Lättare bakhjulsåkning

Hmmmm!!

ozeo skrev:
nåt jag tycker verka fördjävligt roligt är att så många säger att dom gasar upp den på 2 eller 3an el likn mens vissa får precis upp den på 1an...o då kan de ofta vara likadana hojar med ungefär samma grejer gjort åt dom..
hur kommer de sig?
finns de allt för många amatörer där ute eller ljuger vissa?
hade de bara vart o gasa upp en hoj kan ju vem som helst göra det. de e ju bara o vrida på.
jag själv har aldrig kommt upp på 2an på varken min cbr600 eller mn förra tl1000s o den va bänkad o i toppskick helsystem pc o kn...ändå säger folk att tl1000 är en wheelimaskin..
min xr kommer jag lätt upp på 2an helt orginal men det säger ju nästan sig själv.
Hehe!!! Har man en gång lärt sig att slanga på bakhjulet så kan man köra stort sett vilken hoj som helst med orginaldrevning! Jag kör min 1000r på alla växlar och rycker upp den på 3an växel i 170.

Jag kör min sambo 01 600R på alla växlar och rycker upp den på 2ans växel stående på fotpinnarna och kör i långa kurvor utan problem.

Med andra ord det handlar bara om träning och åter träning och man behöver inte dreva om varken fram eller bak.

Lycka till och kör försiktigt mvh Oldman :tummenupp

jag har precis lärt mig att köra några meter bakhjul på 1ans växel. Hojen är inställd hos auktoriserad verkstad och jag försöker hjula på tvåan men lyckas inte. andra säger att de kan hjula på 3an med samma kitt som jag har på min. jag suger verkligen isåfall eller så överdriver de andra nåt djävulskt :yoparty

Precis som så många andra har skrivit har hojen mindre betydelse.
De som kan slanga kan göra det på i princip vilken hoj som helst.

Enligt experterna borde min hoj komma upp på i princip alla växlar osv bla bla bla.
Men med mig bakom styret gör den inte det och det kan ju bara bero på en sak, SBS (Skit Bakom Styret).

Men att den kan wheela utan problem märkte jag igår.
Körde på tvåan på en kurvig väg, vred på så där lite lagom och tog sedan i för fullt och vips så kom framhjulet upp (grymt skön känsla :tummenupp ).
Lite senare, på hemvägen, lutade jag mig lite bakåt och gungade till med arslet vid gaspådrag och voila så gick framhjulet upp igen.

Om ett par år kanske jag kan köra flera meter :rolleyes:

mjukis skrev:
Jag har en blade -96:a och det ska väl inte skilja något på våra cyklar direkt?
Jag gasar lite fint upp till 6-7000 rpm på ettan sen så ger jag bara fullt och den lättar fint. Nu ska ja bara lära mej att få upp den på tvåan oxå!!
Kan säga att jag kört med samma hoj i 3½ säsong innan jag fick upp den. Trodde att jag gjorde rätt från början, kanske jag gjorde men jag va helt enkelt för feg, så får du inte upp den så sitter det i skallen, precis som när du är brakk och får med dej en :tuttar hem från krogen, då får du fan inte upp den :hihi

Jag började med att köra sakta (20-30km/h) och koppla upp den på ettan bara för att fatta att den inte slår över så fort framhjulet lättar, sen va det inte såå svårt vid högre hastigheter.
Träna på :yoparty

Polarn har en likadan, den är lite lurig att få upp på tvåan. Jag rekommenderar varmt att du står med ena foten på skjutspinnen, andra foten på vanliga pinnen med kontroll över bakbromsen. Sen är det bara att trycka ner gaffeln allt vad du kan och på väg upp rycker du och lägger vikten bakåt. Som sagt så är det en ganska tung hoj det där. Lycka till.

Florodoltarzan skrev:
Polarn har en likadan, den är lite lurig att få upp på tvåan. Jag rekommenderar varmt att du står med ena foten på skjutspinnen, andra foten på vanliga pinnen med kontroll över bakbromsen. Sen är det bara att trycka ner gaffeln allt vad du kan och på väg upp rycker du och lägger vikten bakåt. Som sagt så är det en ganska tung hoj det där. Lycka till.
ÖÖÖh tung hoj ? din 01a väger väll typ bara 3-4 kg mindre. tung kan man väll knappast beskylla den för att va. :rolleyes:

grott mongo skrev:
jag har precis lärt mig att köra några meter bakhjul på 1ans växel. Hojen är inställd hos auktoriserad verkstad och jag försöker hjula på tvåan men lyckas inte. andra säger att de kan hjula på 3an med samma kitt som jag har på min. jag suger verkligen isåfall eller så överdriver de andra nåt djävulskt :yoparty
Skicka mig ett PM så lär jag dig Wheela nån kväll...
Min Duke får jag upp på trean... Är inte någon super wheelare men fixar någon kilometer eller så när jag har flyt.... // Jocke

duke_gbg skrev:
Skicka mig ett PM så lär jag dig Wheela nån kväll...
Min Duke får jag upp på trean... Är inte någon super wheelare men fixar någon kilometer eller så när jag har flyt.... // Jocke

Jag kan komma med också(om jag får)

Jag är heller ingen mästare ,men kan kanske bidraga med något.

