Låna pengar?

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Tjenare allihop..
Jag sitter här och funderar på, hur skönt det skulle varit med en bil o slippa ta bussen när man ska någonstans. Just nu har jag väl inget "toppjobb" direkt, jobbar bara 2-3 timmar om dagen mån-fre, men bor hemma så jag har inga direkta utgifter mer än nöjen/kläder ibland..

Frågan är, tror ni man kan få ett lån på runt 50 papp ngnstans även fast jag inte har heltidsjobb och inte har jobbat så länge? Jag är 19 år..
Dessutom - har ni några råd? Blir det ett rent helvete om det nu skulle gå, och ta ett lån på 50000kr o köpa sig en bil?
Hehe, nu sitter nog hälften o flabbar åt mina impuls-idéer men jag är så jevla sugen ...

( o sen är det ju inte helt omöjligt att jag under tiden jag har lånet får ett heltidsjobb och då kan man ju/väl betala av dem där resterande pengarna ganska fort? )

är du skötsam och sköter betalningarna kan du fråga föräldrarna ifall de kan låna 50 000 på huset åt dig

Tjenare allihop..
Jag sitter här och funderar på, hur skönt det skulle varit med en bil o slippa ta bussen när man ska någonstans. Just nu har jag väl inget "toppjobb" direkt, jobbar bara 2-3 timmar om dagen mån-fre, men bor hemma så jag har inga direkta utgifter mer än nöjen/kläder ibland..

Frågan är, tror ni man kan få ett lån på runt 50 papp ngnstans även fast jag inte har heltidsjobb och inte har jobbat så länge? Jag är 19 år..
Dessutom - har ni några råd? Blir det ett rent helvete om det nu skulle gå, och ta ett lån på 50000kr o köpa sig en bil?
Hehe, nu sitter nog hälften o flabbar åt mina impuls-idéer men jag är så jevla sugen ...
( o sen är det ju inte helt omöjligt att jag under tiden jag har lånet får ett heltidsjobb och då kan man ju/väl betala av dem där resterande pengarna ganska fort? )
Ungefär så ja.. Glöm tanken direkt, att låna löser ingenting och det blir i längden dyrare. En möjlighet är att du lånar av dina päron istället.

det är såhär folk skiter ner sin ekonomi.

Låna av dina päron eller köp en billig bil, den finns finfina bilar för 3-5000 spänn.

Tjenare allihop..

Jag köpte en bil för femtusen härom månaden, en Golf II, den tar mig från punkt A till B utan knot, är billig att försäkra och dricker lite bensin, reservdelar finns i varenda buske ungefär. Fråga dig vad du får ut för mernytta av en bil för 50 000+

Last edited:
som alla säger, ge FAN i att låna pengar o köp ett gammalt ök för en 3-5 lakan, den kanske drar aaaaningens mer med soppa men du har ju oandrasidan ett soppakonto på 45 000 kr till övers...

Tjenare allihop..

Det beror på hur mycket du vill ha bilen om det skall vara värt det eller inte. Jag avråder dig dock från att ta ett lån om du inte har ett fast heltidsjobb. Köp något billigt skrot att åka med tills du får en fast heltidstjänst.

Det kostar alltid mer än man tror att ha ett fungerande, och hålla det fungerande, fordon i drift. Skatt, försäkring, service, bensin, reparationer och däck.

Jag hade själv nästan 200000 i skuld enbart på bil innan jag hade fyllt 22. :huvet Iofs så var det mitt stora intresse då och det kändes värt det för stunden. Känslan när man degade det sista för en månad sen var obeskrivlig :tummenupp (har ingen bil alls längre och kommer inte skaffa förens det kommar knoddar).

Jag vet att det är tråkigt, och jag gjorde inte så, men försök planera lite inför att flytta hemifrån och köp lite grejer till ditt egna hem som du kommer ha en dag.

En gammal ford fiesta som ja köpte för 4500 e fan den bästa bil jag haft, den tog mig på dagliga turer till o från jobb, affär, träning samt ett antal 15 mila turer hem te familj o vänner. Kosta nada i försäkring, väldigt lite i bensin o köpte inte en grej te den va jag kan minnas.

Sålde den sen på våren för en tusenlapp mer än jag gav dessutom o sen åkte jag o plockade ut sommarbilen ur garaget :D

Lån te fordon ska man akta sig för, halvsugigt när man sålt bilen för massa mindre än man köpte den för o fortfarande betalar av lånet för pengarna man fick för bilen inte ens räcker te att lösa in de sista :gnissla

Jag hade själv nästan 200000 i skuld enbart på bil innan jag hade fyllt 22.

hade 70 lakan i skuld på hoj när jag precis fyllt 18, det var skoj, den tiden/somrarna går inte att köpa senare, det var iofs en hoj jag lånade till och inte en bil som trådstartaren tänkte låna till.....

Det man inte kan tjäna ihop ska man inte låna heller, med udantag för hus kanske då.

Lån av alla dess slag ska då jag personligen undvika så mycket jag kan. Försök tjäna mer pengar på något vis i stället. 50000kr är inte så svårt att skrapa ihop om man bara vill.

Aktier, helgjobb, sälj dig osv:tungan

Man lever bara en gång väl..
Jag är sådan typ som aldrig tänker på framtiden, med ett litet undantag för idag då ja skrev den här tråden för tips..

Min kära mor måste vara motsatsen, jag förstår inte vad hon gjort av sina pengar dem drygt 25 åren hon jobbat :S, ligger dem på banken o väntar på... pensionen? Förstår mig inte på så dryga folk.. Hon sitter fortf. med en 28a tums TV dessutom..
Det jag vill ha sagt med ovanstående ^^ är att jag förstår inte varför hon inte kan punga ut 50 lakan till mig ... :hihi

En gammal ford fiesta som ja köpte för 4500 e fan den bästa bil jag haft, den tog mig på dagliga turer till o från jobb, affär, träning samt ett antal 15 mila turer hem te familj o vänner. Kosta nada i försäkring, väldigt lite i bensin o köpte inte en grej te den va jag kan minnas.

Sålde den sen på våren för en tusenlapp mer än jag gav dessutom o sen åkte jag o plockade ut sommarbilen ur garaget :D

Lån te fordon ska man akta sig för, halvsugigt när man sålt bilen för massa mindre än man köpte den för o fortfarande betalar av lånet för pengarna man fick för bilen inte ens räcker te att lösa in de sista :gnissla

Samma här, de bästa bilarna jag har haft har alla kostat under 10 000:-. Nu har jag 3 bilar och en av dem kostar under 10k och trots att den är paj just nu så är det fortfarande den bästa bilen jag har :D

Så mp_87, ge fan i lån och köp en billig skitbil! Jag tog ett lån direkt när jag fick jobb när jag var 19, då för att köpa en Ducati som jag blev kär i. Det kändes inte bra helt enkelt så jag löste det inom 6 månader och fick leva fattigt ett tag.
Och varför jobbar du bara 2-3 timmar? Pluggar du också? Om inte så lär du ju skaffa dig ett jobb med mer timmar.
Köp en bil på avbetalning när du blir lite äldre och skaffar ungar eller annat skit.

Jag har haft bilar för mellan 5 o 40..
O kan ba säga att en bil för 40-50k e rätt värdelöst, man får inge direkt flashigt o man tröttnar efter ett år o då har de redan kostat massa saker man köpt för o försöka flasha till bilen o sen har värdet på den sjunkigt me 10000 :D

Men ja e iof cp på alla sätt, skulle inte gå o köpa en bil som jag kan använda året runt o ta mig te mitt jobb 5 mil bort för 70000, men ja går o köper en hoj som jag knappt har tid att använda under de få månader som de överhuvudtaget går att köra :gnissla

Men hoj e ju så mkt roligare :D

Man lever bara en gång väl..
Jag är sådan typ som aldrig tänker på framtiden, med ett litet undantag för idag då ja skrev den här tråden för tips..

Min kära mor måste vara motsatsen, jag förstår inte vad hon gjort av sina pengar dem drygt 25 åren hon jobbat :S, ligger dem på banken o väntar på... pensionen? Förstår mig inte på så dryga folk.. Hon sitter fortf. med en 28a tums TV dessutom..
Det jag vill ha sagt med ovanstående ^^ är att jag förstår inte varför hon inte kan punga ut 50 lakan till mig ... :hihi
Börja arbeta mer så förstår du vikten av pengar man tjänar själv. Femtiotusen är inga struntsummor och egentligen inte pengar en normal nittonåring kan eller ska röra sig med. Spara! Du kommer bli glad den dagen du ska flytta och har femtiotusen att köpa möbler för.

2904465 Börja arbeta mer så förstår du vikten av pengar man tjänar själv. Femtiotusen är inga struntsummor och egentligen inte pengar en normal nittonåring kan eller ska röra sig med. Spara! Du kommer bli glad den dagen du ska flytta och har femtiotusen att köpa möbler för.
Palla köpa möbler för 50K :hihi

Hellre hoj för 40 och möbler för tio.

Vad tror du att du levt av?
Du har nog fått dina 50 papp flera gånger om.

Verkar dumt att låna till något som endå bara tar mer pengar ifrån dig när du använder det och sedan får du tillbaka hälften när du säljer. Fast det kan ju vara värt det om du verkligen, verkligen vill.

Back