Låg GI + låg kolhydrat-snacks/fika?

Det är väl den klart bästa metoden av alla! Kräver karaktär, men å andra sidan kan man ju äta allt, om än i mindre mängd. Går ju hysteri i alla bokstavsmetoder.

Någon som träffat en fet bonde någon gång?

Tycker det är det absolut lättaste, speciellt efter man anpassat matsäcken till det.
Jag vet att ligger jag på 1800kcal/dag så kommer jag gå ner i vikt, sedan om jag väljer att äta en påse chips eller jätte mycket kesella spelar ingen roll.

Tycker det är det absolut lättaste, speciellt efter man anpassat matsäcken till det.
Jag vet att ligger jag på 1800kcal/dag så kommer jag gå ner i vikt, sedan om jag väljer att äta en påse chips eller jätte mycket kesella spelar ingen roll.

Hur många kcal är det i ett Maxmål då? ;)

Brukar käka Lyka's fläsksvålar med BBQ smak, sjukt gott och rena naturgodiset. På baksidan står det 0-1g kolhydrat, 70g protein, 30g fett. Per 100g alltså. Funkar jävligt bra när man kommit hem efter träning, eller som tilltugg till allt grillat i sommar.

Tallriksmodellen al'a viktväktarna fungerar. Men det är inte bara bantning som är grejen lchf ...

Har du en förbrukning på 2200 kcal så kan man dra i sig fyra big mac om dagen och fortfarande gp ned i vikt.

Är helt överens med Hinkas om metod.

Precis, effekt in och effekt ut. När jag ligger i hårdträning på cykeln kan jag klämma i mig 1 pizza till frukost, lunch och middag och fortfarande gå ner i vikt :)
Börja cykla igen Lurch ;)

Precis, effekt in och effekt ut. När jag ligger i hårdträning på cykeln kan jag klämma i mig 1 pizza till frukost, lunch och middag och fortfarande gå ner i vikt :)

Eftersom kroppen har en så sjukt överdimensionerad kapacitet att ta hand om energin vi stoppar i oss, så handlar allt om effekt in och ut. Man kan inte skita ut energi med andra ord.

Därför handlar alla dieter oavsett bokstavskombination om att du går ned i vikt av det du INTE äter.

Eftersom kroppen har en så sjukt överdimensionerad kapacitet att ta hand om energin vi stoppar i oss, så handlar allt om effekt in och ut. Man kan inte skita ut energi med andra ord.

Därför handlar alla dieter oavsett bokstavskombination om att du går ned i vikt av det du INTE äter.

Precis, och LCHF-hysterin är ingen magisk formel.. Det handlar bara om att fett mättar mer än vad kolhydrater gör, i förhållande till energiinnehållet ..
Jag får fan kramp så fort jag ser en artikel i tidningen om mirakelkurer och stjärnbantningar
Hur mkt karaktär krävs det för att inte stoppa massa kakor i trynet hela dagarna egentligen?

beror även på ens träningsnivå, energi in vs ut gäller självklart fortfarande men är inte att rekommendera till någon som tränar för styrka/massa att "ät vad du vill så länge det är mindre än du gör av med"

Precis, och LCHF-hysterin är ingen magisk formel.. Det handlar bara om att fett mättar mer än vad kolhydrater gör, i förhållande till energiinnehållet ..
Jag får fan kramp så fort jag ser en artikel i tidningen om mirakelkurer och stjärnbantningar
Hur mkt karaktär krävs det för att inte stoppa massa kakor i trynet hela dagarna egentligen?

inte bara mättar bättre utan ger även en stabilare energinivå än vad kolhydrater gör (under längre tid)

OBS: detta varierar lite från person till person.

Last edited:

Jag cyklar för fullt men MTB numera :)

Inåut funkar ju säkert, men i det långa loppet är det nog bra att hålla sig till näringsrik kost och inte chips om man inte vill råka ut för åderförkalkning eller hjärtproblem. Det finns ju många vitaminer och mineraler som man behöver för att må bra. Det är ju skillnal på smal och sjuk och smal och pigg.

Jag cyklar för fullt men MTB numera :)

Inåut funkar ju säkert, men i det långa loppet är det nog bra att hålla sig till näringsrik kost och inte chips om man inte vill råka ut för åderförkalkning eller hjärtproblem. Det finns ju många vitaminer och mineraler som man behöver för att må bra. Det är ju skillnal på smal och sjuk och smal och pigg.
Nu svor du, men får inga fel på kroppen av chips. :fakta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...