Låna pengar?

Låna. Mycket. Så mycket du kan. www.finax.se

:rofl :rofl

Om man vill låna till att köpa ett fordon så varför inte? Så länge man är helt säker på att ens ekonomi grejar det och man är väl medveten om värdeminskning och att fordon med 99% säkerhet är en förlustaffär.

Jag lånade själv 15 lök till hojen för att jag inte pallade spara hela sommaren när man vill åka :tummenupp

Last edited:
Alla har lån nu för tiden. Visst - man får betala ränta men då åker jag fint istället för att ha något sönderrostat as medans jag jobbar arslet av mig för att spara 10k i månaden i 2år utan någon som helst livskvalitet. Är det värt det? Lätt.

Alla har lån nu för tiden. Visst - man får betala ränta men då åker jag fint istället för att ha något sönderrostat as medans jag jobbar arslet av mig för att spara 10k i månaden i 2år utan någon som helst livskvalitet. Är det värt det? Lätt.

Alla ska ha så jävla mkt nu för tiden o lånar till höger o vänster, e väl bra om man har mer än 2 timmar jobb per dag först...

Efter allt det här kan jag enkelt konstatera; har man inga pengar, kan man inte konsumera :mattias

Det smartaste inlägget idag!

Konsumera måste man för det har Aftonblaskan och BigBorther talat om för dig. Du ÄR vad du äger ungefär.

Som någon sade, din mor är säkert en mycket klok dam som inser att en TV inte håller i 1 år utan borde hålla i minst 15, sedan när den går sönder så köper man ny. Inte för att Aftonbladet hetsar till "billig HåDe-tevä", det är socfolket som tror de unnar sig vardagslyx när de klämmer upp en sådan på bussen som köper. Vi andra väntar tills det är värt det helt enkelt.

När du blir äldre inser du detta, jag var själv ung en gång för länge sedan med raggarbil. Den jobbade jag ihop på loven när jag bodde hemma. Sedan när jag flyttade hemifrån så märkte jag hur bra jag hade haft det, visserligen har jag studerat en massa år och CSN går inte att jämföra med riktig lön.

Det enda jag vill ha i skulder nu förutom mina studieskulder är faktiskt ett bolån, nått annat är inte värt att skuldsätta sig för, finns INTE en chans att ta nått på avbetalning, köp nu betala sen eller lån. Har jag inte råd att kascha in över disk så ska jag heller inte ha det, nu pratar jag nya saker. Gissa hur allergisk man då blir mot BEGAGNADE saker.

Det här är dina framtida utgifter:
Hyra/avgift
om avgift - ränta och amortering på bolån
Telefoni(bredband, internet)
Försäkring
Pensionsspar
Vanligt sparande
Lägg till billån
Försäkring
Bensin
Reservdelar, service

Så förstår du att man inte köper en platt-tv så lättvindigt bara för att man gör ca 25 i månaden ensam. Avguda din mor och lär från henne!

Min åsikt är följande, 50000kr är mycket ifall du jobbar så lite som du gör. Har du utbildning och sånt inom det du vill jobba med? Har du tänkt börja jobba heltid? Tro mig det är tråkigt när man inser att man hatar sitt jobb så mycket att man inte kan jobba kvar och måste börja plugga istället. Jag är jävligt nöjd med min tillvaro som student men de där extra 1300kr i månaden känns inte så härliga just nu.

Annars om du som sagt har ett jobb du gillar och känner dig hyfsat säker på hur din framtid ska se ut så är det helt klart värt att låna. Jag förstår mig inte på folk som hellre sparar i fem år för att köpa nånting än lånar och betalar lite ränta för att få bilen/hojen/whatever direkt. :tummenupp

50k kan tyckas vara mycket pengar att låna, personligen tycker jag inte en summa på knappt 2k i månaden med amortering och ränta är hela världen.

Du med ditt jobb bör dock vänta, kommer många omkostnader som man inte räknar med.

Härom dagen räknade jag t ex ut att jag förra sommaren under ett halvår brände 42 000 på hojen, soppa, försäkring, däck service (inget lån medräknat). Det lilla lånet jag har på hojen (30k) kostar mig 900:-/mån och är snudd på en piss i havet.

Det handlar även om att prioritera lite här i livet, vill du verkligen ha bilen så köp den. I värsta fall så får du sälja den om du inte har råd, har du lite otur så har du lån på 10k kvar sen och det blir inte många hundralappar i månaden så det klarar du utan problem, dock har du lärt dig en läxa.

Världen går inte under för att du tar lån och köper din bil men jag tror inte du kommer uppskatta den så mycket som jag t ex uppskattar min hoj (tolka mig rätt). Som AndreasNO sa i ett tidigare inlägg så blir det inte så spännande att sladda runt i en bil för 50k och omkostnaderna du kanske inte räknat med kommer göra sig påminda titt som tätt vilket tar bort en del av nöjet med bilen.