Last edited:
Jag tar mig fräckheten att ställa en fråga på en redan startad tråd. :)
Jag har igentligen aldrig 'på riktigt' provat wheela :död
Tänkte höra innan man provar vad som är lättast,
att köra stående eller sittande?

Det känns även som att om man 'rycker' borde man lätt
komma i obalans?
Jag har som sagt ingen erfarenhet, skulle gärna vilja veta hur man gör det enklast.

Har en gixxser 750, borde funka att wheela med va?

Nejm skrev:
Jag tar mig fräckheten att ställa en fråga på en redan startad tråd. :)
Jag har igentligen aldrig 'på riktigt' provat wheela :död
Tänkte höra innan man provar vad som är lättast,
att köra stående eller sittande?

Det känns även som att om man 'rycker' borde man lätt
komma i obalans?
Jag har som sagt ingen erfarenhet, skulle gärna vilja veta hur man gör det enklast.

Har en gixxser 750, borde funka att wheela med va?

Olika skolor,sitt eller stå,men för att nå balanspunkten när du står får du gå högre.

Ja om man rycker hårt så kommer man ofta snett,rycket handlar om att hjälpa hojen lite på traven när den kommer till det läge då den kan lyfta.Oftast behövs inget ryck om man sitter långt bak och hittat stället på varvräknaren där den lyfter,då brukar det räcka att gunga till med kroppen.

På Duken är det bara att rappa till snabbt på gasen och sitta långt bak på 2:an så är den uppe,men på 3:an så behövs det ett ryck för att den skall lyfta.

Gxsr eller Puch dakota spelar ingen roll det går att köra bakhjul med bägge,det ÄR en teknikfråga och en massa övande.

Naturligtsvis är det lättare eller svårare på olika hojar.

Läs gärna bakhjulstråden i hanteringsforumet.

Vafan. När man "rejsar" mot andra hojar för att se vilken som är bäst (på avskild bana) så lyfter ju framhjulet i tvåan hur lätt som helst. Inte mycket men drar du på mycket så gör den det (R1 -01). Så jag menar. Hur svårt kan det vara att få upp den annars?
1:an tycker jag är alldeles för stirrig att köra bakhjulet på. Det absolut lättaste enligt mig själv är att koppla upp den i tvåans växel (slipper växla från 1:an till tvåan) Lyckades med min strypta r6:a så visst går det. Sen att den damp ner efter ett par meter är ju en annan sak. Det går att få upp den. Sen hur man gör för att hålla den uppe får du fråga någon mer erfaren :tummenupp

grott mongo skrev:
640 som jag hade gick med enbart gas på 2 men om man vill ha upp den på 3 så får man rycka lite! men jag hade en tm-40 förgasre och sebring slipon

[PlastRaket] skrev:
Det måste va nå't fel på den hojen, det ska gå lätt att få upp den. Vilken växel kör du på? Min suzuki slår runt om jag vrider fullt på 2:an i 110 och min är orginaldrevad, du har väl lite bättre vrid i din än vad jag har även om du inte har riktigt lika hög toppeffekt. Vad vill jag säga då, jo du är antagligen för feg och har inte lärt känna din nya hoj än.

:tummenupp Fan killen, du har ju humor :lol Har själv haft en GSX-R 750 och visst får man upp den på bakhjulet.... Med hjälp av av/på metoden och ett ryck i styret vid ungefär 110-120km/h på 2:an. Men att den ska slå runt för dig behöver du inte va orolig för :pannkyss :rolleyes:

Alla snackar om varvtal uppåt 5000 varv...:va Visst det går ju det med... Men då är det ju inte så mycket varv kvar innan man måste växla eller sätta ner... Jag gasar upp min orginal på 3000 varv... 1:an växel då...

Jag drar fullt på 1:an från 2000 varv. Dessutom niger jag den och rycker lite lätt i styret dessförinnan. Går väl i ca 5km/h när jag gör det. Går det ett dugg fortare är det stört omöjligt. Sedan tar det ungefär 1 sekund så är man uppe på det röda och eftersom jag inte ens vågat närma mig balanspunkten så åker man ner i backen direkt (eftersom jag inte vill köra på det röda).

Tilläggas kan väl att den är på 25kW

goodspeed skrev:
Jag drar fullt på 1:an från 2000 varv. Dessutom niger jag den och rycker lite lätt i styret dessförinnan. Går väl i ca 5km/h när jag gör det. Går det ett dugg fortare är det stört omöjligt. Sedan tar det ungefär 1 sekund så är man uppe på det röda och eftersom jag inte ens vågat närma mig balanspunkten så åker man ner i backen direkt (eftersom jag inte vill köra på det röda).

Tilläggas kan väl att den är på 25kW

Inte dra fullt.

Dra-stanna upp-dra igen eller dra-slå av-dra igen.

Eller dra på 2:an och dutta till med koppling och möt med mer gas.
Prova lite så du vet hur det lyfter innan så du har koll på det.

crashtestdummy skrev:
ladda he,, eeh jag menar KÖP Las vegas extremes filmerna om du tvivlar på din hojs förmåga att wheela... :tummenupp

Ja är det inte dom som har bakdrev större en ufo´s ??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT