Lågviktsfälgar

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Tjenare,

tittar lite på att byta fälgar. Dels på grund av utseende, men det känns ju vettigt att dra ner vikten en del också, när man ändå ska byta.

I dagsläget har jag 4 och 5.5 kg (fram/bak),
och kan gå ner till 3 och 4 kg, dvs totalvinst på ca 2.5kg

Men frågan är, hur stor skillnad gör det här egentligen? Det är ju rörlig massa, så det borde ge betydligt större effekt än att banta ner sig själv några kilon. Mer lättstyrt kan jag tänka, men hur ligger det till kraftmässigt?
 
De hade ett test i Performance bikes i höstas där de bytte fälgar på en hoj, en CBR 600 RR och det var tydligen en enorm skillnad, flera sekunder per varv på bana. Då bytte de iofs till Kolfiberfälgar men viktbesparingen är ungefär densamma med Magnesium.

Jag bytte framfälgen på RD500:an jag hade förut till en Marvic magnesiumfälg och den blev märkbart mer lättstyrd. Sparade nästan 5 kg i vikt bara på framfälgen med.

Dina fälgar låter dock väldigt lätta redan från början. Vill minnas att mina rd fälgar vägde 8 respektive 11 kg men det var ju ett tag sen. YZF:ens fälgar känns inte särskilt mycket lättare men då sitter det däck och skivor på dom iofs. Det ska tydligen skilja en del i vikt på olika däck och även bromsskivor vad jag hört, så det finns säkert mer vikt att spara om man är tät.
 
Tack för svar.
Ska försöka få tag på artikeln så fort deras websida börjar fungera igen.
Jo, mina fälgar är inte blytunga - så frågan är om det är värt pengarna egentligen.

Finns det eg några nackdelar med att minska vikten? Hur känsligt är tex magnesium/aluminium för potthål osv? (CF känns helt utanför bilden sålänge det inte handlar om rena banhojar)
 
Visst gör 2.5kg en del men som Killawife sa så är dina fälgar redan rätt så lätta. Jag tippar att Hondan som omnämns i testet har fälgar som kanske så mycket som upp emot 14kg tillsammans. Skulle du där byta till smidda aluminium- eller magnesiumfälgar så skulle skillnaden förmodligen vara väldigt stor. Att sänka den ofjädrade vikten i fälgarna med nästan 50% är mycket.

I ditt fall blir ju däremot besparingen rätt måttlig så frågan är om du inte kommer märka av utseendet i första hand och förbättrad väghållning i andra hand.

Hittar du smidda Marchesinifälgar eller nåt sånt på eBay för en billig peng så skulle jag ha slagit till (<10000kr). Men att betala mellan 20 och 30 000kr för att spara in 2.5kg? Nej.
 
Gick själv och funderade på om det skulle upplevas som en stor skillnad med lättare fälgar. Läste en del på nätet och frågade slutligen mekanikern på den verkstad jag anlitade för service och underhåll. Han hade tävlat på hög nivå svarade att det var den bästa uppgradering jag kunde göra på min motorcykel. Började titta på nätet efter ett par begagnade magnesium Marchesini fälgar. När det tillslut dök det upp ett par till salu slog jag till.

Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att jämföra original aluminium fälgarna med magnesium fälgarna rakt av. Gjorde bytet under en vintersäsong. Efter 6 månader glömmer man fort hur motorcykeln upplevdes innan så jag vill inte gradera skillnaden som stor eller liten. Den var märkbar om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

Magnesium fälgar är känsligare för potthål och om man får märken i fälgen ska man fylla dem snabbt med färg. Magnesium oxiderar nämligen fort när den utsätts för syre. Förr sades det att det fanns ett bäst föredatum på magnesiumfälgar, men jag vet inte hur känsliga de är mot tidens tand egentligen. Det är många som använder magnesiumfälgar från 70-talet på sportbilar och veteranmotorcyklar. Men det är ju inget man kör med till vardags eller utsätter för hårda påfrestningar.

Oroar man sig för det är nog smidda aluminiumfälgar inte ett dumt alternativ. De är bara marginellt tyngre än ett par magnesiumfälgar.

Tror du får räkna med att betala ca 10 000 kr för en begagnad uppsättning smidda aluminiumfälgar eller magnesiumfälgar utan däck. Nya kostar de betydligt mer.
 
Gick själv och funderade på om det skulle upplevas som en stor skillnad med lättare fälgar. Läste en del på nätet och frågade slutligen mekanikern på den verkstad jag anlitade för service och underhåll. Han hade tävlat på hög nivå svarade att det var den bästa uppgradering jag kunde göra på min motorcykel. Började titta på nätet efter ett par begagnade magnesium Marchesini fälgar. När det tillslut dök det upp ett par till salu slog jag till

En nyfiken fråga.

Vad är det för bredd på din bakfälg ?

Sorry för ot-inlägget !

/Peter
 
Ok.
Jag letar själv efter fälgar. Därav frågan.

/Peter

Jag kom tyvärr inte in i mitt garage :mad:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=237084

Vad jag minns från minnet finns det två olika bredd på bakfälgen till Ducati 748/998 serien. Jag har den versionen som har fem ekrar och ser ut som original versionen. Det finns även finns en senare version med tio ekrar. Vilken man gillar är en smaksak.

När jag fått tillgång till garaget ska jag försöka återkomma till dig. Om jag inte gör det så skicka ett PM och påminn mig.

Ha en trevlig helg.
 
Tack för svar.
Ska försöka få tag på artikeln så fort deras websida börjar fungera igen.
Jo, mina fälgar är inte blytunga - så frågan är om det är värt pengarna egentligen.

Finns det eg några nackdelar med att minska vikten? Hur känsligt är tex magnesium/aluminium för potthål osv? (CF känns helt utanför bilden sålänge det inte handlar om rena banhojar)

Det är inte en banhoj du pratar om alltså?
Känns ytterst tveksamt att det skulle ge nåt att byta till marginellt lättare fälgar på en gathoj? (speciellt om man ökar känsligheten för potthål o dyl)
Skare va, skare ju va dessutom: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/7-Sp...7326160QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories :yoparty
 
Hej! Jag bytte på min zx7r för ett antal år sen och det blev en otrolig skillnad! Bättre acc, snabbare styrning, lättare att bromsa . Nu var det Marvic Penta jag köpte och vad jag har hört så är bakfälgarna mycket tunna och kan spricka, vilket hände med min bakfälg så nu sitter det ett från en zx10 r där i stället. Framfälgen hänger med ännu.Orginal på just zx7r är som av bly, skittunga:tummenner!! Har dock aldrig hört talas om nån Marchesini som spruckit.
Ha de...........Per:squid
 
Ok.
Jag letar själv efter fälgar. Därav frågan.

/Peter

Nu lyckades jag ta mig in i garaget. Bakfälgen är 6,00 bred. Titta på länken nedan och sök dig en bit ner på sidan under "Forged Magnesium High Performance Street Range". Där hittar du det här koden (F72164600) i tredje spalten från höger. Den finns även en smalare variant som jag påpekade i det tidigare inlägget (F72164550). Den är 5,50 i stället, precis som original på 748R (och övriga 916 serien också antar jag). Framfälgen finns det bara en version av (F71150350). Bredden på den är 3.50.

Här är hela Marchesinis utbud av aluminium och magnesium fälgar antar jag till de flesta mc tillverkare.

http://www.ducati-kaemna.de/pic/katalog/verwendungslistemarchesini.pdf
 
Gick själv och funderade på om det skulle upplevas som en stor skillnad med lättare fälgar. Läste en del på nätet och frågade slutligen mekanikern på den verkstad jag anlitade för service och underhåll. Han hade tävlat på hög nivå svarade att det var den bästa uppgradering jag kunde göra på min motorcykel. Började titta på nätet efter ett par begagnade magnesium Marchesini fälgar. När det tillslut dök det upp ett par till salu slog jag till.

Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att jämföra original aluminium fälgarna med magnesium fälgarna rakt av. Gjorde bytet under en vintersäsong. Efter 6 månader glömmer man fort hur motorcykeln upplevdes innan så jag vill inte gradera skillnaden som stor eller liten. Den var märkbar om jag ska uttrycka mig diplomatiskt.

Magnesium fälgar är känsligare för potthål och om man får märken i fälgen ska man fylla dem snabbt med färg. Magnesium oxiderar nämligen fort när den utsätts för syre. Förr sades det att det fanns ett bäst föredatum på magnesiumfälgar, men jag vet inte hur känsliga de är mot tidens tand egentligen. Det är många som använder magnesiumfälgar från 70-talet på sportbilar och veteranmotorcyklar. Men det är ju inget man kör med till vardags eller utsätter för hårda påfrestningar.

Oroar man sig för det är nog smidda aluminiumfälgar inte ett dumt alternativ. De är bara marginellt tyngre än ett par magnesiumfälgar.

Tror du får räkna med att betala ca 10 000 kr för en begagnad uppsättning smidda aluminiumfälgar eller magnesiumfälgar utan däck. Nya kostar de betydligt mer.

Nu är jag övernojjig när det gäller drivpaket,, och att sätta på begagnade magnesiumfälgar skulle innebära att jag inte skulle tordas köra över 50.

Är det som det sägs att dom övergår till magnesiumoxid eller är det bara skitsnack för att få dom verka extra "Raciga":va
 
Nu är jag övernojjig när det gäller drivpaket,, och att sätta på begagnade magnesiumfälgar skulle innebära att jag inte skulle tordas köra över 50.

