Lättnads suck (?) ang försäkring

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hörde på ekonominyheterna att regeringens förslag nu är klart, det kommer att bli en höjning för bilar på 600:- per år. Jag tror nog att vi kan dra en lättnads suck, jag tror knappast att det blir några fantasisummor för mc-ägare. Säkert lite mer, men även om det blir en 100%-ig höjning kommer det inte bli mer än 1200:-, vilket är betydligt mindre än vad som spekulerats i på detta forum.

Förvisso kommer det säkert höjas ytterligare kommande år, men jag tvivlar på att dessa kommer att vara speciellt extrema. Visst blir det dyrare, men om man räknar med den kommande skattesänkningen tror jag knappast att mc-ägarna kommer att gå i konkurs, vare sig de är 25 år eller 70.

The Duck skrev:
2662200 Hörde på ekonominyheterna att regeringens förslag nu är klart, det kommer att bli en höjning för bilar på 600:- per år. Jag tror nog att vi kan dra en lättnads suck, jag tror knappast att det blir några fantasisummor för mc-ägare. Säkert lite mer, men även om det blir en 100%-ig höjning kommer det inte bli mer än 1200:-, vilket är betydligt mindre än vad som spekulerats i på detta forum.

Förvisso kommer det säkert höjas ytterligare kommande år, men jag tvivlar på att dessa kommer att vara speciellt extrema. Visst blir det dyrare, men om man räknar med den kommande skattesänkningen tror jag knappast att mc-ägarna kommer att gå i konkurs, vare sig de är 25 år eller 70.

nice!

Det var väl 34% av 90% av trafikförsäkringen. Detta gällde dock bara 2007, innan de får klart det nya systemet så att säga.

Tog kontakt med salus ansvar och fick ett pris på nya hojen, halvförsäkring helår = 10.300,- det går att "frysa" (teckna) försäkringen nu, min börjar inte gälla förän 1/4 - 06 då jag ställer på hojen igen.
Tycker inte det är speciellt farligt, nytaget kort och hojen en importerad gsx-r1000 -06.

ska bli skönt att betala 600 + 1200 (i värsta fall) extra för min bil o mc.. jää.. ironiiiii.

LILAB skrev:
2662299 Tog kontakt med salus ansvar och fick ett pris på nya hojen, halvförsäkring helår = 10.300,- det går att "frysa" (teckna) försäkringen nu, min börjar inte gälla förän 1/4 - 06 då jag ställer på hojen igen.
Tycker inte det är speciellt farligt, nytaget kort och hojen en importerad gsx-r1000 -06.
Fick också höra att det går o frysa av ett bolag. Av ett annat bolag fick jag höra att det var skitsnack eftersom höjningen handlar om än "lagändring" som han sa.

andrén skrev:
2662318 Fick också höra att det går o frysa av ett bolag. Av ett annat bolag fick jag höra att det var skitsnack eftersom höjningen handlar om än "lagändring" som han sa.

kan säkert stämma.
jag är då nöjd ändå, räknade med att den här mc skulle vara dyrare att försäkra med tanke på att jag betalade bästan lika mycket för den gammla (cbr 600F/Sport).

The Duck skrev:
2662200 Hörde på ekonominyheterna att regeringens förslag nu är klart, det kommer att bli en höjning för bilar på 600:- per år. Jag tror nog att vi kan dra en lättnads suck, jag tror knappast att det blir några fantasisummor för mc-ägare. Säkert lite mer, men även om det blir en 100%-ig höjning kommer det inte bli mer än 1200:-, vilket är betydligt mindre än vad som spekulerats i på detta forum.

Socialdemonstranterna försöker dra igång orkan på en fis.. Inget annat. Dom gör likadant varje gång dom förlorar ett val...

