Forzavale
Sporthojsnörd
Upptäckte igår när jag startade bilen efter ett kort stopp att oljetrycksmätaren visade väldigt lågt. Var inte hemma så jag körde till närmsta mack där jag köpte en liter olja och hällde på, för stickan visade att där var lite för lite. Trycket blev lite bättre efter detta men fortfarande lägre än vanligt. Alltid när den är kall så visar mätaren högt tryck och när den är varm så visar den ganska lågt, men den håller sig jämnt och fint. Men igår var det alltså ovanligt lågt. Startade den idag, och som vanligt så stod den ganska högt när den var kall men sedan sjönk den som den brukar och mätarden visade även idag lite lågt tryck när jag meskörde men det höjdes till normalt när jag drog på och sjönk ganska lågt igen på tomgång. Där är inga missljud eller liknande. Den är dock lite svårstartad när den är varm men det har bara med batteriet att göra eftersom man hör att det är precis den orkar dra runt. Har inte haft bilen jättelänge och förra ägaren hade bytt olja och filter. Men kanske hade han hällt i en skitolja? Tycker ni att jag ska byta olja? Filter också? Vilken olja ska man ha? Vad kan annars felet bero på? Missvisande mätare? Det gäller en Ford F-250 från -82 med 400 Bigblock motor och c6 låda.
Ska man förresten hälla i blytillsats i bensinen?
Ska man förresten hälla i blytillsats i bensinen?