Tjosan.
Har en Sv650 årsmodell -00 som alltid varit snällt körd och som jag tänkte ge mig ut med i sommar, så ville gå igenom den lite noggrannare nu (den är ju trots allt lite till åren).
Den går bra och allt såg fint ut tills jag gjorde ett kompressionstest (aldrig gjorts tidigare).
Den mäter 125 PSI på båda cylindrarna vilket enligt manualen är toklågt eftersom det ska vara 213 och gränsvärdet är 156.
Googlade runt och såg till att jag inte gjorde något fel (såsom full gas och varm motor).
Provade en tesked olja i tändstiftshålen och då gick båda trycken upp till 145 PSI vilket fortfarande är för lågt.
Öppnade och mätte ventilspelet vilket var inom godkända värden.
Batteriet är fulladdat, men har alltid tyckt att startmotorn inte är så stark som den kanske borde vara och bytte ut den för ett år sedan utan någon skillnad (om det kan spela in).
I korthet :
- Låg kompression, (motorn varm, nyladdat batteri, och full gas)
- Går bra
- Trycket ökar med olja i tändstiftshål, men inte mycket.
- Ventilspelet är ok
- Båda cylindrarna har typ samma värden.
- Upplevt att startmotorn inte snurrar motorn riktigt så piggt som den borde (trots att den byttes).
Vad ska man göra som nästa steg för att försäkra sig om att allt är ok eller hitta den eventuella felet?
Har en Sv650 årsmodell -00 som alltid varit snällt körd och som jag tänkte ge mig ut med i sommar, så ville gå igenom den lite noggrannare nu (den är ju trots allt lite till åren).
Den går bra och allt såg fint ut tills jag gjorde ett kompressionstest (aldrig gjorts tidigare).
Den mäter 125 PSI på båda cylindrarna vilket enligt manualen är toklågt eftersom det ska vara 213 och gränsvärdet är 156.
Googlade runt och såg till att jag inte gjorde något fel (såsom full gas och varm motor).
Provade en tesked olja i tändstiftshålen och då gick båda trycken upp till 145 PSI vilket fortfarande är för lågt.
Öppnade och mätte ventilspelet vilket var inom godkända värden.
Batteriet är fulladdat, men har alltid tyckt att startmotorn inte är så stark som den kanske borde vara och bytte ut den för ett år sedan utan någon skillnad (om det kan spela in).
I korthet :
- Låg kompression, (motorn varm, nyladdat batteri, och full gas)
- Går bra
- Trycket ökar med olja i tändstiftshål, men inte mycket.
- Ventilspelet är ok
- Båda cylindrarna har typ samma värden.
- Upplevt att startmotorn inte snurrar motorn riktigt så piggt som den borde (trots att den byttes).
Vad ska man göra som nästa steg för att försäkra sig om att allt är ok eller hitta den eventuella felet?