Lättservad o praktisk sport 600:a???

Bingo skrev:
Haha, jo vi kan pendla ihop eftersom jag kör förbi Svedala på väg till jobbet (E65 från Ystad). Enda jobbiga är att farten tenderar att bli lite högre än man tänkt sig och "de" (blink, blink :D ) brukar patrullera den vägen.

Låter skoj. Frågan är hur man ska ansluta, jag kan ju inte stå nere på E65 o vänta precis :va :gnissla
Farten är alltid hög på E65 :hihi , iof lär den kanske bli än högre men det ska nog gå bra. Vilket håll kör du när du kommer till Malmö, jag följer inre ringvägen till segekarusellen...

Svane skrev:
Låter skoj. Frågan är hur man ska ansluta, jag kan ju inte stå nere på E65 o vänta precis :va :gnissla
Farten är alltid hög på E65 :hihi , iof lär den kanske bli än högre men det ska nog gå bra. Vilket håll kör du när du kommer till Malmö, jag följer inre ringvägen till segekarusellen...
Jag tar oftast bilen. Det är bara när vädret och andan är de rätta som jag tar bågen. Annars tar jag inre ringen runt hela stan och kör in via vägen/rondellen från Lommahållet. Då slipper jag de flesta trafikljusen (sitter i Vsätra hamnen). Samkörning är nog tyvärr inte praktiskt genomförbart. Farligt för körkortet också... Men vi lär ses på E65:an.

Bingo skrev:
Jag tar oftast bilen. Det är bara när vädret och andan är de rätta som jag tar bågen. Annars tar jag inre ringen runt hela stan och kör in via vägen/rondellen från Lommahållet. Då slipper jag de flesta trafikljusen (sitter i Vsätra hamnen). Samkörning är nog tyvärr inte praktiskt genomförbart. Farligt för körkortet också... Men vi lär ses på E65:an.

Jo det är klart svårt att ansluta annars rätt håll, sitter bakom slagthuset...

Bingo skrev:
Okej, jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Det beror väl lite på vad man själv gillar. Men nu gällde frågan just pendling med en 600:a, något jag vet mycket om eftersom det bl a är så jag använder min.

Om du kör landsväg så behöver du INTE växla ner för att köra om. En modern 600 har ett bra effektregister. Det är inte längre så att allt kommer vid 10 000 rpm. Min sucka drar tillräckligt bra från 4 000 varv på sexan för en normal omkörning. Det motsvarar 90 km/h. Det går inte med blixtens hastighet men det går bra. Jag växlar sällan ner i sådana situationer.

Testa en 600 och kom tillbaka sedan så kan vi snacka vidare.
haha, jag tycker iaf att hojar med mer kubik är trevligare att köra, jag la baar in en annna synvinkel på det hela.
Vill killen och du åka 600or så åk för sjutton, inet kommer jag o sliter av er dem, det kunde ju varit mycket värre:D

Fred?

Svane skrev:
Värsta :kockofrågan antagligen men men....
Om man spånar på en ny 600:a från CBR-/ZX-/R6-/GSXR-familjen kan man stämma in någon på alla eller några av följande påstående? Och vilken skulle då stämma bäst?

1. Du kan starta den mitt i villakvarterat kl 07:00 en söndag utan irritera grannar.
2. Kvalitén är genomgående mkt hög utan irriterande småfel.
3. Det är långt mellan serviceintervallerna och/eller servicekostnaden/timmåtgången ligger på en rimlig nivå.
4. Reservdelspriserna ligger lågt för en hoj i denna klass.
5. Du måste inte varmköra den i en tre till fem minuter utan kan starta upp, ta på hjälmen och sticka.
6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane

...ALLA ovannämda hojjar håller god kvalitet m.m. Gå på sittställning, utseende och körupplevelse.

Svane skrev:
Om man spånar på en ny 600:a från CBR-/ZX-/R6-/GSXR-familjen kan man stämma in någon på alla eller några av följande påstående? Och vilken skulle då stämma bäst?

