Lån på hoj?

Är personligen inte beredd att lägga pengar på att helförsäkra en hoj och inte heller ta värdeminskningen som en ny hoj genererar. Därför är lån uteslutna.
Vad har värdeminskning med lån att göra? Den får du oavsett om du pyntar cash eller ej.

Man lånar inte till kapitalvaror. Då räknar jag in hojar, bilar, semester, elektronik osv osv. Det enda man ska belåna sig på är fastigheter.

Det var det dummaste jag har hört :rofl Jag är ganska så övertygad att majoriteten av Sveriges befolkning lånar till hoj/bilköp om man inte gör som jag och köper billigare begagnat istället. Så i själva verket säger du att de flesta har fel, och att bankerna lever på räntan på alla lån är också fel?
Och semester är väl knappast kapitalvara!? Jag räknar inte elektronik dit heller men det kanske det är...

Vad har värdeminskning med lån att göra? Den får du oavsett om du pyntar cash eller ej.

Halvtrist att sitta med lån som är högre än värdet på det belånade. Jag lever efter devisen att jag vilken dag som helst ska kunna sälja av allt jag äger och starta om utan skulder. Det innebär att tillgångar måste vara högre än lånen. Omvänt förhållande är big no no då det kan innebära att en förändrad livssituation gör att man inte styr sitt liv själv. Kolla bara på valfritt avsnitt av Lyxfällan…

I USA ger de ut kreditkort till studenter utan några som helst krav på inkomst. Många fastnar i kreditfällan och sitter i klorna på kreditkorts utgivaren. Ingen är gladare än kreditgivaren som varje månad får in pengar. Inte sällan till bra ränta. Lånen kommer aldrig att kunna återbetalas i några av fallen. Att en klick inte kan betala och får sina liv förstörda berör dem inte det minsta. Att ha som affärsidé att sätta folk i skuld är så fel det bara kan bli.

Problemet är att många inte har råd när det väl kommer till kritan. Det är en väldigt stor osäkerhet att låna pengar när man är ung. Många har ingen stadigvarande inkomst och inte sällan hamnar de hos kronofogden. Varför ha så bråttom? Man måste inte köpa en helt ny motorcykel för 150 000 kr och utrustning för 25 000 kr. De sjunker i värde som en sten. Kvar är lånet. Bankerna är helt klart slapphänta i sin strävan efter att tjäna pengar.

Det är inte hållbart på sikt om man ska låna till allt och betala av senare. De som levde under 80 talet och lånade till bostäder som de sedan tvingades sälja under fastighetskraschen runt -92 kan nog berätta grymma livsöden för er. Räntan på den tiden var uppåt 14 procent. Under ett kort ögonblick var den uppe i 500 %. Det knäckte många som satt på obunden ränta. Precis som då belånade de bostäder för att köpa bilar, båtar och så vidare.

Det var det dummaste jag har hört :rofl Jag är ganska så övertygad att majoriteten av Sveriges befolkning lånar till hoj/bilköp om man inte gör som jag och köper billigare begagnat istället. Så i själva verket säger du att de flesta har fel, och att bankerna lever på räntan på alla lån är också fel?
Och semester är väl knappast kapitalvara!? Jag räknar inte elektronik dit heller men det kanske det är...

Att majoriteten av Sveriges befolkning lånar till fordon gör inte det rätt. Att banker ska få leva på folks ränta ser du kanske som en självklarhet också? Tycker du att vi ska köpa nya Volvobilar för att "rädda jobben" också?

Semester är inte en kapitalvara utan en konsumtionsvara, det har du rätt i men poängen kvarstår.

Jag resonerar som så att över en livstid så sparar jag massor med pengar och huvudvärk på att inte ha onödiga lån och betalning på räntor för dessa.

Men hur tänker du här? Du betala ränta på ett lån men sparar pengar vid sidan av? :död Jag trodde det var uppenbart men du sparar pengar på att betala av ditt lån istället!

Efterbliven eller bara överklass? Läs om läs rätt, jag betalar av mitt lån och SAMTIDIGT så sätter jag undan (sparar) pengar till ny hoj

Last edited:
Jag själv gillar inte lån särskilt mycket eftersom det helt enkelt kostar pengar i ränta. Ett tips är dock att kolla upp vart du kan få förmånliga lån. Min arbetsgivare ger mig räntefria lån för bil (och tada, det fungerar för motorcykellån med). Det enda man betalar där är förmånsskatt på stiborräntan och det är som att spara ihop pengar själv.

Facken brukar ofta också ha förmånliga lån till bättre räntor än bankerna.

Men det viktiga är att spara kontinuerligt. Jag lägger undan pengar varje månad (ibland mer och ibland mindre, men inga supergigantiska summor) och använder vinsten från aktierna jag investerat i ibland till att köpa saker. Gäller att gneta på och spara på lång sikt. Nästa år blir det hojbyte och det jag gnetade ihop för 15 år sen ger rätt bra avkastning numera så det är bara att vara glad när de småmynten jag sparade då är lite större mynt nu och kommer att betala nästa hoj. Dock kan man fortsätta att spara i aktier om avkastningen är högre än räntan på lånet, då tjänar man på det. Men det är dock en något högre risktagning.

Räntekostnaden är fickpengar just nu så det spelar fan ingen roll hur du delar upp lånet. Men det känns väl bäst att betala av värdeminskningen.

Sen om du vill kunna se ner på alla (förmodligen är alla med lån uteliggare) som måste LÅÅÅÅNA för att få åka moppe så får du spara :banana

Efterbliven eller bara överklass? Läs om läs rätt, jag betalar av mitt lån och SAMTIDIGT så sätter jag undan (sparar) pengar till ny hoj

Nej, du visar just själv att du är efterbliven genom ovanstående kommentar.

Istället för att spara vid sidan om så kan du med dina "sparpengar" betala av HELA ditt nuvarande lån och därmed slippa räntekostnader för flera månader fram. Därmed kommer du att spara mer pengar på en given tid. Förstår du inte det så är du en potentiell kund till Lyxfällan.

Verkar vara mycket överklass här inne, eller så låter de bara mycket!
Verkar vara ett konstaterande att om man lånar till nåt så är man fattig/uteliggare/helt pantad/etc/etc

Har skrivit samma sak i en likadan tråd förut, och det gäller fortfarande.
Mina pengar ger mer i fonder än räntan på lånet. Skulle förlora på att casha hojen i förhållande till avkastningen på kapitalet. Hojen är bara värdeminskning på kapitalet, fonderna är det inte. (i mitt fall):)

Nej, du visar just själv att du är efterbliven genom ovanstående kommentar.

Istället för att spara vid sidan om så kan du med dina "sparpengar" betala av HELA ditt nuvarande lån och därmed slippa räntekostnader för flera månader fram. Därmed kommer du att spara mer pengar på en given tid. Förstår du inte det så är du en potentiell kund till Lyxfällan.

Så du säger att de pengarna jag satt in i fonder och aktier sedan jag började spara, de pengarna som i dagsläget gett mig ca 23500kronor i avkastning skulle sparat mig mer pengar genom att betala av ett lån som kostar mig 2000 i ränta/år.

:tummenupp Du visade igen att du är en överklassare med 0 koll på pengar.

Huruvida man överhuvudtaget skall handla på kredit/låna för lyxkonsumtion som t.ex. motorcyklar är väl upp till var och en. Åtminstone så länge man har råd att betala ränta och amorteringar. Klarar man inte det finns ju risken att andra får vara med och betala och då har det spårat ur.

Som någon skrev, jag är så dj-vla trött på allt daltande med individer som inte tar ansvar för sin egen ekonomi. Har man kört sin ekonomi i botten så skall man själv se till att få den på fötter igen! Om det så tar hela livet.

Däremot är det väl helt klart för de flesta att det kostar att ha krediter/lån?
Kan man betala nå´n tusenlapp i ränta per månad(vid mer normala räntenivåer än idag) skulle man ju istället kunna spara nå´n tusenlapp i månaden. Och dessutom få ränta på pengarna. Dvs det skulle ta kortare tid att spara ihop till hojen än att amortera av en kredit/lån på hojen. Eller om tidsperioden var densamma, då skulle man ha mer pengar att betala per månad = en finare hoj.

Men det kan det kanske vara värt att få en sämre hoj för samma kostnad och istället få den NU! Det är upp till var och en att bestämma.

En stilla fundering.

Hur kan man från början räkna med en värdeminskning på en kapitalvara som man egentligen inte föränn man sålt den, å verkligen VET hur stor värdeminskningen blev?
OM de nu är marknaden som styr över priserna, dvs vad en kund betalade för varan, å inga CP-listor hit eller dit som ofta saknar förankring i verkligheten som många vill hänvisa till.

Ja tänker bara på hur många som gnäller att dom inte får ut de ena eller andra pengen de räknat på.

Att belåna hus å hem för att köpa en kapitalvara som man sedan inte äger en vacker dag, men att skulden finns ju kvar. Hmmmm...
Är de inte bättre att ta en specifik kredit för varan å pynta av den på kortast möjliga tid?
Om man då inte har cash...

Hur har ni gjort när ni köpt motorcyckel. Hur många år har ni tagit avbetalningen på ?

Tar man som med bil på 10 år eller vill banken att man fixar det snabbare än så?

Vet att det är ju helt olika.. men skulle vilja veta hur folk har gjort

1. Jag tog de på min R6:a på så kort tid som möjligt
2. Vem tar lån på en bil för 10år??? de låter ju helt vansinnigt, du bör amotera lika mycket som värde minskningen.. jag tycker de är max 3år på ett bil lån men de är mina prioriteringar.

Så du säger att de pengarna jag satt in i fonder och aktier sedan jag började spara, de pengarna som i dagsläget gett mig ca 23500kronor i avkastning skulle sparat mig mer pengar genom att betala av ett lån som kostar mig 2000 i ränta/år.

:tummenupp Du visade igen att du är en överklassare med 0 koll på pengar.

Alltså: du lånar pengar på mclån för att spekulera. Ja det är frivilligt ifall du vill göra det men då kan du väl lika gärna låna upp pengarna på annat håll?

Dessutom kör du antagligen omkring med en MC som är dyrare i drift än om du nöjde dig med en som du köpt kontant. Den merkostnaden måste du räkna med.

• Gilla
Reaktioner: Zee
Verkar vara mycket överklass här inne, eller så låter de bara mycket!
Verkar vara ett konstaterande att om man lånar till nåt så är man fattig/uteliggare/helt pantad/etc/etc

du vet väll att de flesta hojåkare är bara posörer å snackar ändå, de snackas nog mer om att de har pengar än verkligen har pengar. givetvis finns de undantag.

Vadå!! kan man inte betala kontant då har man inte råd?:va

Spara o snåla ihop till en hoj på 2-3år när man inte har råd med lån;då har man verkligen inte råd med hoj..

Har man inte råd o lägga några hundra på ränta varje månad då är det ju bara glömma hojjen..

Förstår om man har en mille på banken då kanske det är onödigt att ta lån men ändå är det nästan bättre o ha en mille på banken o ta lån till hojjen för räntan millen på banken betalar hoj räntan + mkt till varje månad..

Mer lån åt folket!!:tummenupp

Fast det framgick knappast av dina tidigare inlägg. Uttrycker man sig som en efterbliven så blir man behandlad som en också. Dessutom, som någon påpekade, så spekulerar du i fonder med dina pengar. Det är ej garanterat att du får avkastning, dvs "sparar pengar". Vem är det som inte har koll? :hej

F.ö., med din logik så borde du vara maxbelånad alltid, men minimal likviditet men hög omsättning av pengar. Det låter som ett jobbigt sätt att leva. :D

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...