Lågkonjunktur grogrund för fascism och nynazism

Status
Ej öppen för fler svar.
Kulturberikning är bra eftersom vi kan lära oss av de som kommer till landet.
Nu vet vi tex hur man ska handskas med trilskandes hyresvärdar.
Men det va faan bättre förr. Då lärde vi oss göra kåldolmar, trycka böcker och göra järn.
Numera får vi lära oss hur man gifter sig med 12-åringar (som man först
könsstympat) och även hur man flippar misshagliga tonårsflickor över
balkongräcken så dom liksom slår ihjäl sig själva...

Jepp! "Ibland tjöper pappa ytterligare en mamma" (Gammalt beduinordspråk)

Last edited:
50 kameler för en kvinna låter jävligt dyrt! Det borde vara tvärtom.

50 kvinnor för en kamel? :va

Ja, alla har vi våra läggningar och vi värdesätter olika saker olika högt. Om du betalar 50 kvinnor för att få en kamel så lovar jag dig att jag kan se till att sälja dig så många kameler du behöver!

hit med kvinnsen! :tuttar

Är man tillräckligt fattig/desperat så kanske man tyr sig till extremare yttringar
Att man är beredd att ta chansen till en stålle som rimligtsvis lovar mer än dom kan hålla . . . Att den dan man skall få ta ansvar för sina löften så ser man till att man slipper det
Sen vilken färg det är på löftesgivaren röd, brun eller grön eller tokreligiös
så är det för gemene man liten skillnad
Röst eller lita på på mig . . sen blir det . . Bend over Bitch here comes daddy

Ja, och den rikedomen är väl fördelad och kommer hela befolkningen till gagn! :)

....oavsett det så gällde mitt inlägg förhållanden i länder där olika "ism:er" får fäste och börjar växa till i ökande takt....

Vadå, är det de filippinska gästarbetarna som blir extremister?
Nej, nu var du ute och cyklade igen. Muslimska extremister har inget med fattigdom och/eller desperation att göra, ofta kan man istället se det omvända förhållandet faktiskt. Vet att ni PK:iter hade en bra förklaring till det med men jagf har glömt den för tillfället. :hihi

Nej, nu var du ute och cyklade igen.

Så du säger alltså att olika extrema ideologier har lika lätt att få fotfäste oavsett ett lands välmående? Så du tror att det hade varit lika lätt för nazismen att få fotfäste i ett välmående Tyskland som det var i 30-talets Tyskland?

Spännande.

Vadå, är det de filippinska gästarbetarna som blir extremister?
Nej, nu var du ute och cyklade igen. Muslimska extremister har inget med fattigdom och/eller desperation att göra, ofta kan man istället se det omvända förhållandet faktiskt. Vet att ni PK:iter hade en bra förklaring till det med men jagf har glömt den för tillfället. :hihi
Tycker inte man behöver vara speciellt PK för att inse/tycka att korvgubbe har en poäng.

Jag har inte några vetenskapliga bevis men jag är rätt säker på att extremism
(muslimsk eller höger) gror bättre i en mylla av förtryck, hopplöshet eller fattigdom.
Men i den myllan "växer" bara verktygen, dom nyttiga idioterna.
De makthungriga beställarna har andra syften och dom tillhör nog sällan de förtryckta och dom är inte fattiga.

Tycker inte man behöver vara speciellt PK för att inse/tycka att korvgubbe har en poäng.

Jag har inte några vetenskapliga bevis men jag är rätt säker på att extremism
(muslimsk eller höger) gror bättre i en mylla av förtryck, hopplöshet eller fattigdom.
Men i den myllan "växer" bara verktygen, dom nyttiga idioterna.
De makthungriga beställarna har andra syften och dom tillhör nog sällan de förtryckta och dom är inte fattiga.

Han har en poäng så till vida att han tror det media vill att han skall tro. :)
Bin Laden är jätterik arab.
Mohammad Atta var student i Tyskland.
Fadimes pappa hade haft jobb sedan ankomst.
Osv.

Vad gäller andra ideologier kanske han har rätt men jag är osäker, har VPK's väljarandel sjunkit markant under senaste högkonjunkturen? SD påstår ju många PK:iter är extremister av värsta sort, de har ju haft sin största ökning under brinnande högkonjunktur.

Hur förklarar PK-eliten detta? :confused:

Bin Laden är jätterik arab.

Att ledarna är rika har väl knappast med saken att göra?! :va

Det diskussionen gäller är ju just vilka förhållanden som gynnar spridningen av galna ideologier.

Vilka länder är det som rymmer de största skarorna Bin Laden-anhängare och hur ser situationen ut för befolkningen i dessa?!

Hade Tyskland varit lika välmående som idag hade Adolf fått nöja sig med att heila framför spegeln och läsa sig själv till sömns med Mein Kampf.

....dessutom har jag hela tiden diskuterat "ism:er" i generella ordalag men som vanligt är du helt förblindad av ditt eviga muslimhat så du enbart väljer att diskutera islamism och inget annat...

Trådstartaren sa:
- "i lågkonjunkturer ökar stödet för rasism/nazism"

Min replik är att alla ism:er(inklusive islamism och kommunism) får en grogrund när folk sitter i skiten oavsett vilken "ism" man pratar om...

Att du sedan snöar in på islamism och sedan blir hemmablind är ju å andra sidan inget annat än väntat.

Att ledarna är rika har väl knappast med saken att göra?! :va

Det diskussionen gäller är ju just vilka förhållanden som gynnar spridningen av galna ideologier.

Vilka länder är det som rymmer de största skarorna Bin Laden-anhängare och hur ser situationen ut för befolkningen i dessa?!

Hade Tyskland varit lika välmående som idag hade Adolf fått nöja sig med att heila framför spegeln och läsa sig själv till sömns med Mein Kampf.

....dessutom har jag hela tiden diskuterat "ism:er" i generella ordalag men som vanligt är du helt förblindad av ditt eviga muslimhat så du enbart väljer att diskutera islamism och inget annat...

Trådstartaren sa:
- "i lågkonjunkturer ökar stödet för rasism/nazism"

Min replik är att alla ism:er(inklusive islamism och kommunism) får en grogrund när folk sitter i skiten oavsett vilken "ism" man pratar om...

Att du sedan snöar in på islamism och sedan blir hemmablind är ju å andra sidan inget annat än väntat.

:lol
Som vanligt väljer du bara ut en pytteliten del att kommentera, och så beskyller du mig för dito.

Men okej, vi skiter i muslimerna för tillfället då det är så infekterat att man inte skall diskutera det.

Hur är det då med AFA, NSF, VPK och andra extremister och våldsförhärligande grupper, har de utplånats i spåren av högkonjunkturen?

Faktum är att du har fel. :)

:lol

Hur är det då med AFA, NSF, VPK och andra extremister och våldsförhärligande grupper, har de utplånats i spåren av högkonjunkturen?

Nej, de har allesammans fått en stor folklig förankring...

Hur mycket värre och hur många fler är f.ö. dagens salemstollar och motdemostranter jämfört med Karl XII-kravallernas båda parter för en sissådär 10-15 år sedan?
Jag undrar bara, det är en fråga, inget påstående....

Det finns väl ingen som tror att en högkonjunktur eliminerar en massa fanatiker. Som du sa tidigare är bin laden en stolle av rang trots sina pengar....

....Mina kommentarer har hela tiden gällt och gäller återigen vad som krävs för att en galen "ism" skall få fotfäste hos befolkningen i stort. Det är där jag hävdar att det är när ett land är i skiten som ism:erna kan bli "folkliga"...
Grupper av dårar kommer ju alltid finnas oavsett väder. Fotbollshulliganer, AFA, NSF, Motståndsrörelser, "globaliseringshatare" o.s.v.....

Har man någon som helst kunskap inom historia vet man att svaret är självklart och inte ens värt att diskutera. Vad som däremot kan vara av akademiskt intresse är en diskussion om varför det är så, antar jag.

