Låna pengar?

Till er som är för att låna pengar:

Anser du dig "värdig" (ta det där rätt nu och utveckla ingen bajskastning) att äga, nåja, du står på reg.beviset iaf, och föra det fordonet då?

Förväntar mig ett seriöst svar, tack.

Nu har jag inga lån på mina prylar men jag är ändå för att låna pengar. I rätt situation. Varför skulle man inte vara värdig att framföra det fordon man står registrerad på även om man har lånat till det?

Även om man lånar till det så är det väl ändå din pryl? Rent teoretiskt är det bankens men det är du som hamnar i skiten om du inte betalar av det.

Nu har jag inga lån på mina prylar men jag är ändå för att låna pengar. I rätt situation. Varför skulle man inte vara värdig att framföra det fordon man står registrerad på även om man har lånat till det?

Även om man lånar till det så är det väl ändå din pryl? Rent teoretiskt är det bankens men det är du som hamnar i skiten om du inte betalar av det.

Jag sa inte att man inte var det heller.

Detta är ju högst personligt mellan olika individer såklart.
Jag skulle iaf inte känna att bilen i fråga var "min", i den meningen att jag gjort mig förtjänt av den så att säga.

Som sagt, allt tycker vi olika. :)

När jag var 18 köpte jag en skitbil för 5000:- som dög alldeles utmärkt att åka runt i. När jag fyllde 20 ville jag ha något tuffare och lånade 35.000:- för att köpa mig en SAAB Turbo. (Coolast av allt 1990 :) )
FSB klantade sig med mina extrainbetalningar det första året, så när jag ryckte in i lumpen -91 fanns inga pengar att betala med. När jag ryckte ut i slutet av -91 var jag istället skyldig nästan 50´
Är en aning allergisk mot "konsumtionslån" sedan dess...
Jag har köpt en ny bil på avbetalning en gång, men det kändes inte särskilt kul att betala 2000:- i månaden för något som nästan bara stod i garaget. Har även haft huslån på dryga miljonen som inte heller kändes bra.
Nu är både kåken och bilen sålda. Har en bil för 45.000:- som är BETALD och en hoj för 70.000:- som också är helt och hållet min. Enda lånet är 120´för en bostadsrätt och det kan man stå ut med eftersom avgiften + räntorna är lägre än för motsvarande hyresrätt.
Underbart att inte ha en massa skulder...

OM du skall låna till konsumtion.... (något som jag egentligen är emot, fast ibland kan det bara befogat)
...Så skall du se till att amortera snabbare än värdeminskningen. Är det saker utan direkt värdeminskning som istället har "förbrukningstid" skall du se till att allt är betalt innan saken är förbrukad. Exempelvis en dator som kan anses vara förbrukad/värdelös efter 5 år, skall vara betald långt innan dess.
Detta för att undvika att bli ståendes med lån och måste betala på saker som du inte har kvar eller inte kan använda.

Men om man istället SPARAR i 5år så har du råd att köpa DEN prylen som alla vill ha då.

Jag ställer mig i ledet som ansér att ett lån/avbetalning är befogat gällande bostad
och inget annat.

Pengar på bordet.
Får jag fråga hur du fick råd med din ZX7R?

Skall du låna till en bil för 50kkr utan mer inkomst än vad ett timarbete ger så är det nog bara att inse att föräldrar och "betala tillbaka när du har pengar" lån nog är enda lösningen....

Att låna till konsumtion är patetiskt man vill inte räkna på kostnaden för att köpa sin semester/plasma/silikontuttar på avbetalning. Enda gången jag anser att man kan låna till konsumtion är när man är 50+ och har ett obelånat hus värt några millar då lider man knappast av att låna lite på huset för att uppfylla de livsdrömmar man har.

Sponsring kallas det ;)

Hur många personer i 16-20 års åldern kan ärligt äga en hygglig hoj utan inblandning från föräldrarna?

Last edited:
Sponsring kallas det ;)

Jag säger ju inte att han har fått hojen av farsan, men om det är så så ska man knappast uttala sig såhär...

