Lättservad o praktisk sport 600:a???

Längst serviceintervaller på R6 iaf (1000mil). Sen att man byter olja + filter själv en gång där emellan skadar väl kanske inte.
Tror du hittar mest och billigast reservdelar till sexxan också (beg).

Svane skrev:
Tja inte vet jag, därför frågar jag. För bananpassade, för trimmade, för känsliga komponenter som enbart är anpassade till ban- alt. finväderskörning och inte för att tas ut i ur o skur varenda dag? Som sagt, inte vet jag...
Hojen jag har nu kan vara lite känslig mot fiskörning som jag ofta bedriver iaf när jag är på väg till jobb. Öhlinare vill helst jobba i fint o varmt väder, på bana och helst inte bli utsatt för potthål etc...

Ska du pendla och "fisköra" så förstår jag att en 748SP är fel hoj för dig. Jag gillar inte heller att fisköra min 748R. Sportig körställning, högt växlad 1'a, tungjobbad koppling, varmt om arslet. Japshojarna är lite lättare att leva med på det sättet.
Fast att Öhlinare bara gör sig på bana håller jag inte med om. Öhlinsgaffeln/dämp på min 748R är det bästa jag någonsin kört på, både på bana och på gata. Ställ ner dämpningen lite på gatan bara. Köra i potthål förresten, vilken sporthoj klarar det?

Lite svårt med svar när man inte vet vad du ska använda hojen till. Pendlar du i tät trafik/låg fart? Ska du köra på bana ibland?

Last edited:
Chrille skrev:
Jo, men det är din hoj som är extremt....känslig, En japshoj är dussinvara och gjord för att gå och gå. Jämför service-intervallerna och kostnader för detsamma så inser du att du ger dig in i en ny värld.

Intervallerna är väl i stort sett samma som för Duccen, alltså 1000mil?
Och att Duccen skulle vara extremt känslig är bara skitsnack. Men man ska naturligtvis inte slarva med servicen. Lämnar man in sin japshoj på all service så blir det inte så jävla billigt heller. Och (nya) reservdelar är lika dyra. Jag blev förvånad nu när jag lagat upp min egen GSXR vad vissa skitdelar kostar :3freak

K-Micke skrev:
Intervallerna är väl i stort sett samma som för Duccen, alltså 1000mil?
Och att Duccen skulle vara extremt känslig är bara skitsnack. Men man ska naturligtvis inte slarva med servicen. Lämnar man in sin japshoj på all service så blir det inte så jävla billigt heller. Och (nya) reservdelar är lika dyra. Jag blev förvånad nu när jag lagat upp min egen GSXR vad vissa skitdelar kostar :3freak

Ingen rök utan eld. Fler måndagsex, allmänt sämre kvalitet eller bara gamla synder? Jag vet inte, men Ducce har ett gediget rykte om att vara "känslig".

Jag vet däremot att jag inte hade köpt något italienskt om jag värderade driftsäkerhet väldigt högt. Jag hade inte köpt engelska bilar heller.... Eller amerikanska hojar...

Men hoj ska väl väljas med hjärtat om det ska bli riktigt rätt.

Men alltså man kommer inte undan vanlig service och skötsel.
Sen tycker jag personligen att en 600a är väl nervig som just pendrahoj eller vad det nu var, eller ska det vara en kombinerad maskin för både nöje och pendling?
Annars tycker jag nog att lite mer kubik inte skadar.
Honda sägs ha bäst kvalitet medans kanske Yamaha har störst tillgång på delar, givetvis beroende på var man bor, men en yamahahandlare finns nästan överallt måste jag säga.
Delar till hojar i största allmänhet är mycket dyra om man jämför motsvarande på bilar.
Varmkörningen tror jag inet man kommer från, man får väl helt enkelt starta hojen och sen ta på sig utrustningen.

Jag vill helt enkelt ha en hoj som ena dagen går att piska på bana för att sen pendla till jobb nästa. Lägger inga aspekter på komfort bara driftsäkerhet (när jag snackar pendling).
Vidare ska den vara utan servicekostnader på 10000 kr var 1000:de mil...
Tändstiften ska går o hitta i vanlig MC-butik, likaså luft- och oljefilter.
Den ska vara lätt o äga helt enkelt, tuta o kör principen...
Lite varmkörning står man ut med men skulle det knipa ska man kunna köra iväg försiktigt utan att vara rädd för värsta haveriet (ungefär som med en bil).

Edit: Ska heller inte behöva köra 13 mil enkel resa för att serva den (bor utanför Malmö).

Då föreslår jag att du köper en Honda VFR 750/800. Suverän för pendling, lättservad, driftsäker och funkar hjälpligt på banåkningar om du inte ska köra allt för extremt.

Kompromisser är tråkigt. Det finns ingen bra sporthoj som samtidigt är en bra pendlarhoj. Mitt förslag är att du har en sporthoj för bankörning och en annan hoj för pendling.