1. Du kan starta den mitt i villakvarterat kl 07:00 en söndag utan irritera grannar.
3. Det är långt mellan serviceintervallerna och/eller servicekostnaden/timmåtgången ligger på en rimlig nivå.
5. Du måste inte varmköra den i en tre till fem minuter utan kan starta upp, ta på hjälmen och sticka.
6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane

Du ju redan en som klarar alla dom där kraven? :rolleyes:

Chrille skrev:
Ingen rök utan eld. Fler måndagsex, allmänt sämre kvalitet eller bara gamla synder? Jag vet inte, men Ducce har ett gediget rykte om att vara "känslig".

Jag vet däremot att jag inte hade köpt något italienskt om jag värderade driftsäkerhet väldigt högt. Jag hade inte köpt engelska bilar heller.... Eller amerikanska hojar...

Men hoj ska väl väljas med hjärtat om det ska bli riktigt rätt.

...det där var det dummaste påståendet jag hört. :kocko Du har antagligen inte ens ägt något italiensk i hela ditt liv. Du tror att alfa romeo fortfarande rostar som ett såll (lever kvar sedan 70 talet) eller att ducati måste servas oftare än en jappe (bara för att ducati ägare bryr sig om och servar sina hojjar till skillnad från de flesta R ägare) Jag har ägt två gixxers (750R & 1100R) ena gixxern gick till skroten, andra stanna på e4an på väg från skåne till nollåtta med läckande olja och Dr:en skar! Nu har jag en ducce, bättre hoj har jag aldrig haft!!

Men jag håller fullständigt med om att man ska välja hoj efter vad man själv tycker är snyggt och roligt att äga. Och jag skulle aldrig få för mig att skaffa en hd, men bara för att de är amerikanska inte för att de är fula :yoparty

Svane skrev:

6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane
CBR600. Fråga vilken handlare som helst (kanske inte en jäv(l)ig hondacenterhandlare då).

Hightuned skrev:
Du ju redan en som klarar alla dom där kraven? :rolleyes:

Hehehe.... Inget fel på min 748:a, går kanonfint men den missar kapitalt på punkt 1, på gott o ont...
Punkt 3 är tveksam...
Punkt 5, njaaa.... Stackars vippor...
Punkt 6, det e den för fin för...

Erfarenheter från GSXRfamiljen:

1. Alla hojar med origsystem kan startas utan att störa nånn!
2. Har inte haft något som helst problem med mina 2 GSXRer.
3. Intervall 600 mil/kostnad 600=ca950/1200=ca 1300/1800=950/2400=3000/ sen fortsätter det så
4. Ligger väl ungefär lika högt på alla.
5. Starta hojen, åk lugnt tills denn är uppe i arbetstemperatur, sen gasa hårt. Så har jag alltid kört och det funkar.
6. Alla japanesiska hojar tål att pendlas på!

//jaG

Svane skrev:
6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane

Ducati for life skrev:
...det där var det dummaste påståendet jag hört. :kocko Du har antagligen inte ens ägt något italiensk i hela ditt liv. Du tror att alfa romeo fortfarande rostar som ett såll (lever kvar sedan 70 talet) eller att ducati måste servas oftare än en jappe (bara för att ducati ägare bryr sig om och servar sina hojjar till skillnad från de flesta R ägare) Jag har ägt två gixxers (750R & 1100R) ena gixxern gick till skroten, andra stanna på e4an på väg från skåne till nollåtta med läckande olja och Dr:en skar! Nu har jag en ducce, bättre hoj har jag aldrig haft!!

Du har själv en hel del vanföreställningar, tex att folk på japanska sporthojar inte servar sina hojar, var det kanske så dina rasade på löpande band?
Skriver någon nåt negativt om Ducati dyker alltid nån gube i lådan upp och ska kommentera, men det förväntas att det motsatta är fulständigt ok.
Du är ju nöjd med ditt val och andra kan mycket väl ha sina egna tankar på vad som är en bra hoj för just dem.
Att inte de japanska märkena har samma intensiva gäng fans som tex Ducati är nog sant, men det gör just ingen skillnad för hur hojen fungerar.
Jag vet tat det är extremt impopulärt att skriva så här men det skiter jag i, det är presis lika förljuget och fantiserande från båda sidor tror jag.

t-rex skrev:
Titta vad han kör nu! Det är det han är van vid... :D

Nä, allvarligt, köp en cbr. Briljant pendlarhoj.