Det fattar väl vem som hälst att dom inte kan dra upp omkostnaderna för något som har med trafiksäkerhet att göra på det viset.. Ingen hade haft försäkring och det vet dom också även om man ibland kan undra om dom lever på samma planet... :D

Last edited:
Har räknat på det här lite grand. Kanske är jag inte medelsnittet eller den som hamnar mitt i beräkningarna. Har bara en motorcykel. Men har en hel drös med bilar som drabbas. Inga sinnessjuka siffror totalt, bara några tusenlappar extra (fuck)
Men det jag tycker suger är att man liksom accepterat de redan sinnessjuka försäkringspremierna. Strössel på gräddet på moset liksom. Några hundralappar på några tusenlappar kanske inte spelar så himla stor roll. Men räknar man baklänges på sin lön på samma sätt så kanske det inte är lika kul. När var den senaste nerräkningen på försäkringspremierna??? Varje höjning av försäkringspremierna ska slås tillbaks med knytnävar annars kan man lika gärna autogira bort sit konto.

Jahkov skrev:
2662404 När var den senaste nerräkningen på försäkringspremierna??? Varje höjning av försäkringspremierna ska slås tillbaks med knytnävar annars kan man lika gärna autogira bort sit konto.
:fakta :fakta :fakta :klappar

Jahkov skrev:
2662404
Men det jag tycker suger är att man liksom accepterat de redan sinnessjuka försäkringspremierna. Strössel på gräddet på moset liksom. Några hundralappar på några tusenlappar kanske inte spelar så himla stor roll. Men räknar man baklänges på sin lön på samma sätt så kanske det inte är lika kul. När var den senaste nerräkningen på försäkringspremierna??? Varje höjning av försäkringspremierna ska slås tillbaks med knytnävar annars kan man lika gärna autogira bort sit konto.

:fakta :mattias Så jävla bra sagt!! Vi svenskar bara tar all skit som politikerna (som lever i en helt annan värld än oss) kastar på oss.. Svär lite grann, säger sen att jaja denna gång får det väl gå, men nästa höjning, då jävlar osv. osv. och så är det varje gång, vad de än gäller.. Sen är "alla" jätteglada att vi får 1000:- mer i månaden :D :gnissla ... Räkna ihop allt dom snor oss på så känns den 1000 lappen rätt löjlig sen :huvet .. Blir så jävla sne på sånt.. MC-kortege upp till Rosenbad och :kulspruta :machinegu :arsele :rock

När ska vi säga ifrån??

I tex Frankrike åker samtliga bönder med 10 ton ruttna tomater var och häller dom utanför lämplig politikers hem/kontor/vägarna dit och lamslår den halvan av landet. Då får dom med sig opinionen, massmedia och får saker ändrade.
Här hemma sitter vi å knyter händerna i byxfickorna vid frukostbordet, eller gnäller på sin höjd på nå internet-forum. Om det ens kommer till politikernas kännedom så struntar dom blankt i det.
Nu kanske vi inte ska vara lika radikala, men åtminstone stödja SMC, och arbeta tillsammans för att både minska olyckorna, och dom konsekvenser dom får. Det är enda sättet att antingen få billigare försäkring eller att skatterna används till bättre saker. Sjukvård kostar, så enkelt är det.
Men självklart håller jag med om att vi trafikanter, för det gäller ju alla fordon, inte ska stå för notan själva. I så fall ska ju tex alla som gör illa sig inom idrotten skatta mer för det, eller vara tvingade till en dyr försäkring som täcker deras sjukvård. Och vips har vi byggt oss ett eget USA...

Edit: Det är just nu 171843st som har skrivit en hälsning till Christer Fuglesang, men bara 17175st som har skrivit på SMC's protest mot den nya försäkringen. Ska man tolka det som att svensken lever genom en framåt kille i rymden, men skiter i om försäkringarna går upp nån tusing?

Last edited:
The Duck skrev:

Höjningen på 630:- gällde som jag uppfattade det ett räkneexempel på en bil med premie på 1850:-. Höjningen blir en skatt på 34% 1juli-07, sedan kommer nästa höjning 2008-2009 då försäkringsbolagen tror på en 100%ig höjning! Totalt skulle ju höjningen landa på 134%!! Man blir ju asförbannad!, men det hinner ju hända mycket fram till det slutliga beslutet så man kanske inte skall gräva ner sig ännu!

