Låg kompression Suzuki SV 650 -00

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Tjosan.

Har en Sv650 årsmodell -00 som alltid varit snällt körd och som jag tänkte ge mig ut med i sommar, så ville gå igenom den lite noggrannare nu (den är ju trots allt lite till åren).
Den går bra och allt såg fint ut tills jag gjorde ett kompressionstest (aldrig gjorts tidigare).

Den mäter 125 PSI på båda cylindrarna vilket enligt manualen är toklågt eftersom det ska vara 213 och gränsvärdet är 156.
Googlade runt och såg till att jag inte gjorde något fel (såsom full gas och varm motor).
Provade en tesked olja i tändstiftshålen och då gick båda trycken upp till 145 PSI vilket fortfarande är för lågt.
Öppnade och mätte ventilspelet vilket var inom godkända värden.

Batteriet är fulladdat, men har alltid tyckt att startmotorn inte är så stark som den kanske borde vara och bytte ut den för ett år sedan utan någon skillnad (om det kan spela in).


I korthet :
- Låg kompression, (motorn varm, nyladdat batteri, och full gas)
- Går bra
- Trycket ökar med olja i tändstiftshål, men inte mycket.
- Ventilspelet är ok
- Båda cylindrarna har typ samma värden.
- Upplevt att startmotorn inte snurrar motorn riktigt så piggt som den borde (trots att den byttes).


Vad ska man göra som nästa steg för att försäkra sig om att allt är ok eller hitta den eventuella felet?
 
Kanske kan du testa med ett parallellkoppla ett bilbatteri för att utesluta batteriproblem.
 
Tack. Ska prova med att koppla upp den mot bilens batteri.
Mätaren är ny.. Finns det något sätt att testa mätaren så att man vet att den visar rätt?
 
Hur många mil har den gått?

Går den bra så hade jag inte gjort något. Låg kompression märks mest på låga varv, att den blir orolig på tomgång. Kör på bara.
 
Den har gått 4000 mil på 20 år.. :) inte så man blir mörkrädd direkt..

Provade att koppla upp batteriet till bilens batteri utan någon skillnad.

Testade även att sätta ihop kompressionsprovare med min kompressor. Båda visade 8 bar så det bör ju visa att den funkar.

Ska på 500-mils-resa i sommar och känna mig trygg med att jag inte kör ut med en tickande bomb.. Så något mer jag kan göra för att känna mig tryggare med det hela?
 
Eftersom den går bra så skulle jag väl i första hand säkerställa att metoden jag mäter med är korrekt och att mätaren fungerar.
Du har ingen bil eller annat fordon du kan kolla mätaren på?
 
Den drar inte olja, den går bra, batteriet är ok, och då nöjer jag mig med att tro att det är startmotorn som inte ger tillräcklig kraft för att få upp trycket.
Fixar inget och håller istället ett öga öppet för eventuella andra symtom framöver..

Tack alla..
 
Plockar du ur stiften från båda cylindrarna när du kompprovar?

Mvh,
Ingvar
 
Har du förgasare? Om du har en förgasare som har spjäll och separat trottel så får du kanske inte full trottelöppning kanske behöver du putta upp en vakuumstyrd trottel för att få full gas när du kör på startmotorn. Kanske kan det vara så.
 
Det är en förgasare ja, men det står inget om det i manualen.
Man ska lyfta även trotteln i spjällstyrd förgasare när man utför kompressionstestet, även om det inte uttryckligen står så (i ditt fall med "full throttle"). Ibland kan det vara if's and but's som är så självklara att det glöms att tas med.
 
OM du har någon "tickande bomb" så är det möjligen att startmotorn inte får nog med ström. Startrelät eller någon del av eldragningen mellan startmotor/batteri kanske är på väg att ge sig.
Vanligast är korrosion där batteriets minuskabel är skruvad i ramen så skruva bort den och slipa rent kontaktytorna. Funkar inte det så är det dags att ta fram multimetern.
 
Du måste ha full gas när du gör komptestet.
För det är ju insugen luft som ska komprimeras till tryck.
Ju mindre luft som kommer in i cylindern under insugs-½-varvet.
Dessto lägre blir trycket under kompressions-½-varvet.

Men glöm det här, den fungerar ju. Bara ut och kör.
 
Startmotorn kanske jag får ge en koll framöver, men jag fick ett tips om att testa cylinderläckaget med tryckluft.. Så har beställt en Cylinderläckagetestare.. Då går man förbi problemet med startmotor och eventuella andra felkällor... kanske lyfter bort förgasaren under testet så inte finns något som begränsar..
Den kommer om ett par dagar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top