Lågfartsprovet

vafan snackar alla om? de är bara full spetta som gäller, gärna lite bakhjulsåka för att impa på VV kontrollanten.
 
tack tack tack det värmer!! känner mig ganska säker på detta men det är nog nervositeten som är värst.... ni tror inte det funkar om jag bara visar han denna videon... ? ;)

Jag tycker inte du ska vara super nervös, men lite nervös skärperdig bara vilket är positivt. Lågfartsprovet är inte så svårt som man tror, håll blicken uppe, känn hojen under dig, slappna av när du svänger. Jag tappade balansen på lågfarten och fick köra om den, man får oftast 3 försök om man inte är sopig som 17.

Högfartsprovet har du övat mkt på det? det kan vara lite trixigt om man inte vet hur man ska titta.

Jag tror du klarar allt fint, lågfartsprovet är faktiskt inte det svåraste, trafikdelen väger tyngre.

Lycka till och slappna av! Kom glad till provet så går du glad därifrån :tummenupp
 
Tack för alla goa kommentarer och för era synpunkter. Som några sagt så skall jag tänka på det med sista kurvan där att svänga lite mer snävt så jag kommer mera rakt på o så blicken upp så får vi se... har inte övat på högfartsprovet än men skall ut idag en sväng och öva på det med ! Låter er veta hur det gått efter uppkörningen... :)

Usch måste man göra sånt för att ta körkort? Ser svårt ut bäst jag fortsätter köra utan!

haha, fast klarar du åka på bakhjulet som på din bild så ska nog inte lågfartsprovet vara några problem :)
 
Last edited:
Som jag lärt mig finns det ingen gräns på bredden vid sista kornen. Bara att man inte får köra över linjen framför.

Däremot ser det ut som du fortsätter köra vid parkeringe/slutet. Vad jag hört så har de krav på att man inte ska köra över linjen och parkera på bra och lungt sätt. Brukar vara mitt stora problem...
 
ja tog kortet i höstas och då var det linjer på sidan om sista konan och framför som man inte fick köra över.

mitt tips till dej om du använder skolans hoj så slira på kopplingen så får du ner farten lite. hjälpte för mej ifl. annars sej de jävligt bra ut:tummenupp
 
Tips som tidigare sagts, titta långt fram och dit du ska så kommer du dit.... focusera enbart på de och inte själva "balansen" vilket eventuelt gör att man tappar balansen,
lite körtrixs är ju att man slirar med kopplingen och håler konstans gas så de hela tiden är lite tryck på backdäcket samtidigt som man håller in jämt på frambromsen så blir de som en motkraften mot lutningen i "själva" hojen, om man får för mkt lutning för att kunna parrera så släpper man kopplingen lite mer : alltså så styr du farten med kopplingen... koppling-jämn gas-frambroms is the shit :fakta

Fast det är kanske personligt, cyklade mkt trial när jag var liten så att de kommer därifrån :gnissla
 
Last edited:
Såg bra ut och jag tycker inte det verkade gå för fort heller. Promenadfart ska man hålla och det gjorde du.
 
För fort gick det inte.
Kör du så på uppkörningen så är det hur lugnt som helst.
 
Såg väldigt bra ut. Absolut inte för fort. Du verkar hålla upp blicken bra. När du går till högfarten, tänk på att gå in diagonalt i första porten så blir det mycket enklare att runda hinderkonen och komma in i slalombanan. Går du in diagonalt så har du redan påbörjat svängen.

Jämför svarta och röda linjen.
 

Bifogat

  • infart.JPG
    infart.JPG
    38.8 KB · Visningar: 71
Last edited:
Såg skitbra ut! Kontrollerat och fint!

Tycker inte det gick för fort. Det kommer gå galant!
 
Såg väldigt bra ut. Absolut inte för fort. Du verkar hålla upp blicken bra. När du går till högfarten, tänk på att gå in diagonalt i första porten så blir det mycket enklare att runda hinderkonen och komma in i slalombanan. Går du in diagonalt så har du redan påbörjat svängen.

Jämför svarta och röda linjen.

Precis, bra tips!

Gör en ordentlig motstyrning strax innan konen du ska väja för så du får ner hojen tidigt och har tid att komma rätt. Funkade för mig.
 
Fan vad sakta det går, gasa skiten spräng den varva!!!!!!
 
Tänk på att det finns två st lågfartsbanor och vilken det blir får du reda på när du väl är där så träna båda!
 
Stämmer detta verkligen ? Min körskolelärare och mc boken säger att man vid låg fart skall använda bakbromsen ?

Jorå, så sa min körlärare oxå när jag harvade lågfarten. Det är okej att dutta till med foten på bromsen om man råkat komma upp i för hög hastighet. Det är INTE okej att bromsa sig runt banan och INTE okej att ge jämn gas och slira sig runt den heller...

Tog kortet i höstas så det verkar ju som om dessa råd funkar ganska bra.:tummenupp
 
Jorå, så sa min körlärare oxå när jag harvade lågfarten. Det är okej att dutta till med foten på bromsen om man råkat komma upp i för hög hastighet. Det är INTE okej att bromsa sig runt banan och INTE okej att ge jämn gas och slira sig runt den heller...

Tog kortet i höstas så det verkar ju som om dessa råd funkar ganska bra.:tummenupp

Jepps keps, detta är vad jag kommer köra på så att säga :banana
 
Stämmer detta verkligen ? Min körskolelärare och mc boken säger att man vid låg fart skall använda bakbromsen ?

Om du vill veta hur saker och ting ligger till i verkligheten så gå direkt till källan. http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2008:253

Här på sporthoj får man ofta veta massor med saker. Men det är inte alltid så väl förankrade uppgifter man får. :D
I dokumentet står klart och tydligt att farten under lågfartsdelen skall regleras med kopplingen. Sedan kan man förstås diskutera om det betyder att man absolut inte får använda fram och/eller bakbroms. Men jag tolkade det så inför min uppkörning

20 § Manöverprovets lågfartsdel ska utföras enligt bilaga (figur 1 eller 2). Förarprövaren avgör vilket alternativ som ska genomföras.
Hastigheten ska regleras med kopplingen (krypkörning). Detta gäller dock inte om provet avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Förarprövaren ska före provet avgöra om starten ska påbör- jas från vänster eller höger. Provet ska utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner. Avstånd mellan koner beräknas från kontopp till kontopp.

Ett allmänt tips är att skriva ut dokumentet jag länkar till. Läsa igenom det och ta med det till provet. Sedan är det bara att fråga VV kontrollanten hur han vill ha det innan du sätter igång.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top