Akademiska intressen äger ej existensberättigande på sh. Däremot uppmuntras gärna andras erfarenheter, kan man underbygga det med hjälp av magkänsla så räcker det ganska långt. Slutligen kan man alltid hänvisa till verkligheten[tm], då behöver man överhuvudtaget inte ta hänsyn till rim och reson, än mindre akademiska intressen.

Akademiska intressen äger ej existensberättigande på sh. Däremot uppmuntras gärna andras erfarenheter, kan man underbygga det med hjälp av magkänsla så räcker det ganska långt. Slutligen kan man alltid hänvisa till verkligheten[tm], då behöver man överhuvudtaget inte ta hänsyn till rim och reson, än mindre akademiska intressen.

Theoretical physics can prove an elephant can hang from a cliff with its tail tied to a daisy, but use your eyes... your common sense...

Theoretical physics can prove an elephant can hang from a cliff with its tail tied to a daisy, but use your eyes... your common sense...

Om man, teoretiskt, räknar på den erfordeliga dragbrottgränsen i svansen så blir det ogörligt. Och då har vi inte ens kommit till tusenskönan. :D

Att etiska konflikter och pogromen får livskraft av dåliga tider är ju så historiskt belagt att det inte känns värt att ens diskutera.

Last edited:
Att etiska konflikter och pogromen får livskraft av dåliga tider är ju så historiskt belagt att det inte känns värt att ens diskutera.

Ja, fast då undrar givetvis vän av ordning om inte situationen i Rosengård kan jämföras vid ett hönan-och-ägget-fenomen. Försöker befolkningen där bekämpa samhället för att det är dåliga tider, eller är det dåliga tider där eftersom de försöker bekämpa samhället? :va

Jahmena lixom, NK kanske bara sitter och väntar på att befolkningen ska sluta slåss och elda upp byggnader så att de kan slå upp ett sprillans varuhus och anställa varenda invånare i området... bah.

Jag tror att det är en stor mängd faktorer som ger problemen i lågstatusförorter. Och saker som händer nu tror jag dessutom till stor del är resultat olyckliga historiska omständigheter. Det måste sas vara krattat i manegen för att en lågkonjuktur så snabbt som i Rosengård ska kunna trigga oroligheter. Att det i detta fall är krattat märker man ju på det stora antalet inlägg som direkt vill stigmatisera frågan till vi mot muslimerna osv. Ikväll var det inspirerade ungdomar i Tensta Rinkeby som försökte sig på liknande kravaller, bränder startades och brandkåren fick sten.
Där var det ju dock ingen moskénedläggning.

Jag tror att om man vill ha bråk är ett bra sätt att få en större grupp unga män att förstå att ingen bryr sig om dom. Att det inte spelar ngn roll vad de gör av sina liv så länge de inte kostar pengar. Att de inte betyder ngt. Då blir det så här. Hade det varit en religionsfråga hade ju båda könen och 2-3 generationer synts i protesterna. Här är det bara unga killar med utanförskap som syns på bilderna. Plus tillresta som tjänar på konflikten.

Har man tex ovanstående utgångsförhållanden så höjer alltså en lågkonjuktur lätt trycket i kitteln så att det pyser över.

Får en lågkonjuktur verka länge så länge att man kan tala om en depression får man lätt segregerade förhållanden, likt Rosengård, även med gynsamma utgångsförhållanden: konflikter mellan de som har jobb och de som blivit arbetslösa osv.

Det här är ju välkänt.

Men jag vill inte diskutera Rosegård och sådana frågor här, det är för infekterad stämning och lågt i tak på SH för sådant. Jag skulle få sitta här och värja mig ideligen. Det är det inte värt.

/J

Ja, fast då undrar givetvis vän av ordning om inte situationen i Rosengård kan jämföras vid ett hönan-och-ägget-fenomen. Försöker befolkningen där bekämpa samhället för att det är dåliga tider, eller är det dåliga tider där eftersom de försöker bekämpa samhället? :va

Jahmena lixom, NK kanske bara sitter och väntar på att befolkningen ska sluta slåss och elda upp byggnader så att de kan slå upp ett sprillans varuhus och anställa varenda invånare i området... bah.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...