Mitt bästa råd är nog att prova hojarna, för alla som du namngett är ju snabba slitvargar , valet bör bestå av den man sitter skönast på och ser snyggast ut :tummenupp prestandan verkar ju inte vara ett stort krav från din sida så några hästar hit eller dit är strunt samma.

/Majk

Svane skrev:
Jag vill helt enkelt ha en hoj som ena dagen går att piska på bana för att sen pendla till jobb nästa. Lägger inga aspekter på komfort bara driftsäkerhet (när jag snackar pendling).
Vidare ska den vara utan servicekostnader på 10000 kr var 1000:de mil...
Tändstiften ska går o hitta i vanlig MC-butik, likaså luft- och oljefilter.
Den ska vara lätt o äga helt enkelt, tuta o kör principen...
Lite varmkörning står man ut med men skulle det knipa ska man kunna köra iväg försiktigt utan att vara rädd för värsta haveriet (ungefär som med en bil).

Edit: Ska heller inte behöva köra 13 mil enkel resa för att serva den (bor utanför Malmö).
Hehe, det där är ju en bra beskrivning på mig och min lillgixxer. Den är inte kul inne i stan men uppfyller alla dina övriga villkor. Enda invändningen är att man naturligtvis bör varmköra den innan. Inte för att den rasar om man inte gör det utan för livslängdens skull - jag inbillar mig att den blir längre då.

K-Micke skrev:
Kompromisser är tråkigt. Det finns ingen bra sporthoj som samtidigt är en bra pendlarhoj. Mitt förslag är att du har en sporthoj för bankörning och en annan hoj för pendling.
Det funkar faktiskt rätt bra att pendla om merparten av pendlingsvägen är på landsväg. Jag har 4,5 mil till jobbet och tar ofta bågen på sommaren. No probs med det.

Bingo skrev:
Det funkar faktiskt rätt bra att pendla om merparten av pendlingsvägen är på landsväg. Jag har 4,5 mil till jobbet och tar ofta bågen på sommaren. No probs med det.

Jo, men du ser ju själv, lite mer kubik skadar inte på gatan, det gör ju heller inte hojen känsligare eller speciellt mycket dyrare att äga, nä skaffa en 750 eller mer i stället.

Bingo skrev:
Hehe, det där är ju en bra beskrivning på mig och min lillgixxer. Den är inte kul inne i stan men uppfyller alla dina övriga villkor. Enda invändningen är att man naturligtvis bör varmköra den innan. Inte för att den rasar om man inte gör det utan för livslängdens skull - jag inbillar mig att den blir längre då.

Nu börjar det låta nått... Har själv 2,5 mil till job varav 2 på landsväg/motorväg.
En GSXR600 skulle alltså funka... :tummenupp

Silwer skrev:
Jo, men du ser ju själv, lite mer kubik skadar inte på gatan, det gör ju heller inte hojen känsligare eller speciellt mycket dyrare att äga, nä skaffa en 750 eller mer i stället.
De extra kubiken saknar man inte när man pendlar.

Silwer skrev:
Bingo tänker dock byta till en större.
Inte för pendlingens skull :fatta!

Edit: har du kört en modern 600? Du verkar ha en ganska konstig uppfattning om dem.

Definitivt är mer kubik nåt man vill ha på gatan, mindre växlande och mer ork på lägre varv är nåt jag känner är en fördel om jag ska leva med en hoj som vardagsmaskin.

Jsg har inte kört en modern 600a nej, men jag är skeptisk ändå till att de funkar bättre än en större hoj just för vanlig landsvägskörning.

Silwer skrev:
Definitivt är mer kubik nåt man vill ha på gatan, mindre växlande och mer ork på lägre varv är nåt jag känner är en fördel om jag ska leva med en hoj som vardagsmaskin.

Jsg har inte kört en modern 600a nej, men jag är skeptisk ändå till att de funkar bättre än en större hoj just för vanlig landsvägskörning.
Okej, jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Det beror väl lite på vad man själv gillar. Men nu gällde frågan just pendling med en 600:a, något jag vet mycket om eftersom det bl a är så jag använder min.

Om du kör landsväg så behöver du INTE växla ner för att köra om. En modern 600 har ett bra effektregister. Det är inte längre så att allt kommer vid 10 000 rpm. Min sucka drar tillräckligt bra från 4 000 varv på sexan för en normal omkörning. Det motsvarar 90 km/h. Det går inte med blixtens hastighet men det går bra. Jag växlar sällan ner i sådana situationer.

Testa en 600 och kom tillbaka sedan så kan vi snacka vidare.

Svane skrev:
Nu börjar det låta nått... Har själv 2,5 mil till job varav 2 på landsväg/motorväg.
En GSXR600 skulle alltså funka... :tummenupp
Haha, jo vi kan pendla ihop eftersom jag kör förbi Svedala på väg till jobbet (E65 från Ystad). Enda jobbiga är att farten tenderar att bli lite högre än man tänkt sig och "de" (blink, blink :D ) brukar patrullera den vägen.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien