Lågviktsfälgar

PVM magnesium is the shit!

Mina favoriter!
pvm_10sp_2009_pr.jpg

pvm_20sp_2009_pr.jpg

Last edited:
Handlar det om gamla magnesiumfälgar som rejsats eller körts mycket med så skulle jag låta röntga dom. Obehandlat magnesium oxiderar väldigt mycket och väldigt fort (förhållandevis). Ser nästan ut som att det varit termiter och tuggat i fälgarna om det gått långt, sen kan det genom årens lopp bildats sprickor i fälgarna.

I ditt fall Fredda så skulle jag kolla upp dom. :)

Jag har inte sett en enda magnesiumfälg där det är rå magnesium. För det mesta brukar de först vara eloxerade och sedan målade.

Men visst, har någon anno 1982 blästrat fälgarna och lagt dem på baksidan av garaget och grävt fram dem bland blöta löv och jord nu så är det risk att de är slutkörd med dem.

Annars är det väldigt överdrivet hur dåliga magnesiumfälgar blir.

Jag har inte sett en enda magnesiumfälg där det är rå magnesium. För det mesta brukar de först vara eloxerade och sedan målade.

Men visst, har någon anno 1982 blästrat fälgarna och lagt dem på baksidan av garaget och grävt fram dem bland blöta löv och jord nu så är det risk att de är slutkörd med dem.

Sverige, trygghetsnarkomanernas land och säljare utnyttjar det för att sälja nya grejer. Folk tror att plockar de inte ut skitet direkt urkartongen så smulas det ner till sand mittframför nästan på dem.

Sverige, trygghetsnarkomanernas land och säljare utnyttjar det för att sälja nya grejer. Folk tror att plockar de inte ut skitet direkt urkartongen så smulas det ner till sand mittframför nästan på dem.

Läs lite på utländska forum så kommer du att upptäcka att samma argument upprepas. Hur gärna du än vill kan du inte få detta till något svenskt beteende. Tyvärr kan vi inte skylla allt på socialdemokraternas maktdominans under större delen av 1900 talet.

Blästrade en uppsättning Marvic fälgar åt en kompis för en par år sedan. Dom var rätt ordentligt angripna. Satt åtskilliga lager lack på dom kommer jag ihåg och under allt detta gömde sig en onormalt grov och skrovlig yta, som att dom varit doppade i något frätande eller att någon metallätande insekt tuggat på dom.

Det var en uppsättning gamla 18" fälgar från det svunna 80-talet. Men som jag sa, är det någorlunda moderna fälgar så skulle jag bara tuta och köra. :)

Blästrade en uppsättning Marvic fälgar åt en kompis för en par år sedan. Dom var rätt ordentligt angripna. Satt åtskilliga lager lack på dom kommer jag ihåg och under allt detta gömde sig en onormalt grov och skrovlig yta, som att dom varit doppade i något frätande eller att någon metallätande insekt tuggat på dom.

Det var en uppsättning gamla 18" fälgar från det svunna 80-talet. Men som jag sa, är det någorlunda moderna fälgar så skulle jag bara tuta och köra. :)

Var de korriderade eller var det original gjutyta? Många tidigare fälgar är väldigt grovt gjutna.

Sedan är det rackarns lätt att förstöra magnsiumfälgar med en sandbläster, den tar för MYCKET. Och glasbläster brukar inte bita något bra på original pulverlack.

Det finns 2 verktyg som borde förbjudas att finnas i hobbygarage och liknande, samt att det skulle krävas licens för att få gå i närheten.

Det ena är MIG-svets, när folk ser en sådan ska det kladdas överallt. Blir bara jobbigt sedan att försöka rädda delarna, tar mycket mer tid att kapa bort kladd etc innan man kan börja laga.
Det andra är blästerskåp, delar som mår direkt dåligt slängs in i blästerskåpet. :gnissla

Var de korriderade eller var det original gjutyta? Många tidigare fälgar är väldigt grovt gjutna.

Sedan är det rackarns lätt att förstöra magnsiumfälgar med en sandbläster, den tar för MYCKET. Och glasbläster brukar inte bita något bra på original pulverlack.

Det finns 2 verktyg som borde förbjudas att finnas i hobbygarage och liknande, samt att det skulle krävas licens för att få gå i närheten.

Det ena är MIG-svets, när folk ser en sådan ska det kladdas överallt. Blir bara jobbigt sedan att försöka rädda delarna, tar mycket mer tid att kapa bort kladd etc innan man kan börja laga.
Det andra är blästerskåp, delar som mår direkt dåligt slängs in i blästerskåpet. :gnissla

Visst var gjutytan grov men det mesta var tydligt oxiderat (på en del ställen väldigt mycket).

Fälgarna blästrade jag med alumniumoxid. Det är bra skit. :tummenupp

Sand är jag allergisk mot. :gnissla

Last edited:
Visst var gjutytan grov men det mesta var tydligt oxiderat (på en del ställen väldigt mycket).

Fälgarna blästrade jag med alumniumoxid. Det är bra skit. :tummenupp

Sand är jag allergisk mot. :gnissla

Aluminiumoxid är ännu hårdare än sand, utan att det "krossas" lika lätt som glas. (därav användningen av aluminiumoxid till både sandpapper/slippapper och blästermedel).

:rofl

Guilty as charged!

Last edited:
Aluminiumoxid är ännu hårdare än sand, utan att det "krossas" lika lätt som glas. (därav användningen av aluminiumoxid till både sandpapper/slippapper och blästermedel).

Japp! Men det är betydligt skonsammare mot materialet än sand. Sen blir det jäkligt fin finish på sakerna efteråt. :)

DSCN1011.jpg

DSCN1009.jpg

:tummenupp

Angående avlackering borde väl den metoden som t ex fälgfixarna använder sig av vara mest skonsam för fälgen. De tar bort den gamla färgen på kemisk väg genom att sänka ner fälgen i ett bad. Ett av huvudargumenten varför jag överväger att lämna in mina 993 turbo fälgar dit är för att de inte blästrar fälgen. Samtidigt vill jag givetvis att det resterande arbetet ska hålla hög klass. Därför vore det rätt intressant att höra vad den personen som svarade att han var mindre nöjd med arbetet de utfört har att säga. Exakt vad är det som han är mindre nöjd med. Hoppas han återkommer med svar på det.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!