"Men om man istället SPARAR i 5år så har du råd att köpa DEN prylen som alla vill ha då.

Jag ställer mig i ledet som ansér att ett lån/avbetalning är befogat gällande bostad
och inget annat.

Pengar på bordet."

Men han kanske jobbade ihjäl sig på sommarlovet och helger osv. Får väl vänta på Oddjobs svar.

2908744 Jag säger ju inte att han har fått hojen av farsan, men om det är så så ska man knappast uttala sig såhär...

"Men om man istället SPARAR i 5år så har du råd att köpa DEN prylen som alla vill ha då.

och inget annat.

Pengar på bordet."

Men han kanske jobbade ihjäl sig på sommarlovet och helger osv. Får väl vänta på Oddjobs svar.
Ja, det är sant.

Men å andra sidan, sparar man pengar man har fått vid jul/födelsedag/jobb samt inte slösar upp dom på annat så är det ju inte helt jättesvårt att få ihop 30K.

Ja, det är sant.

Men å andra sidan, sparar man pengar man har fått vid jul/födelsedag/jobb samt inte slösar upp dom på annat så är det ju inte helt jättesvårt att få ihop 30K.

Precis... jag är levande bevis :banana

Du menar att du har jobbat 3 månader i Norge och sparade ihop till 2 hojar och en S80 nær du ær 19år och samtidigt går på gymnasiet?

Det jag menar är trots att man är 18-20 år så kan man utan lån äga nästan vicken cykel som helst utan större problem.

Sen så går jag inte i gymnasiet längre, så jag ska ändra det nu.

Last edited:
Får jag fråga hur du fick råd med din ZX7R?

Fick min moppe, och därmed pengarna när den såldes + sparade pengar.

Jag säger ju inte att han har fått hojen av farsan, men om det är så så ska man knappast uttala sig såhär...

och inget annat.

Pengar på bordet."

Hojen gick på 30k.. inte precis att man måste jobba ihjäl sig en hel livstid.

Som 17-18 åring? Sen ska ju försäkringen pröjsas också. Luktar lite "pappa betalade" om det.

Försäkringen gick på 3053kr om året.

Service gjorde jag själv.

Inga problem med 10500kr om året i studiebidrag + lite jobb.

Fler frågor eller är utredningen avslutad?

Last edited:
Fick min moppe, och därmed pengarna när den såldes + sparade pengar.

Hojen gick på 30k.. inte precis att man måste jobba ihjäl sig en hel livstid.

Försäkringen gick på 3053kr om året.

Service gjorde jag själv.

Inga problem med 10500kr om året i studiebidrag + lite jobb.

Fler frågor eller är utredningen avslutad?

Utredning avslutad.
Du fick alltså hjälp med hojen. Vänta tills ditt liv börjar på riktigt innan du börjar babbla om lån.

Hur många personer i 16-20 års åldern kan ärligt äga en hygglig hoj utan inblandning från föräldrarna?

Jag hade råd med motorcykel vid 17 års ålder om jag så velat, en rätt fin sådan med.

Dock fick jag möjligheten att jobba hos mina kusiner (som jag naturligtvis frågade om själv) och därmed genom sparande och allmänt normal livsstil, dvs utan att köpa kläder för runt tusenlappen varje månad som en hel del kompisar gjorde, ledigt ha gott med pengar över.

Men det kanske är just därför jag värdesätter det högre än andra, vad vet jag.
Vem som helst kan ju köpa vad som helst numera. Finns gott om killar i min egen ålder (19) som åker omkring i tryckochpysbilar av nyare snitt och med ett halvdant betalt jobb.

Visst, vill dom ha slut på sin lön innan dom fått den är det naturligtvis deras ensak. Det är acceptansen av lånandet i sig jag vill opponera mig mot.

Nu är det fritt fram att använda uttryck som:

"Den svenska avundsjukan"
"Bara för att inte du har råd och åka omkring i überpheta bilar lixom"
"Whinande jefla megatönt"

:tummenupp

Back