Lågfartsbanan

Ett tips som underlättade för mig var följande. När du står still vid stoppet mitt på banan vrider du styret mot nästa kon innan du rullar iväg. Då skapar du utrymme som gör det lätt att komma runt nästa kon.
 
Du vet att du får ta ut svängarna hur mycket du vill va? När jag gjorde lågfart var jag inte i närheten av "styrstoppet". Annars blicken högt dit du vill åka, knäna mot tanken och ta ut svängarna. Easypeasy!
 
Sikta inte på konerna, du ska ner passera dem än svänga vid dem.
 
Du vet att du får ta ut svängarna hur mycket du vill va? När jag gjorde lågfart var jag inte i närheten av "styrstoppet". Annars blicken högt dit du vill åka, knäna mot tanken och ta ut svängarna. Easypeasy!

har insett att banan där jag ska köra upp är i princip exakt 8 m så det är inte mycket utrymme att ta ut svängarna på. Då hade det varit lite enklare. Men nu är läget som det är så jag får försöka anpassa mig.
 
Ett tips som underlättade för mig var följande. När du står still vid stoppet mitt på banan vrider du styret mot nästa kon innan du rullar iväg. Då skapar du utrymme som gör det lätt att komma runt nästa kon.

Övningskörningen igår gick mycket bättre. Då testade jag faktiskt detta å det gör faktiskt skillnad. Fick också tipset att vid t ex vänstersvängstoppet ha vänster fot nere och vid högersväng höger fot nere så att hojen lutar lite åt det hållet benet är speciellt eftersom jag är kort. Hojen får ju automatiskt driv så att det är lättare att hålla balansen med i princip fullt styrutslag.
 
Känner inte till hur dagens lågfartsövning ser ut, men när jag gjorde/gör "garagevändningen" så lägger jag an bakbromsen lätt - det ger stabilitet och gör hastighetsfluktuationerna (misstag) mindre. Och för att göra hastighetsregleringen enklare så håller jag ett jämt gaspådrag (lämpligt varvtal), och reglerar farten med kopplingen.

Ovanstående förutsätter att du redan har fått till blicken och avslappnade armar, som redan nämnts.

Bara att träna vidare! :tummenupp
 
Känner inte till hur dagens lågfartsövning ser ut, men när jag gjorde/gör "garagevändningen" så lägger jag an bakbromsen lätt - det ger stabilitet och gör hastighetsfluktuationerna (misstag) mindre. Och för att göra hastighetsregleringen enklare så håller jag ett jämt gaspådrag (lämpligt varvtal), och reglerar farten med kopplingen.

Ovanstående förutsätter att du redan har fått till blicken och avslappnade armar, som redan nämnts.

Bara att träna vidare! :tummenupp

Det är ingen garagevändning numera


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top