JackDaniels skrev:
2662520 :fakta :mattias Så jävla bra sagt!! Vi svenskar bara tar all skit som politikerna (som lever i en helt annan värld än oss) kastar på oss.. Svär lite grann, säger sen att jaja denna gång får det väl gå, men nästa höjning, då jävlar osv. osv. och så är det varje gång, vad de än gäller.. Sen är "alla" jätteglada att vi får 1000:- mer i månaden :D :gnissla ... Räkna ihop allt dom snor oss på så känns den 1000 lappen rätt löjlig sen :huvet .. Blir så jävla sne på sånt.. MC-kortege upp till Rosenbad och :kulspruta :machinegu :arsele :rock

När ska vi säga ifrån??
blir det fika på vägen så hänger jag på

Fleppe skrev:
2662578 Höjningen på 630:- gällde som jag uppfattade det ett räkneexempel på en bil med premie på 1850:-. Höjningen blir en skatt på 34% 1juli-07, sedan kommer nästa höjning 2008-2009 då försäkringsbolagen tror på en 100%ig höjning! Totalt skulle ju höjningen landa på 134%!! Man blir ju asförbannad!, men det hinner ju hända mycket fram till det slutliga beslutet så man kanske inte skall gräva ner sig ännu!

Suck, folk räknar som fan läser bilen.

1850 + 34% = 2479
2479 + 100% = 4958
Höjningen blir alltså inte 134% utan 168%

Jämför detta med när en affär under rean ibland kan ha halva halva priset (50% + 50%) detta blir ju inte 100% rabatt utan 75%

Man kan inte addera och suptrahera som man vill när det gäller procent

Last edited:
Första steget blir ju den nya skatten
"Skatten blir 34 procent av den avtalade trafikförsäkringspremien."

I mitt fall så ser mina försäkringar ut som följande:

Fordon | Nuvarande trafikförsäkring | Nya skatten |
--------------------------------------------------
CBR900RR | 4560:- | 1550:-
XT600 | 880:- | 299:-
Mondeo | 1848:- | 628:-
-----------------------------
Totalt blir den nya skatten en extra utgift på 2477:- per år.
Eller har jag tänkt fel ?

"Pengarna ska gå till att täcka samhällets kostnader för personer som redan har skadats i trafiken."
Så höjningen är bara ett litet första steg.

"Nästa steg blir att överföra de totala kostnaderna för trafikskadorna till trafikförsäkringen."
Undrar hur mycket det går upp då ?

Tokigakon skrev:
2662587 Suck, folk räknar som fan läser bilen.

1850 + 34% = 2479
2479 + 100% = 4958
Höjningen blir alltså inte 134% utan 168%

Jämför detta med när en affär under rean ibland kan ha halva halva priset (50% + 50%) detta blir ju inte 100% rabatt utan 75%

Man kan inte addera och suptrahera som man vill när det gäller procent

Ursäkta mig att jag var lite trött här på morgonen, jag kan faktiskt räkna procent trot eller ej måste bara få i mig mitt morgonkaffe först!?
Poängen var bara att visa att höjningen verkar bli otroligt hög för den som redan idag har en hög trafikpremie!

Att frysa försäkringen är en sak - man kan inte frysa att man inte ska betala en statsskatt ell. avgift, bara för att det är plötsligt blir ett försäkringsbolag som ska driva in den?

försäkring 2007

Samme skrev:
2662214 Det var väl 34% av 90% av trafikförsäkringen. Detta gällde dock bara 2007, innan de får klart det nya systemet så att säga.

Var på mitt försäkringsbolag i går ang just denna fråga..där fick jag som svar att dom med störrsta säkerthet inte han med höyningar för efter 2007:) :tummenupp
Skönt man vet ju alldri..men..en glkad försiktig present känns det som nu när julen närmar sig:D

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage