Går ej att föra in nyckel i låset

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Typiskt att man inte ska få in nyckeln i låset. Får inte ens in spetsen. Något tar emot och jag kan inte se vad. Tänkte att någon kanske saboterat låser genom att föra in eller knäcka något i det men kan inte se några spår efter det. Nästa tanke är att stormbyarna blåst in skit i låset. Är aningslös. Hoppas det inte varit ett inbrottsförsök bara. Återstår väl att kontakta fastighetsskötaren på måndag. Lyckligtvis hade jag inget viktigt ärende i garaget. Ska göra ett nytt försök på vägen hem men förhoppningara är inte höga.

Några ligister har i alla fall varit framme med sprayburken, men det har nog inget samband med mitt problem. De brukar väl inte sabotera lås vad jag vet.

Det har inte blåst in snö och is i låset då?

Det hände ofta på mitt garage tills jag klippte en bit av ett MTB däck och gjorde en skyddsflik, grannarna tyckte det var en bra ide och fick några bitar dom också av det som var kvar av däcket, en månad senare tror jag att det satt MTB däck på 80% av alla portar i den längan...

SNyggt var det inte, men fruktansvärt effektivt.

Bara ditt?
Har bott i ett riktigt skitområde och det var ett populärt nöje att fylla låsen med skrot, i bilar såväl som garage.

Jag är helt spik nykter och försökte föra in nyckeln i rätt garage och får inte ens in spetsen på nyckeln i låset.

Det är mitt enskilda garage. Har ett till i närheten och där fungerar låset perfekt. Ett av handtagen är knäckta på ett av garagen lite längre bort, men det behöver inte innebära att någon ligist varit framme. De är av rätt dålig kvalitet. Har själv dragit av ett på mitt ena garage en gång. Det är nog meningen att de ska gå sönder istället för att någon ska kunna rycka upp det.

Det har inte varit snö, is eller minusgrader på sista tiden här nere. Var inne i garaget sist för ett par dagar sedan och då var det inga problem att ta sig in.

Funderar nästan på om någon kanske satt lim i låset. Det går verkligen inte att se att något är knäckt i det. Annars skulle man ju kunna tro att någon kanske tagit fel på garagen och knäckt nyckeln i låset.

Lösningen är nog att borra ut låset och byta ut det i nästa vecka. Lyckligtvis står inte bruksbilen i det garaget.

Jag har säkert stött på hundratalet cylinderlås som krånglat via jobbet men aldrig behövt borra bort något.
Om du verkligen kan utesluta isbildning så kanske det är sabotage, och det går att sabotera på massa sätt.
Avbrutna tändstickor eller liknande som tryckts eller slagits in går oftast att dra ut med hjälp av en styv och tunn ståltråd (pianovajer på 0,5 mm typ) och en liten krok i änden på 1-2 mm.
Testa även med ordentlig värme på låset, det kan smälta både lim och annat.
Med ordentlig värme menar jag en gaslåga, tändare är oftast i underkant.
Att borra går, men det skall till mycket innan man skall behöva ta till den lösningen.

Jag har säkert stött på hundratalet cylinderlås som krånglat via jobbet men aldrig behövt borra bort något.
Om du verkligen kan utesluta isbildning så kanske det är sabotage, och det går att sabotera på massa sätt.
Avbrutna tändstickor eller liknande som tryckts eller slagits in går oftast att dra ut med hjälp av en styv och tunn ståltråd (pianovajer på 0,5 mm typ) och en liten krok i änden på 1-2 mm.
Testa även med ordentlig värme på låset, det kan smälta både lim och annat.
Med ordentlig värme menar jag en gaslåga, tändare är oftast i underkant.
Att borra går, men det skall till mycket innan man skall behöva ta till den lösningen.

Tack för svaret. Jag saknar rätt verktyg för att lyckas lösa det här på egen hand inser jag. Får kontakta en låssmed eller fastighetsskötaren i nästa vecka helt enkelt. Jag har aldrig varit med om något liknande förr. Börjar allt mer misstänka sabotage och då börjar man ju fundera på om det är någon som vill jävlas med en personligen eller om det bara är en ren slump att mitt garage valdes ut. Har verkligen inget otalt med någon. Men det hindrar ju inte att det finns någon avundsjuk person där ute.

Har det inte bara fryst till då?

Uteslutet, det hade inte varit minusgrader på flera dagar. Först i natt kom en liten köldknäpp.

Är det ett cylinderlås (vilket det ju verkar vara) så funkar ju inte de i evighet.
I ditt fall kan det vara så att första stiftet hängt sig, men då får man ju in nyckeln en-två millimeter... och du skriver att du inte får in den alls.
Därför känns sabotage rimligt.
OM du trots allt får in nyckeln nån millimeter så kan det alltså vara ett stift som hängt sig, eller rent av rasat.
Har det hängt sig kan olja hjälpa...
Inte 5-56, det är ett rengöringsmedel.

Är det ett cylinderlås (vilket det ju verkar vara) så funkar ju inte de i evighet.
I ditt fall kan det vara så att första stiftet hängt sig, men då får man ju in nyckeln en-två millimeter... och du skriver att du inte får in den alls.
Därför känns sabotage rimligt.
OM du trots allt får in nyckeln nån millimeter så kan det alltså vara ett stift som hängt sig, eller rent av rasat.
Har det hängt sig kan olja hjälpa...
Inte 5-56, det är ett rengöringsmedel.

Det är ett mycket riktigt ett cylinderlås och det är kanske 3 år gammalt. Jag funderade också på om det är ett yttre stift som hängt sig, men det går inte att få in nyckeln en millimeter ens. Tar jag i mer än jag gjort kommer jag att knäcka nyckeln eller skada handen. Våld hjälper alltså inte i det här fallet. Jag ska testa med lite låsolja, tror jag har en burk liggandes någonstans här hemma om den inte ligger i garaget.

Det är ett mycket riktigt ett cylinderlås och det är kanske 3 år gammalt. Jag funderade också på om det är ett yttre stift som hängt sig, men det går inte att få in nyckeln en millimeter ens. Tar jag i mer än jag gjort kommer jag att knäcka nyckeln eller skada handen. Våld hjälper alltså inte i det här fallet. Jag ska testa med lite låsolja, tror jag har en burk liggandes någonstans här hemma om den inte ligger i garaget.

Jag är på väg mot stan strax:)
Behöver du låna något?

Någon hade stoppat in en tandpetare eller liknande trästicka i mitt lås till lägenheten, åkte å köpte en fiskkrok med hulling, drog till jobbet å värmde på den med gasen å rätade ut den till en rak å fin pinne... stoppa in den å hullingen bet bra som tusan å vips så hade jag sparat en tusing för låssmed :)

Har du provat att bjuda "låset" på middag, bio, och en stor chokladask?

Det brukar underlätta att få in "nyckeln", fast beror dte på att "nyckeln" är böjd och mjuk kan du behöva proffesionell hjälp.

Jag är på väg mot stan strax:)
Behöver du låna något?

Tack, men jag klarar mig nog. Testar med en universalolja OX-55 jag köpte hos en låssmed. Hjälper inte det så får en fastighetsskötare lösa det nästa vecka på egen hand eller med hjälp av en låssmed om det är nödvändigt.

Är du sugen på en fika på stan får du gärna höra av dig dock. Skickar över mitt mobilnummer på PM.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!