Jag tycker det är värt 5k i månaden att åka runt på min hoj, prioriterar om lite i livet under sommarhalvåret bara.

Tror inte du blir så mycket klokare på mitt inlägg men lycka till iaf :tummenupp.

Last edited:
För att se till omständigheterna med inkomst så ska du inte ta lån och frågan är om du ens är kreditvärdig på 50 000:- när du tjänar 2-3000:- i månaden. Tror faktiskt inte det.

Sedan skulle jag vilja veta hur många som köpt sina nyare(04 uppåt) hojar cash. Snacka skit och palla bär det tror jag många är duktiga på här inne. Även om det var bra råd och ge snorvalpen.

Mitt råd är att det spelar ingen roll om du köper en bil för 10K eller 50K dom kommer ändå kosta som fan. Har själv en Volvo 855 turbo och det anses ändå vara en av de driftsäkraste och billigaste bilar mitten av 90-talet bjöd på. Jag har lagt ner över 10K bara på detta året. Lika bra och köpa en ny(are) bil från 05/06/07 som gått runt 1500-2500 mil. Då behöver man inte oroa sig över reparationer.

Hade du haft ett riktigt jobb hade jag sagt låna men inte när du jobbar så lite.
Tycker det är en massa konstigt folk här som är så jävulskt mot lån men för vissa är det enda chansen att äga nånting överhuvudtaget och för vissa att äga nånting 5år tidigare än de annars hade.
Jag har lånat till allt jag ägt och äger, tagit lånen på lång tid och betalat extra så fort jag kan för då är man även säker med en låg inbetalning när man har en dålig månad.
Har många kompisar som tagit lån på kort tid men inte haft råd att använda prylarna och det är ju lite dumt.

Tjenare allihop..
Jag sitter här och funderar på, hur skönt det skulle varit med en bil o slippa ta bussen när man ska någonstans. Just nu har jag väl inget "toppjobb" direkt, jobbar bara 2-3 timmar om dagen mån-fre, men bor hemma så jag har inga direkta utgifter mer än nöjen/kläder ibland..

Frågan är, tror ni man kan få ett lån på runt 50 papp ngnstans även fast jag inte har heltidsjobb och inte har jobbat så länge? Jag är 19 år..
Dessutom - har ni några råd? Blir det ett rent helvete om det nu skulle gå, och ta ett lån på 50000kr o köpa sig en bil?
Hehe, nu sitter nog hälften o flabbar åt mina impuls-idéer men jag är så jevla sugen ...

( o sen är det ju inte helt omöjligt att jag under tiden jag har lånet får ett heltidsjobb och då kan man ju/väl betala av dem där resterande pengarna ganska fort? )

Ett råd, fråga på bank hur du kan få lån...du bkommer att bli förvånad hur många som har rätt här inne på SH.

Med ett 3 timmars tillfälligt jobb per dag, så får du inget lån. Återbetalnings garantin räcker inte. Har du sparade pengar , använd dessa. Kan du inte uppvisa sparande, då ber dom dig börja spara, visa att du kan betala tillbaks regelbundet.

Annars kan du ju ta ett finax eller dyl. Sen då ? Du blir utan jobb, sitter med lån, du blir utmätt av kronofogden för att du inte kan betala av lånet, din mor blir galen på din dumhet....

19 år, bara att inse fakta, mätta mun efter plånboken...:)

Efter allt det här kan jag enkelt konstatera; har man inga pengar, kan man inte konsumera :mattias
:tummenupp :pannkyss :tummenupp

Du tog nu ett kliv som jag önskar att resten av åldersgruppen 80-90 också gör. Bara en dryg miljon kvar då!

Mvh den som sparade sin månadspeng

Last edited:
Hade du haft ett riktigt jobb hade jag sagt låna men inte när du jobbar så lite.
Tycker det är en massa konstigt folk här som är så jävulskt mot lån men för vissa är det enda chansen att äga nånting överhuvudtaget och för vissa att äga nånting 5år tidigare än de annars hade.

Men om man istället SPARAR i 5år så har du råd att köpa DEN prylen som alla vill ha då.

Jag ställer mig i ledet som ansér att ett lån/avbetalning är befogat gällande bostad
och inget annat.

Pengar på bordet.

Ja jag kanske inte kunde köpa en hoj för 70000 när ja ville ha de för flera år sen, men nu kan jag o andra sidan ställa av hojen o åka utomlands eller nåt ett år o bara betala garageförsäkringen o inte sitta o betala av ett lån på den me.

Cash is the king

Vill man ha en sak köper man det. Den devisen lever jag efter iaf. Funkar antagligen inte om man är shoppaholic men väljer man rätt/bra saker så. Har man inte pengar för tillfället så sparar man tills man har.. :tummenupp

Till er som är för att låna pengar:

Anser du dig "värdig" (ta det där rätt nu och utveckla ingen bajskastning) att äga, nåja, du står på reg.beviset iaf, och föra det fordonet då?

Förväntar mig ett seriöst svar, tack.

Back