Lättare hjärnskaking, hur länge är det rejzuppehåll

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Fick en lättare hjärnskakning när jag flög ut i sandfållan efter en highsider (enl. han som låg bakom), hjälmen indikerar att man kan ha fått en vridning av skallen som vid knock-out. När jag reste mig upp kändes det som att vakna ur en dröm och jag hade svårt att orientera mig i tid den första timmen. Tydligen hade jag rest mig upp direkt så antagligen svimmade jag aldrig. Nu kommer jag ihåg allt utom vurpan (tror jag minns bakhjulsläppet).

Nu till frågan;
I thai-boxning (i Sverige), så efter en knock-out så fick man inte träna på 5veckor eftersom ytterligare hjärnskakningar skulle kunna ge hjärnhinneinflammation eller vad det var. Ambulanspersonalen sa att jag skulle vila idag, sen skulle det inte vara ngra problem.
Så vad är att rekomendera? Låta bli rejz en dag eller längre?
Vad säger den samlade läkarkompetens i rejzforumet och vad har ni med liknande erfarenheter fått höra?

Bifogat

• ko.jpg
    ko.jpg
    120.1 KB · Visningar: 98
Kolla med Kjelle på forumet, han är läkare och arbetar även som tävlingsläkare på Gelleråsen regelbundet.

När killarna i MotoGP åker på hjärnskakning kör de inte mer den helgen och de brukar ju annars vara ganska tuffa vad gäller att köra med skador. Tydligen är skallen i ett sådant tillstånd att en nya (även lättarel) smäll kan vara oerhört farlig.

Har för mej att jag läst att har man vart avsvimmad under 1 min då har man raceförbud 3 dagar över 1 min 3 veckor...

Du kan också kolla med MC Doktorn här på forumet (inte Dr Bike alltså :D ).

Från det jag läst i ämnet så är det främst risken för ytterligare hjärnskakningar inom kort tid som är väldigt farlig. Om du känner till Travis Pastrana så hade han en rad hjärnskakningar inom motocross där föräldrar, sponsorer m m drev honom att fortsätta men till slut gick det inte. Han spåddes en lysande karriär men nu kör han lite rally tror jag.

Som det har skrivits innan så ligger faran i risken för att slå sig igen snarare än den ursprungliga skadan som i sig inte är farlig mer än några dagar.

Personligen hade jag väntat minimum en vecka gärna två eller tre men att vänta fem veckor är kanske väl försiktigt om man nu inte har för vana att kasta sig.

flugan skrev:
2319855

Majsbrännevin, SH-surf och film verkar vara ofog :(

Sa dem inte det när du blev omplåstrad?

Inte läsa, inte sitta vid datorn eller kolla TV de närmsta dagarna efter olyckan och dessutom undvika allt för kraftiga rörelser för huvudet. Är verkligen skitråkigt att inte kunna göra något men det är åtminstone en bra ursäkt för att sitta på cafe med solbrillorna på och spana söta flickor....

Boris JR skrev:
2319967 Sa dem inte det när du blev omplåstrad?
Inte vad jag minns, men det var mycket som inte fastnade just då.

Boris JR skrev:
2319967
Inte läsa, inte sitta vid datorn eller kolla TV de närmsta dagarna efter olyckan och dessutom undvika allt för kraftiga rörelser för huvudet. Är verkligen skitråkigt att inte kunna göra något men det är åtminstone en bra ursäkt för att sitta på cafe med solbrillorna på och spana söta flickor....
Skittråkigt var ordet, blir till att softa hardcore framöver.

Edit: Mycket som inte fastna var väl att ta i, flummig och disträ vore väl mer korrekt. Nu slår jag av den här mackapären ett par dgr.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...