Ducce e kung om man använder insidan av huvudet. :dummer

Alla hojjar, oavsett märke håller om man bara sköter om dom ! :fatta!

Känns som vi kommit från ämnet lite...... :7peta

Last edited:
Ducati for life skrev:
FEL, skillnaden är att JAG har en ducce och HAR ägt Suckisucki. Jag försvarar alla mot fördomar speciellt när jag har erfarenheterna själv. Jag skriver inte en massa skit som jag snappat upp här på sporthoj eller i nån fantasieggande sporthojstidning eller bygger MIN uppfattning på vad ANDRA tycker. Vem som helst får skriva negativa erfarenheter om ducati men då ska det vara fakta! Och för den delen kan jag erkänna att en av dom roligaste hojjarna jag kört är en Fireblejd 900 RR, vill jag ha en sån köper jag en sådan OCH den servas i min ägo lika nogrannt som jag servat/r alla mina andra fordon. Så snacka inte skit! :fatta!
Äg 100 duccar o kom med en åsikt, tror du att en ducce talar för alla?

Oavsett vilket märke man kör så är servicen viktig. Och det skadar ju inte att ha perifera tummar och lite känsla för motorer och mekanik. Oftast när man ser problemhojar så är det slarviga ägare det beror på.

Men om man ska göra en ärlig jämförelse mellan en 748R och en GSXR600 så blir ju Duccen dyrare att äga, speciellt om man servar på verkstad. Jag ställer ventilerna själv på GSXRen men jag har inte vågat mig på desmosystemet på Duccen än, så där blir det stor skillnad i kostnad. Kopplingen måste bytas oftare på Duccen. Och kamremmar vartannat år eller var 2000mil. Sen har vi det där med fabrikationsfel i vipparmarna, en är bytt på min plus en kamaxel (garantijobb). Jag har inte hört om vipparmsproblem på 749/999 och även tvåventilarna verkar slippa det felet. Fast när det gäller driftsäkerhet har min 748R varit 100% pålitlig. Min förra Ducce 900SSie var även den 100% pålitlig de två säsonger/2000mil jag körde den. Den GSXR600 jag har är iofs en -97 och den modellen är väl rätt känd för sin stryktålighet. Den har ju överlevt 7 ägare och 2500mil utan att ha tagit märkbar skada, bortsett kraschen då som den förre ägaren fixade :lol

Tillåt mig garva... det verkar som att en 600 är omöjlig att göra omkörning med under 10k varv och köra i stan är omöjligt eftersom du MÅSTE varva 11k hela tiden, annars dör den eller nåt, sprängs i luften kanske vad vet jag... :va Dessutom verkar de som påstår detta aldrig ens kört en nyare 600.. suck!

Suomalainen skrev:
Tillåt mig garva... det verkar som att en 600 är omöjlig att göra omkörning med under 10k varv och köra i stan är omöjligt eftersom du MÅSTE varva 11k hela tiden, annars dör den eller nåt, sprängs i luften kanske vad vet jag... :va Dessutom verkar de som påstår detta aldrig ens kört en nyare 600.. suck!
Läs om läs rätt

Bingo skrev:
Det funkar faktiskt rätt bra att pendla om merparten av pendlingsvägen är på landsväg. Jag har 4,5 mil till jobbet och tar ofta bågen på sommaren. No probs med det.

Visst funkar det. Men när jag tänker pendling så är det 1 timmes körning i tät trafik, kryssande fram i bilköer etc alltså Tokholmspendling. Den bästa pendlarhoj jag haft var en DR650.

HanneZ skrev:
Läs om läs rätt

Tillåt mig garva igen... förstå att jag överdrev en aning, tror inte den sprängs i luften under 10k varv...

Måste väl förtydliga så hannez förstår, det verkar på många (inte bara denna tråd) att en 600 går inte o köra under 10k varv för att den är så klen och kass vrid osv osv. Bara för att det finns mycket mer effekt på höga varv betyder det inte att den är okörbar runt 4 tex. Som jämförelse kan man väl säga att du drar nog alla svensson bilar på vilket varvtal som helst, dvs det går alldeles utmärkt att puttra fram i stan.
Men ska man kryssa bilar osv är nog ingen sporthoj optimal, då är nog motard kung på tronen.

Trevlig kväll!! :fyllisar

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup