Lättservad o praktisk sport 600:a???

K-Micke skrev:
Oavsett vilket märke man kör så är servicen viktig. Och det skadar ju inte att ha perifera tummar och lite känsla för motorer och mekanik. Oftast när man ser problemhojar så är det slarviga ägare det beror på.

Men om man ska göra en ärlig jämförelse mellan en 748R och en GSXR600 så blir ju Duccen dyrare att äga, speciellt om man servar på verkstad. Jag ställer ventilerna själv på GSXRen men jag har inte vågat mig på desmosystemet på Duccen än, så där blir det stor skillnad i kostnad. Kopplingen måste bytas oftare på Duccen. Och kamremmar vartannat år eller var 2000mil. Sen har vi det där med fabrikationsfel i vipparmarna, en är bytt på min plus en kamaxel (garantijobb). Jag har inte hört om vipparmsproblem på 749/999 och även tvåventilarna verkar slippa det felet. Fast när det gäller driftsäkerhet har min 748R varit 100% pålitlig. Min förra Ducce 900SSie var även den 100% pålitlig de två säsonger/2000mil jag körde den. Den GSXR600 jag har är iofs en -97 och den modellen är väl rätt känd för sin stryktålighet. Den har ju överlevt 7 ägare och 2500mil utan att ha tagit märkbar skada, bortsett kraschen då som den förre ägaren fixade :lol
´
...skönt med folk som vet vad dom talar om, tack för det.

Mitt inlägg hade inget att göra med märkespajkastningen, det var bara ett svar på påståendet att Duccar är "extremt känsliga" vilket dom inte är.

Min GSXR är för övrigt den fjärde Suzukin jag ägt och jag har varit mycket nöjd med samtliga, i alla fall när det gäller driftsäkerheten. Inte så mycket sofistikerad teknik utan mer rejält och mekvänligt.

K-Micke skrev:
Mitt inlägg hade inget att göra med märkespajkastningen, det var bara ett svar på påståendet att Duccar är "extremt känsliga" vilket dom inte är.

Min GSXR är för övrigt den fjärde Suzukin jag ägt och jag har varit mycket nöjd med samtliga, i alla fall när det gäller driftsäkerheten. Inte så mycket sofistikerad teknik utan mer rejält och mekvänligt.

Syftade inte ett dugg på dig och inte heller på nåt märkeskrig.
Först var Suzuki rent skit, rasade på löpande band, sen skrev du om en rätt skapligt tålig suzuki vilket resulterade i våldasmt bifall av samme person.
Nu ska jag gå o dricka några öl o ta det lungt.

SRAD-Sukorna är väl snarare kända för att vara de ömtåligaste Suzuki byggt, trots det verkar de hålla ihop. Alla hojar måste servas för att hålla, det är ju bara att konstatera. Vi kan även konstatera att alla moderna rejs-jappshojar funkar för alla Svanes kriterier utan att ens bli svettiga i pannan. Rejshojar kan faktiskt vara bekväma att köra, har iofs inte provat nån 600 som är superbekväm men min Gixxer 1000 har otroligt rymlig körställning, ser fram emot att långtoura med den. Att pendla till jobbet 4 mil bort med en sport-600 är inte ett dugg jobbigt, och visst är de körbara redan från 3-4000 varv, men det finns ju ingen jättekraft där. Insprutning är dock väldigt bra för att få fint register i en hoj. Det är bara tat provköra de olika aktörerna i 600-klassen och välja och vraka :tummenupp

Nej, men jag har svårt att tänka mig att den är superbekväm, det brukar bli lite för ihopkrupet. Men man köper inte en sportcykel för att ägna sig enbart åt seriös touring, fast ska man toura mycket på en 600 är det nog en Åskkatt eller en RF600 man ska ha, de är ju mer sporttourers än rena räsers.

Så, då har man kört till jobbet med lillgixxern ett par gånger. Ni som tror att man måste hålla på att växla hela tiden på en modern 600 bör testa en. Inte för er egen skull utan för vår. För om ni gör det så slipper vi läsa kommentarer som går ut på att en 600 inte har någon ork på låga varv och liknande saker.

Fakta är att gixxern har kraft/acceleration nog redan i 60 km/h (i sexans växel) för en säker omkörning. Det testade jag idag. Ligger man runt 100 så säger det bara *svisch* så är man förbi.

Silwer skrev:
Äsch, köp en större hoj så ska du få se på svishande.
Nja, det skulle vara falsk marknadsföring. Jag är inte skrytsam men vill ju inte att folk ska tro mindre om mig än jag är :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien