lån på hojen?

Sexigt eller inte men är man 19 år har precis fått sin GTI från farsan och en lya i stan då ska man ha Rolex, lånad eller inte.

Buffert har du under alla omstndigheter. Skulle du få för dig att skit i ditt jobb KAN du göra det och leva i ett antal månader (OCH ha hojen kvar) medan du söker ett jobb du trivs bättre med. Pengar till hands är brutalt bra om man ser en affärsmöjlighet och vet att man inte hinner finansiera den bara för att man låst alla pengar i en leksak. Du kör din leksak och avkastningen på bufferten tar ut lånekostnaden....OCH du vet att du har tryggheten som ligger i kungens händer...cash is king. Du tänker på balansräkningen, jag tänker mer på likviditeten. Hellre bra likviditet idag än en perrfekt balansräkning.

Till min första Ducati lånade jag...och 2 v senare köpte jag för pengar jag sparade ihop till den (plus då lite till) en tomt som en idiot nästan skänkte bort i förvirringen. Det var en killing...hade jag låst pengarna i Monstret år 2002 hade jag kunnat säga bye bye till tomten...istället viftade jag med pengarna framför näsan på den desperate jäveln. Nu står det ett hus där, 3 min bilväg från Högis. DÄRFÖR är det bra att låna om man har pengar att omedelbart betala lånet med om man skulle vilja. Det är så jag tänker.

Till kyl, katt och böter tar man pengar ur en skokartong.

I skokartongen jobbar pengarna synnerligen dåligt. :näsblod

Väldigt ot men jag tycker att det är ganska osexigt att ta lån för att köpa en rolex.

Sen tror jag att dom som argumenterar för att belåna motorcykeln för att ha kvar likvida medel som buffert i verkligheten inte har dendär bufferten. Och hur mycket buffert behövs? Om det nu ändå är fritt fram att låna är det väl fiffigare att använda stålarna till att casha motorcykeln och sen låna OM kylskåpet går sönder samma vecka som katten blir sjuk och man får fortkörningsböter. Om det inte händer samma vecka så har man ju faktiskt sparat kostnaderna för lånet.

Men vad vet jag.

Edit: Nu låter jag lite väl mycket som Nina Jansdotter tror jag.

Dig gillar jag :tummenupp

I skokartongen jobbar pengarna synnerligen dåligt. :näsblod

Handkassa..hur hårt kan 10k "jobba" ?

Jag jobbade på Investor i ett antal år och minns hur förvirrad jag var när man lånade till affärer trots att man med väldigt stor sannolikhet hade livida medel som skulle räcka till...

Handkassa..hur hårt kan 10k "jobba" ?

Jag jobbade på Investor i ett antal år och minns hur förvirrad jag var när man lånade till affärer trots att man med väldigt stor sannolikhet hade livida medel som skulle räcka till...

Tio procent på tio tusen är nästan tio luncher. Jag gillar mat. :glömdet

Utan studielån hade jag inte haft en R1, rest jorden runt och med besparingar på banken som täcker studielån-investeringen.

Så jag rekommenderar med hela hjärtat att ta studielån som investering för livet, med en medvetenhet gällande risken för arbetslöshet. Så klart, är det bättre, om man orkar, att arbeta vid sidan om, för att slippa studielån.

Så jag fortsätter min livsstil, shoppar det jag har råd med:yoparty

Du ja, Hur många arbetslösa akademiker finns det inte? De med sköna "spökkurser" i bagaget; -är det en bra investering?

Ser du yngre personer på nyare sportbågar så är det nog oftast lån som står bakom. Hur ska man kunnat spara ihop över 100K..njaa...kom just på att brorsan ligger o vilar på sånna pengar men det är inte jag ;) ...Jag vill leva NU..inte va rik när jag är 60 år. Vem vet...kanske dör av nötallergi imorgon och då hade jag ångrat att jag inte köpt mina leksaker.

Bor man hemma har man inga utgifter, med lite vilja sparar man ihop upp mot 200K på ett år utan problem på de flesta skitjobb. Så helt omöjligt är det nog inte för en yngling att köpa sporthoj för egna pengar, men att sen äga den fullförsäkrad på sig själv kan bli svårt.

Väldigt ot men jag tycker att det är ganska osexigt att ta lån för att köpa en rolex.

Sen tror jag att dom som argumenterar för att belåna motorcykeln för att ha kvar likvida medel som buffert i verkligheten inte har dendär bufferten. Och hur mycket buffert behövs? Om det nu ändå är fritt fram att låna är det väl fiffigare att använda stålarna till att casha motorcykeln och sen låna OM kylskåpet går sönder samma vecka som katten blir sjuk och man får fortkörningsböter. Om det inte händer samma vecka så har man ju faktiskt sparat kostnaderna för lånet.

Men vad vet jag.

Edit: Nu låter jag lite väl mycket som Nina Jansdotter tror jag.

Dags att ta fram kalkylatorn! Vad blir den effektiva räntan för tre/fyra sådana smålån? Låna 5000 med en uppläggningsavgift på 300 kronor plus ränta. Vettigt?

Har man lagt alla sina besparingar på en halvtaskig ninja som nu är skrot så tar man en lån.

Skäms lite över det men vill leva nu

De bästa är ändå de som lånar till nästan allt de köper och sen skryter om vilka feta saker de har :)

Har kompisar som tycker att det är bättre med avbetalning med motiveringen: "att då har man ju mer pengar till annat". Om det så gäller något dyrare eller en Mp3-spelare för 1500:-. Avbetalningen märks helt enkelt inte av så mycket...

Skulle jag med min gamla Xj600 parkera bredvid någon med en fet sporthoj värd kanske 70-100 000:- så skulle han i 11 fall av 10 känna sig mycket tuffare och stoltare än mig och skratta åt mig för sig själv(?), även om han köpt hela hojjen på avbetalning :yoparty

De bästa är ändå de som lånar till nästan allt de köper och sen skryter om vilka feta saker de har :)

Har kompisar som tycker att det är bättre med avbetalning med motiveringen: "att då har man ju mer pengar till annat". Om det så gäller något dyrare eller en Mp3-spelare för 1500:-. Avbetalningen märks helt enkelt inte av så mycket...

Skulle jag med min gamla Xj600 parkera bredvid någon med en fet sporthoj värd kanske 70-100 000:- så skulle han i 11 fall av 10 känna sig mycket tuffare och stoltare än mig och skratta åt mig för sig själv(?), även om han köpt hela hojjen på avbetalning :yoparty

Och den enda skillnaden är att han/hon betalar någon hundring i ränta. Spara i förskott eller i efterskott är det som skiljer. Plus avgiften för att ha det nu istället för sen. Om alla skulle spara i förskott så skulle väl din Xj vara i princip ny nu...

I mitt fall, Har jag lån på både bil och Hoj. Jag lider inte av att betala på ett lån, har fortfarande över varje månad, så jag kan spara pengar, dock har jag varken tålamod eller viljan att vänta på att få köpa mig mina "leksaker" med sparade pengar. Jag spara hellre pengar till hus eller något annat långvarigt. Jag lever för stunden, och vill ha kul idag och inte om 2-3 år. Sen är det ju att vissa har mer på kontot än andra. Men ändå i långa loppet, så är vi ändå ett gäng goa hoj åkare.

Och den enda skillnaden är att han/hon betalar någon hundring i ränta. Spara i förskott eller i efterskott är det som skiljer. Plus avgiften för att ha det nu istället för sen. Om alla skulle spara i förskott så skulle väl din Xj vara i princip ny nu...

Har man råd att köpa kontant så gör man det. Har man inte råd att köpa kontant så köper man på avbetalning. Iaf säkert 95% av folket gör så. De sista 5% kanske tar på avbetalning och investerar återstående pengar i något som ger högre avkastning än räntan på lånet.

Varför betala ränta och avgifter om man kan slippa det?

Ser du yngre personer på nyare sportbågar så är det nog oftast lån som står bakom. Hur ska man kunnat spara ihop över 100K..njaa...kom just på att brorsan ligger o vilar på sånna pengar men det är inte jag ;) ...Jag vill leva NU..inte va rik när jag är 60 år. Vem vet...kanske dör av nötallergi imorgon och då hade jag ångrat att jag inte köpt mina leksaker.

Skulle nog vilja påstå det motsatta!

När jag själv var liten pojk :gnissla och jobbat nåt år kunde jag i stort sett casha min bil (125.000:-)
Men idag har jag så mycket andra fasta utgifter som jag inte hade då, så det skulle vara svårare nu.

Problemet kommer den dagen den nya moppen blir sallad och folk sitter med trafik eller halv. Ok halv "fixar" nog en del så att den försvinner i toppskick.

Kan man lösa lånet genom att kunna få iväg skiten snabbt och kan leva så va fan.

Jag vill aldrig köra med en så "dålig" (märk lite värd) hoj att det inte skulle vara "lönt" att köra helförsäkrad. Då skall det vara en cross lr liknande.
Jag har en kompis som tog ett andra lån på sin andra hoj som var ännu dyrare än den första. Han betalar bort den på 2 år, och månadsbesparar ändå vid sidan om.
Jag ska försöka att aldrig ta så grymma lån att man har lån tills man är 60, och ej heller låna till leksaker.
Lätt att prata nu; studerar, lever +-0 varje studiemånad med stöd, på sommaren går 95% av lönen rakt i fickan pga. att jag bor hos föräldrarna, så som ung går det att spara.

Min brorsa köpte nyligen ny TV, 63" high-end plasma, kostade nåt kring 40.000, och satte det rakt på bostadslånet..smart?njääh... E han lyckligare nu? njääh..

Jag skulle inte ta lån för att köpa en NY hoj, för värdeminskningen är så stor. Men att ta ett 2 års lån på en nåt år gammal hoj tycker jag det inte är så farligt med, den har inte sjunkit såå drastiskt i värde om man vill sälja om 1-2 år.

Har man råd att köpa kontant så gör man det. Har man inte råd att köpa kontant så köper man på avbetalning. Iaf säkert 95% av folket gör så. De sista 5% kanske tar på avbetalning och investerar återstående pengar i något som ger högre avkastning än räntan på lånet.

Varför betala ränta och avgifter om man kan slippa det?

Därför att räntan på lånet är lägre än vad du kan få för avkastning. Enkel matematik som kallas för hävstång. Du blir aldrig rik genom att spara, endast genom att låna. Det kan vara svårt för många att förstå, men det är den bistra verkligheten.

Har nog bara köpt två av mina hojar kontant, första åren i hojkarriären berodde avbetalningen på låga inkomster och det hade helt enkelt tagit för lång tid att spara, simple as that. Å andra sidan hade jag hojar i 30-40k-klassen.. Numera beror det inte på lönen eller kapitalet utan på att jag hellre har kontanterna "olåsta". Speciellt som räntorna är idag... Men jag har fortfarande hojar i 30-40k-klassen :D

Jag har fått en mer restriktiv inställningtill lån och krediter med åldern tror jag (samt med tre barn), har bara lån på hus och senaste hojen, ett lån som har en löptid på 6 månader. Hade studielån innan men när vi bytte hus så åt vinsten upp det :D

Tycker det är helt ok att köpa på kredit så länge man är medveten om vad man gör och inte förköper sig. Har kompisar som använder Mastercard för att betala månadens Amexräkning och vice versa, då har man tappat kollen. Att låna sig upp över öronen för att bräcka polarna, då är man också fel ute :)

Vett & sans är det som gäller sen tycker jag man bör räkna på hur mycket man har råd med om man blir arbetslös innan man binder upp sig, att tvingas sälja av hus & hem till underpris i panik är ingen höjdare.

Mvh
Micke

Back