uttryckligen låta Fredde sköta cylinder & kolvbytet! Både för min skull och deras egen... :)
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Jag bad honom uttryckligen låta Fredde sköta cylinder & kolvbytet! Både för min skull och deras egen... :)

Torkel, du är en pärla som lånar ut din hoj. Pasi chattade med mej i måndags kväll om jag visst någon racer i Linköping och din va en enda jag kom på:)
Hoppas den klarade sej bra från marksyningen, men Fredde gör nog underverk med den kan jag tro!!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag känner ingen av er, men det är stort av Torkel att låna ut hojen åt Jesper!

Hoppas det går bra för grabben!

Hoppas det går bra för Torkel också för att han är så hygglig!
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Härligt Torkel, en stor eloge till dig. :tummenupp

Du skrev väl kontrakt med Jesper om provision om han når MotoGP. ;)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En kolv skar visst för dem, den nynikasilerade cylindern var nog inte så rund och fin som den borde vara tror jag. Pasi ska till Watz för diagnos och sen byta till min andra cylinder och i med en ny kolv så får de prova att köra i morgon igen. Typiskt.


Vet inte var din cylinder renoverats men några tankar...

När körde du med hojen sist och hur rätt bestyckad var den? Hur bestyckades den om för körning nu?

Dels kan en ovan förare (av hojen) kräva helt annan bestyckning, även vana förare kan ha olika bestyckningar gentemot varandra.

Nästa är att syrehalten i luften ökar ganska kraftigt ofta på hösten, så en säker bestyckning för några veckor sedan är några tusenlappar dyr nu.

Andra småsaker kan vara hur det växlas ner och motorbromsas etc.

Har hört väldigt mycket snack genom många år om ovala cylindrar men hittils inte hittat någon som man kan mäta upp och som varit skadligt oval.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Problemet med ny NICASIL är mera att cylindrarna är för runda om dom inte fått rätt inslipning.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ingen bra dag i dag heller... I går så verkar det som om problemet var att kolvringen fastnade i avgasporten, cylindern var nynikasilad och kolv & cylinder hade bara gått 4 varv på Anderstorp på SM innan då den gick tokfett. Efter det så kollade jag och allt såg bra ut.

Den andra cylindern som de satte på igår överlevde inte så länge idag heller, mitt sms om att gå upp till 180-185 i bestyckning (från 175) kom precis när Jesper åkte ut på första varvet, i mitten av rakan så nöp det igen! Inga blinkningar från detonationslampan heller tydligen. Ingen har kollat i cylindern men om Watz satte ihop det så är jag säker på att det är rätt gjort invändigt, annars kan det tänkas att t.ex ett kolvbultsclips sattes fel med småläskiga följder.
Nu blir det intressant att få ihop allting på onsdag kväll när jag kommer till Linköping igen, är cylindrarna hela så är det inga problem, saltsyra finns!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
i mitten av rakan så nöp det igen! Inga blinkningar från detonationslampan heller tydligen. Ingen har kollat i cylindern men om Watz satte ihop det så är jag säker på att det är rätt gjort invändigt, annars kan det tänkas att t.ex ett kolvbultsclips sattes fel med småläskiga följder.
...

Låter som kallnyp. Dåligt varmkörd motor och för mycket belastat direkt. Så här på hösten är det viktigt med riktigt varmkörd motor. 50 grader iaf. Kan vara det dom missat.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ingen bra dag i dag heller... I går så verkar det som om problemet var att kolvringen fastnade i avgasporten, cylindern var nynikasilad och kolv & cylinder hade bara gått 4 varv på Anderstorp på SM innan då den gick tokfett. Efter det så kollade jag och allt såg bra ut.

Den andra cylindern som de satte på igår överlevde inte så länge idag heller, mitt sms om att gå upp till 180-185 i bestyckning (från 175) kom precis när Jesper åkte ut på första varvet, i mitten av rakan så nöp det igen! Inga blinkningar från detonationslampan heller tydligen. Ingen har kollat i cylindern men om Watz satte ihop det så är jag säker på att det är rätt gjort invändigt, annars kan det tänkas att t.ex ett kolvbultsclips sattes fel med småläskiga följder.
Nu blir det intressant att få ihop allting på onsdag kväll när jag kommer till Linköping igen, är cylindrarna hela så är det inga problem, saltsyra finns!


Den stora frågan dyker då upp om avgasbommen var nertagen? Om den inte var det är det garanterad skärning om man kör med nästan vettig bestyckning. Detta görs sällan...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Den stora frågan dyker då upp om avgasbommen var nertagen? Om den inte var det är det garanterad skärning om man kör med nästan vettig bestyckning. Detta görs sällan...
Jag gjorde inte det i alla fall, det är nog det som är problemet. Vi får se på onsdag.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top