Är Husa 450 bättre än 550? Håller 550-650 bättre om man siktar mer på grusväg? Är chassit samma på 45-550-650?
mvh Fredrik
mvh Fredrik
Det gäller ju alla.Honda skall visst ha en kolv man inte kör över 80-100 timmar på, men annars tvivlar jag starkt på att motionärer följer servicerekommendationerna slaviskt, utan tar det när det händer saker.
På KTM's RFS och Husan byter man väl kamkedja och vippornas rullager runt 100 timmar, eller i alla fall sneglar på skicket, annars tar man det när det passar s.a.s.
Med täta oljebyten och lite koll på vad som samlas i silar och filter, och att lyssna efter nya ljud så får man lite pejl, och kanske har tur att plocka upp något innan det rasar.
Men som de flesta endurohojar körs, så är det inte i närheten av att man plågar livet ur bågarna, det är ytterst sällan man kan plåga hojen, det är väl grusvägar som låter en vrida mer på rullen då (jag kommer till det senare).
Det är här vi kommer till en kritisk brytpunkt - vill man åka grusväg, och kanske styra in i skogen ibland - eller vill man bröta i endurospår och kanske ta en spontanresa på grusvägen någon gång då och då?
Handlar det om grusvägar primärt är en raceenduro att elda upp tusenlapparna...timmarna rullar fort på, och man plockar ut mer ur motorn, vilket leder till att serviceintervallerna i manualerna kanske blir viktigare att följa med.
KTM har sin serie med lite större "enduros" mer åt grushållet, med en motortyp de kallar LC4 - längre mellan servicar, och fortfarande bra potenta bågar, men de lägger på sig vikt...inget att lyfta ur lerdiket, men kul på grus, och de fungerar i skogen med.
/J