Lätt smidig lv-reggad 450 för grusväg och skog?

Är Husa 450 bättre än 550? Håller 550-650 bättre om man siktar mer på grusväg? Är chassit samma på 45-550-650?

mvh Fredrik

Det gäller ju alla. :) Honda skall visst ha en kolv man inte kör över 80-100 timmar på, men annars tvivlar jag starkt på att motionärer följer servicerekommendationerna slaviskt, utan tar det när det händer saker.

På KTM's RFS och Husan byter man väl kamkedja och vippornas rullager runt 100 timmar, eller i alla fall sneglar på skicket, annars tar man det när det passar s.a.s. :)
Med täta oljebyten och lite koll på vad som samlas i silar och filter, och att lyssna efter nya ljud så får man lite pejl, och kanske har tur att plocka upp något innan det rasar.

Men som de flesta endurohojar körs, så är det inte i närheten av att man plågar livet ur bågarna, det är ytterst sällan man kan plåga hojen, det är väl grusvägar som låter en vrida mer på rullen då (jag kommer till det senare).

Det är här vi kommer till en kritisk brytpunkt - vill man åka grusväg, och kanske styra in i skogen ibland - eller vill man bröta i endurospår och kanske ta en spontanresa på grusvägen någon gång då och då? :)

Handlar det om grusvägar primärt är en raceenduro att elda upp tusenlapparna...timmarna rullar fort på, och man plockar ut mer ur motorn, vilket leder till att serviceintervallerna i manualerna kanske blir viktigare att följa med.

KTM har sin serie med lite större "enduros" mer åt grushållet, med en motortyp de kallar LC4 - längre mellan servicar, och fortfarande bra potenta bågar, men de lägger på sig vikt...inget att lyfta ur lerdiket, men kul på grus, och de fungerar i skogen med.

/J
 
Är Husa 450 bättre än 550? Håller 550-650 bättre om man siktar mer på grusväg? Är chassit samma på 45-550-650?

mvh Fredrik

Det är samma-lika på allt förutom rovan (ja, det mesta i den är samma-lika med). 450 är skogsmaskinen, racebågen man tävlar på i enduro.

550 är lite av ett mellanting, en perfekt allroundbåge, och 650 är väl potent för skogsbruk, men den roligaste av dem på grus. :)
Naturligtvis går det att köra med allihopa, må det vara brötenduro, cross eller grusväg - men en 650 lär man nog ha lite respekt för i skogen...och en 450 kanske kan bli lite tunn över 100 knutar på grus.

Det lilla jag åkt med min på grusväg, så är den inte trött direkt...men jag är under 100 och busar med. :)

/J
 
Tack för info. Funderar på en båge som skall funka för allt, motard, grusväg och cross. Undra vilken som som passar bäst? Lutar åt KTM 525 eller en Husaberg. Fler tips på hojar?

/Fredrik


Det är samma-lika på allt förutom rovan (ja, det mesta i den är samma-lika med). 450 är skogsmaskinen, racebågen man tävlar på i enduro.

550 är lite av ett mellanting, en perfekt allroundbåge, och 650 är väl potent för skogsbruk, men den roligaste av dem på grus. :)
Naturligtvis går det att köra med allihopa, må det vara brötenduro, cross eller grusväg - men en 650 lär man nog ha lite respekt för i skogen...och en 450 kanske kan bli lite tunn över 100 knutar på grus.

Det lilla jag åkt med min på grusväg, så är den inte trött direkt...men jag är under 100 och busar med. :)

/J
 
Glömde fråga om däck för grusväg. Vad kör man för däck och hjul på grusväg? 21" och 18" enduro eller grova däck på 17" ?

/Fredrik

Det är samma-lika på allt förutom rovan (ja, det mesta i den är samma-lika med). 450 är skogsmaskinen, racebågen man tävlar på i enduro.

550 är lite av ett mellanting, en perfekt allroundbåge, och 650 är väl potent för skogsbruk, men den roligaste av dem på grus. :)
Naturligtvis går det att köra med allihopa, må det vara brötenduro, cross eller grusväg - men en 650 lär man nog ha lite respekt för i skogen...och en 450 kanske kan bli lite tunn över 100 knutar på grus.

Det lilla jag åkt med min på grusväg, så är den inte trött direkt...men jag är under 100 och busar med. :)

/J
 
En bra allround hoj med vettigt pris är väll Ktm 450 exc med cross däck, isdäck och motard kit.

Då kan man ha roligt året runt..
Sen är det nog inga skuggor att köra husa 650 i skogen, men det finns ju kraftigt med effekt att ta av..

Det är väl plånboken som får välja antar jag.
 
Skuggor?

En bra allround hoj med vettigt pris är väll Ktm 450 exc med cross däck, isdäck och motard kit.

Då kan man ha roligt året runt..
Sen är det nog inga skuggor att köra husa 650 i skogen, men det finns ju kraftigt med effekt att ta av..

Det är väl plånboken som får välja antar jag.
 
Inte riktigt rätt tråd kanske men endå:

Angående Lv reggade mc: är det någon skillnad över var jag får köra den jämfört med tex en vanlig retta/guldvinge/annan gat mc?

Är lite sugen på en gatreggad cross/offroad hoj som går köra vintertid:banana Tanken är att kunna köra till jobbet inne i stan *Fucking jävla t-bana:mad:* men även ett och annat grustag.
 
Inte riktigt rätt tråd kanske men endå:

Angående Lv reggade mc: är det någon skillnad över var jag får köra den jämfört med tex en vanlig retta/guldvinge/annan gat mc?

Är lite sugen på en gatreggad cross/offroad hoj som går köra vintertid:banana Tanken är att kunna köra till jobbet inne i stan *Fucking jävla t-bana:mad:* men även ett och annat grustag.

Är den landsvägsreggad är det som vilken annan mc som helst. :) Enduroreggat är lite lurigare, men lagens långa har sällan/aldrig någon aning om reglerna runt dessa.

Skillnaden är att e-reg är reggade på full effekt, med dispenser (det är att jämföra med hur rallybilar reggas för att få köra transportsträckor på gata), inga speglar, blinkers och annat smått.
Kraven är att man har licens, är på väg till/från svemosanktionerat event (träning/tävling) - förutom a-kortet.

LV-reg är bättre, men i stort sett alla är reggade på strypt effekt, vilket kan bli ett problem med polisen/försäkringsbolag.
 
Är den landsvägsreggad är det som vilken annan mc som helst. :) Enduroreggat är lite lurigare, men lagens långa har sällan/aldrig någon aning om reglerna runt dessa.

Skillnaden är att e-reg är reggade på full effekt, med dispenser (det är att jämföra med hur rallybilar reggas för att få köra transportsträckor på gata), inga speglar, blinkers och annat smått.
Kraven är att man har licens, är på väg till/från svemosanktionerat event (träning/tävling) - förutom a-kortet.

LV-reg är bättre, men i stort sett alla är reggade på strypt effekt, vilket kan bli ett problem med polisen/försäkringsbolag.


Okej, det låter bra förutom effekten. Jag vill ju inte ha lite att ta av endå, annars tröttnar jag bara. Men gärna runt 45 hk.

Tittar lite mot KTM EXC 450 -03/-05/625 SMC -02 eller en Husaberg FE 550 -05.
 
Last edited:
Okej, det låter bra förutom effekten. Jag vill ju inte ha lite att ta av endå, annars tröttnar jag bara. Men gärna runt 45 hk.

Tittar lite mot KTM EXC 450 -03/-05/625 SMC -02 eller en Husaberg FE 550 -05.


...de är reggade på strypt effekt, det betyder inte att de körs med det, de flesta hojar är groteskt strypta, såpass att de är rent av okörbara, det är ett spel för galleriet s.a.s. :)

Det du bör veta är att alla racehojar (EXC, FE, WR, TE, etc) är i stort sett crossmaskiner, med jäkligt tuffa serviceintervall, Yamahas WR450 är slitvargen i det segmentet.

En KTM med LC4-motorn (625/640/660) eller den nyare modellen med 690n har service i nivå med en normal gathoj, men är inte i närheten lika rapp/busig heller.
 
Jag personligen skulle kollat efter en Exc 450 eller kanske en Husqvarna...
 
Okej, jo ktm 625/660/690 verkar vara mer instegshoj (tyngre och slöare) vad jag förstått. Aprilias Rxv 450 verkar även ligga i samma klass som 450 exc och fe 550. Frågan är: Vilken är värst? :banana

Lite mek är inga problem för mig, det är det värt.

Alla ligger ju runt 109-113kg torr, ca 35-39.000kr (2005-2006).

Husaberg har ju dock 100cc mer.:va
 
Okej, jo ktm 625/660/690 verkar vara mer instegshoj (tyngre och slöare) vad jag förstått. Aprilias Rxv 450 verkar även ligga i samma klass som 450 exc och fe 550. Frågan är: Vilken är värst? :banana

Lite mek är inga problem för mig, det är det värt.

Alla ligger ju runt 109-113kg torr, ca 35-39.000kr (2005-2006).

Husaberg har ju dock 100cc mer.:va

FE650 är det jag skulle ha om jag letade hårig pjäs med maximalt bus, om jag inte var rädd för lite mek.
 
Tror jag har hittat hyffsat korrekta uppgifter om effekt nu iaf:

ktm exc 450 -48hk
aprilia rxv 450 -55hk
husaberg fe 550 -54hk
Husaberg fe 650 -60hk

Så det lutar mer mot en rxv och mindre mot en fe 550 nu. Jävligt najs ljud i Aprilian:)

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=tuYNsbnVAA8[/YOUTUBE-ID]
 
Tjena

Jag har en husa 450 fs -06, dvs motarden. Jag har kört mest motardbana med den men den funkar fin fint till o köra både gata, crossbana och is. Riktigt rolig allroundhoj!

Den e btw till salu. :tummenupp
 
Tror jag har hittat hyffsat korrekta uppgifter om effekt nu iaf:

ktm exc 450 -48hk
aprilia rxv 450 -55hk
husaberg fe 550 -54hk
Husaberg fe 650 -60hk

Så det lutar mer mot en rxv och mindre mot en fe 550 nu. Jävligt najs ljud i Aprilian:)

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=tuYNsbnVAA8[/YOUTUBE-ID]

Husa 650 är betydligt hårigare, och det är nog mer mek och strul med Aprilian (tvivelaktig driftsäkerhet vad man sett, och aprilia har aldrig haft ordning på reservdelstillgången)...och som lök på laxen är det två cyllar, med dubbla mängden prylar som kan gå åt h-vete...
 
Tror det är lika mycket skruva på Husa650 som Aprila, skillnaden är när du ska byta kolvar på aprilian är att det är två och det tar ett halvår o få dom...
 
Tror det är lika mycket skruva på Husa650 som Aprila, skillnaden är när du ska byta kolvar på aprilian är att det är två och det tar ett halvår o få dom...

För gata om jag skulle välja av dom skulle jag ta husa 650 direkt. Jag har haft både husa 650 och aprilia 550 och husan är bra mycket råare, det är ett jävla tryck i den maskinen. Speciellt med ett akra helsystem på.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top