Är det som det sägs att dom övergår till magnesiumoxid eller är det bara skitsnack för att få dom verka extra "Raciga":va

Jag skulle aldrig montera ett par begagnade fälgar om jag hade minsta betänklighet. Min säkerhet går före allt annat. Lät en väldigt erfaren person se över fälgarna väldigt noga innan några däck monterades och skiftades över på motorcykeln. Jag kör ju inte så mycket landsväg utan mest på bandagar. Tar det relativt lugnt på landsväg och kör oftast på för mig kända vägar. Försöker kontrollera de risker jag tar så gott det går.

Det något magnesiumfälgar är känsliga för är det skador. Det gäller att man förseglar skadan fort. En öppen skada gör att fälgen oxiderar.

Som jag skrev ovan är det fortfarande folk som använder sina magnesiumfälgar på sina veteranbilar och motorcyklar. Väl skött håller de nog rätt länge. Vet inte om jag skulle våga köpa ett par begagnade 20 år gamla magnesiumfälgar. Då skulle jag antagligen vilja köra dem i en x-ray maskin först.

Vad jag förstått finns det firmor som specialiserat sig på att renovera gamla magnesiumfälgar. Har inte tittat på det själv då det inte känns aktuellt redan :D
 
Jag skulle aldrig montera ett par begagnade fälgar om jag hade minsta betänklighet. Min säkerhet går före allt annat. Lät en väldigt erfaren person se över fälgarna väldigt noga innan några däck monterades och skiftades över på motorcykeln. Jag kör ju inte så mycket landsväg utan mest på bandagar. Tar det relativt lugnt på landsväg och kör oftast på för mig kända vägar. Försöker kontrollera de risker jag tar så gott det går.

Det något magnesiumfälgar är känsliga för är det skador. Det gäller att man förseglar skadan fort. En öppen skada gör att fälgen oxiderar.

Som jag skrev ovan är det fortfarande folk som använder sina magnesiumfälgar på sina veteranbilar och motorcyklar. Väl skött håller de nog rätt länge. Vet inte om jag skulle våga köpa ett par begagnade 20 år gamla magnesiumfälgar. Då skulle jag antagligen vilja köra dem i en x-ray maskin först.

Vad jag förstått finns det firmor som specialiserat sig på att renovera gamla magnesiumfälgar. Har inte tittat på det själv då det inte känns aktuellt redan :D

Jag har också hört det där med att gamla magnesiumfälgar blir till pulver med tidens tand. Har en rätt fin, men gammal, Dymag fälg som jag tänkt smälla på martinen. Men vill ju inte gärna att den ger sig så fort man kommer över 70 km/h.
Någon som kan utröna hur det förhåller sig med gamla magnesiumfälgar?!
Kan man göra något för att rädda dem? Värmning under kontrollerade former? Vad kostar något sånt?
 
Sök på nätet och läs lite på olika forum så kommer du att hitta svar på dina frågor. Det finns som sagt firmor som specialiserat sig på på den här typer av renoveringar. Vill även minnas att jag sett någon tillverkare som tar sig på att fixa sina egentillverkade fälgar. Vilken minns jag inte. Det var i alla fall inte Marchesini. I England verkar man ha en förkärlek att renovera gamla saker. Börja med att leta där. Tror inte det behöver vara så dyrt om fälgen i sig inte är skadad. Det gäller ju bara att firman har den kunskap och kunskap som krävs.

Här är en t ex http://www.diamondstyling.co.uk/about.php

Jag har också hört det där med att gamla magnesiumfälgar blir till pulver med tidens tand. Har en rätt fin, men gammal, Dymag fälg som jag tänkt smälla på martinen. Men vill ju inte gärna att den ger sig så fort man kommer över 70 km/h.
Någon som kan utröna hur det förhåller sig med gamla magnesiumfälgar?!
Kan man göra något för att rädda dem? Värmning under kontrollerade former? Vad kostar något sånt?
 
Handlar det om gamla magnesiumfälgar som rejsats eller körts mycket med så skulle jag låta röntga dom. Obehandlat magnesium oxiderar väldigt mycket och väldigt fort (förhållandevis). Ser nästan ut som att det varit termiter och tuggat i fälgarna om det gått långt, sen kan det genom årens lopp bildats sprickor i fälgarna.

I ditt fall Fredda så skulle jag kolla upp dom. :)
 
Tyvärr är jag inte speciellt imponerad av dom, pga ett ganska dåligt jobb dom gjorde på min fälg... Men många är nöjda med deras jobb.

Vad lät du dem göra för jobb. Lack eller reparation?

Köpte ett en extra uppsättning 993 turbo. Ena fälgen hade fått sig en smäll på insidan efter något potthål eller dylikt. Fälgfixarna riktade den åt mig och resultatet blev helt prefekt. Sitter och funderar på att anlita dem för att avlackera originalfälgarna. Så gott är allt bra. Däremot vill jag försäkra mig om att lackjobbet blir perfekt också. Annars anlitar jag någon annan firma även om priset är högre.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top