Lågt oljetryck i stor v8

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Upptäckte igår när jag startade bilen efter ett kort stopp att oljetrycksmätaren visade väldigt lågt. Var inte hemma så jag körde till närmsta mack där jag köpte en liter olja och hällde på, för stickan visade att där var lite för lite. Trycket blev lite bättre efter detta men fortfarande lägre än vanligt. Alltid när den är kall så visar mätaren högt tryck och när den är varm så visar den ganska lågt, men den håller sig jämnt och fint. Men igår var det alltså ovanligt lågt. Startade den idag, och som vanligt så stod den ganska högt när den var kall men sedan sjönk den som den brukar och mätarden visade även idag lite lågt tryck när jag meskörde men det höjdes till normalt när jag drog på och sjönk ganska lågt igen på tomgång. Där är inga missljud eller liknande. Den är dock lite svårstartad när den är varm men det har bara med batteriet att göra eftersom man hör att det är precis den orkar dra runt. Har inte haft bilen jättelänge och förra ägaren hade bytt olja och filter. Men kanske hade han hällt i en skitolja? Tycker ni att jag ska byta olja? Filter också? Vilken olja ska man ha? Vad kan annars felet bero på? Missvisande mätare? Det gäller en Ford F-250 från -82 med 400 Bigblock motor och c6 låda.

Ska man förresten hälla i blytillsats i bensinen?
 
Att det läcker genom själva oljetrycksgivaren brukar väl inte vara helt ovanligt på många bilmodeller, då kanske det blir lite missvisande.
 
Möjligt att oljepumpen inte hinner med.
När motorn blir sliten så ökar flödet genom smörjpunkterna.
Det märks inte föränn pumpens flöde inte räcker för att hålla oljetrycket uppe.
Jag skulle börja med att byta till en bra olja, som jag vet viskositeten på.
Om problemet kvarstår även med (tex) 10W-50 olja, så skulle jag kolla oljepumpens reglerventil så att den inte hänger sig/tätar dåligt.
Är den i ordning så kolla pumpen (möjligt att det är lättare och billigare att byta den än att mäta spelen korrekt).
Hjälper inte det, så är det nog dags för motorrenovering.
 
Har nu lokaliserat oljetryckssensorn men det är helt omöjligt att få av den, för trångt! Finns det möjlighet att sätta en mekanisk oljetrycksmätare på annat ställe istället för den befintliga elektriska sensorn men ändå ha den kvar och urkopplad?
 
Var sitter sensorn? De brukar ju sitta bakom insuget mitt på blocket. Om det är trångt borde det bara vara att plocka bort luftburk och förgasare, det är ju inget stort jobb.
 
Den sitter där du sa. Men tror jag kan komma åt.

Har köpt ny mätare, ska nog passa på att sätta på en olje temps mätare.

Men idag var oljetrycket mycket bra... hoppas det bara är en missvisande mätare men det återstår att se.
 
Ang. blytillsats eller ej. Är det standard järn-toppar i maskinen eller är dom utbytta mot modernare eftermarknadstoppar?
 
Definiera gärna "lågt". En varm motor har alltid betydligt lägre oljetryck än en kall. En lastbilsmotor jag kört mycket sjunker från ca 5 bar till ca 3 bar när den blir varm.
 
Eftersom där inte är några siffror på mätaren som sitter där vet jag inte alls vad trycket ligger på. Ska koppla in en biltema mätare imorgon. Eller är den helt värdelös?

Om det är orig. Toppar har jag ingen aning om, men har hört att jänkarna var tidiga med blyfritt…
 
En liten tanke... När jag höll på att försöka ta av givaren här om dagen så tog jag bort kabeln som går till mätaren, från givaren. När jag sedan skulle sätta tillbaka kabeln så drog jag den en annan väg, lite annorlunda iaf. Det är ca en halv meter kabel från givaren innan den går in i kabelstammen. Är det möjligt att något kan ha påverkat värdet innan när kabeln var dragen på ett annat vis? Tänker t.ex. på värme från något, eller kanske om den har legat emot någon tändkabel eller så? Har ingen aning om något kan påverka, men sedan jag gjorde detta har mätaren visat mycket bra tryck och till och med lite högre än innan och väldigt stabilt.
 
Eftersom där inte är några siffror på mätaren som sitter där vet jag inte alls vad trycket ligger på. Ska koppla in en biltema mätare imorgon. Eller är den helt värdelös?

Om det är orig. Toppar har jag ingen aning om, men har hört att jänkarna var tidiga med blyfritt…

Ta en bild och lägg upp isf, men det låter som det skulle kunna vara org. och då lär du använda tillsats. Vet du om den tidigare ägaren använde tillsats?
 
Blyfri bensin infördes väl -75 i USA, så din bil borde klara blyfritt (om det är originalmotorn eller nyare än -75). Kan dock tänka mig att vissa pickup:er räknades som lastbilar och var undantagna blyfri-kravet. Har den litet hål i tankpåfyllningsröret? Isåfall är bilen med all sannolikhet anpassad för blyfritt.

Vad gäller givaren så tror jag det finns två varianter:
En som helt jordar under ett visst angivet tryck, och därmed tänder lampan.
En som ger olika motstånd beroende på oljetryck, och därmed gör att en oljetrycksmätare ger olika utslag.

Hur man drar kabeln till sensorn borde inte spela nå'n som helst roll (så länge höljet inte skavs/smälter av och kabeln därmed jordar) eftersom det bara är en jordkabel.

Det finns inget egenintresse i att ha högt oljetryck, det stjäl effekt och påfrestar packboxar och packningar. Jag har själv varit med om att gamla, slitna V8:or har haft "flämtande" oljetryckslampor på tomgång när motorn varit riktigt varm. Det brukar inte var nå'n katastrof eftersom belastningen på tomgång är väldigt låg. Om lampan däremot tänds när man kör så är det dags att kolla upp vad som är fel.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top