Låååång promenad med min R1:a

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Kom hem alldeles nyss efter att fått putta min R1 -10 över 3 km till närmsta bensinstation. Som ni förstår så fick jag soppatorsk.
Varför tankar inte idioten tänker ni säkert?
I samma stund sm reservlampan tändes så kom första bööööööet. Rullade sedan utterligar några hundra meter gungandes på hojen föratt få ner soppa i slangen, men det räckte inte så långt. Totalt hann jag köra 1,2km sen reserven gick på.
Någon mer som haft detta problem på sin hoj? Är det vanligt? Värst aallt var att jag inte kunde ringaefter hjälp heller då jag glömde min telefon hemma idag, typiskt!
Hojen är en 2010 uttagen 2011, ska jag kontakta Yamaha för översyn av detta eller är det nåt man får leva med och förlita sig på tripmätaren istället?

//Rejvis
 
Last edited:
Det är lite märkligt att en panel som kan visa aktuell förbrukning inte kan ha en tankindikering nånstans.
Istf trottelposition kanske?
Eller finns det men jag inte hittat den?
Trist iaf. Jag tycker du ska stå på dig, min lampa har alltid funkat perfekt även om det alltid är en överraskning när den tänds. Jag kör på tripp nuförtiden.
 
Har exakt samma sak på min 09:a .. jag vet om det, fått putta ett par hundra meter till mack.


varför det är så ?.... ingen aning
 
Nått är fel. Endera på givaren eller förbindelsen mellan tankhalvorna om det är gjort på det sättet. :va

På båda mina hojar så tänds tanklampan när det är 2 till 3 liter kvar.
Att döma av hur mycket jag får i dem när jag tankar.
Och jag har kört upp till 3 mil med lampan tänd till mack. :)
 
Hade nog kört på trippmätaren och kontaktat försäljaren ang. detta, finns ju en del ställen man inte vill få plötsligt stopp på. När min lampa tänds kan jag köra 6-8 mil :D
 
På min 09:a funkar det fint. När reserven tänds så har jag någon mil kvar att köra innan soppartorsk.
 
Råkade ut för precis samma sak på en lånad Yamaha R1 demohoj från Yamaha Center i Haninge för två år sedan. Fick ringa dem så att en kille från verkstaden kom förbi med en dunk bensin. Han kände till att det var problem med just den här hojen vilket uppenbarligen inte säljaren, som försäkrade att det fanns tillräckligt med bensin i tanken, gjorde. Gissar att det var 2010 års modell eftersom det hände för två år sedan.
 
När jag köpte min R1 -10 från mc-varuhuset så lyste reservlampan.
Jag körde då till Tanka i solna ( 5km ) Inga problem alls.
Jag åkte via vasastan.
 
Har inte hört om det som ett "typfel" på -09 -> men du ska definitivt kontakta Yamaha om detta för så där ska det inte vara.

Ja, det är konstigt att FZ1 har tankmätare men R1 ska minsann bara ha en lampa med en tramsig kilometernedräknare när den tänts... Hur svårt kan det vara(?)
 
Har inte hört om det som ett "typfel" på -09 -> men du ska definitivt kontakta Yamaha om detta för så där ska det inte vara.

Ja, det är konstigt att FZ1 har tankmätare men R1 ska minsann bara ha en lampa med en tramsig kilometernedräknare när den tänts... Hur svårt kan det vara(?)

Tankmätare är touring tanklampa är REJS ! =)
 
Ja, så kan man ju inte ha det, kommer att sluta med att du kör dom sista milen runt, runt en bensinmack.
Får jag passa på att ställa en föjdfråga: Det här med att köra tanken helt tom, har haft bilar som har varit ett helvete att få igång när man tömt tanken totalt. Hur är det med moderna sporthojar egentligen?
 
Har inte hört om det som ett "typfel" på -09 -> men du ska definitivt kontakta Yamaha om detta för så där ska det inte vara.

Ja, det är konstigt att FZ1 har tankmätare men R1 ska minsann bara ha en lampa med en tramsig kilometernedräknare när den tänts... Hur svårt kan det vara(?)

Räknar den ner antal kilometer du har kvar att köra när den tänds?
Sånt trams har vi inte på Daytonan.
Lampa tänds = tanka!!!
Visserligen finns det säkert 3-4 liter kvar när den tänds men räkna ner kilometerna som är kvar?
Visste inte att R1'an var en touringhoj? :confused:

Glad midsommar på er alla! :yoparty
 
Ja, så kan man ju inte ha det, kommer att sluta med att du kör dom sista milen runt, runt en bensinmack.
Får jag passa på att ställa en föjdfråga: Det här med att köra tanken helt tom, har haft bilar som har varit ett helvete att få igång när man tömt tanken totalt. Hur är det med moderna sporthojar egentligen?

Beror inte dessa problem på att du kan haft skräp i soppan i bilen och att soppafiltret kleggar igen?
Undvik att köra tom så undviker man problemet?
 
Räknar den ner antal kilometer du har kvar att köra när den tänds?
Sånt trams har vi inte på Daytonan.
Lampa tänds = tanka!!!
Visserligen finns det säkert 3-4 liter kvar när den tänds men räkna ner kilometerna som är kvar?
Visste inte att R1'an var en touringhoj? :confused:

Glad midsommar på er alla! :yoparty
Den räknar upp....
 
Inte alls haft det problemet på min. När bränslelampan tänds kan jag vanligtvis köra 3-4 mil, givetvis beroende på vilken trottelposition man väljer att använda :tungan Kört helt sopslut har jag också, lyckligtvis rätt nära en mack så jag lyckades hanka mig fram dit utan att behöva putta men det gick hur bra som helst att starta sen.
 
Beror inte dessa problem på att du kan haft skräp i soppan i bilen och att soppafiltret kleggar igen?

Näää, eller det vet jag ju inte men visst är det så att man inte bör köra helt tomt på nyare motorer, beror det på insprutningen? Räckvidden på en sporthoj är klart begränsad så det vore kul att köra helt tomt en gång för att kolla exkat hur långt man egentligen kommer :va
 
Tror jag körde 20 km efter att lampan tändes. Fick i knappa 16 liter vid tankning så den hade gått en bit till.

Long time no see förresten:)
 
Ja, det är konstigt att FZ1 har tankmätare men R1 ska minsann bara ha en lampa med en tramsig kilometernedräknare när den tänts... Hur svårt kan det vara(?)

Tankmätare = svårt!

Givaren till tankmätaren är den mest oexakta givaren på en bil. Måste bli ännu besvärligare att mäta nivå på något i en lutande hoj. De är så dåliga att det lär finnas lastbilschafförer som föredrar att använda mätsticka.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top