Lätt smidig lv-reggad 450 för grusväg och skog?

Husa, ktm, yamaha mfl....det råder ingen brist direkt på lvreggade endurohojar för de slantarna (husa fe450 är sjukt bra...).

/J
 
KTM 450 och 525 är bra hojar! WR är också en bra hoj men matchar inte riktigt KTM, då främst på fjädringssidan -enligt mig. De andra har jag ingen erfarenhet av.
 
Kan bara som tidigare talare rekommendera KTM..
Haft 2st 525:or EXC och har nu en 450 SX, lätt meckat vid vent. justeringar m.m
Trevlig hoj att åka och smidig..
 
Husaberg har samma komponenter som KTM (fjädring, bromsar, etc) - och är framför allt busenkla att mecka med (samma smidiga ställskruv till ventilspelet, KTM köpte ju Husaberg mer eller mindre för att få tillgång till deras fyrtaktsteknik). :)

Husornas styrka (den äldre modellen) är att de är jäkligt genomtänkta för ett liv i geggan, de är betydligt lättare att hålla rena och fina (bara luftfilterlösningen är ett genidrag).
De är byggda för det, inte designade att se balla ut - det är som en gammal sportquattro, kanske inte den mest stilrena prylen, men jävligt hård...

Idag är det inga problem att hitta en välhållen 07:a med godis som omlindad stator och fullvågslikriktare (för xenondrift...mörkerkörning med hjälmlyse är oerhört kul) och akrapipa för 40.

Själv kommer jag via en Kawasaki KDX220 (02), KTM 450 EXC (03), KTM 300 EXC (08) och nu Husaberg FE450 (08).
För mig är Husan på ett helt annat plan, lätt, smidig, mjuk, lättkörd, lätt att hålla efter, billiga reservdelar och ett JÄVLA orra om man håller i rullen. :)

Nya KTM känns nervösa i jämförelse, och de gamla är järnhästar...

En annan observation är att gaffeln på 300:an, WP där med, aldrig blev bra, stötig och jävlig i snabba slag (fungerade istället jäkligt bra på crossbanan) - medans samma gaffel på Husan, WP där med, samma modell, är i stort sett perfekt på en gång för bröt i skogen.

Helt klart shimsar de gafflarna helt olika.


Edit - http://www.blocket.se/vi/19058921.htm?ca=9_s Uja.... :yoparty

Husa är så mycket bättre - men vill man inte ha det bästa av någon anledning så är det faktiskt så illa att i skogen är vad man kör på av klart underordnad karaktär...där är det chaufför' till 99%. :D

Jag har blivit tok-från-åkt av allt från gamla räppliga 125or till KTM LC4 i skogen. :D

/J
 
Last edited:
Honda

Ska ev. sälja min LV-reg. Honda 450 -03 ( motard/cross ).
Släng över ett mail/PM om den kan vara intressant.
 

Tack. Är alla dessa lv-reggade eller?

Skulle vilja gilla Husa. Verkar väldigt prisvärda, de är ju till och med lite "svenska" men det känns som att mystiska ras helt utan anledning är vardagen med en Husa.

Ska ev. sälja min LV-reg. Honda 450 -03 ( motard/cross ).
Släng över ett mail/PM om den kan vara intressant.

Det är köparens marknad just nu så du vill nog inte göra affärer med mig jag prutar så jag skäms och säljaren blir tårögd. :)
 
Last edited:
Tack. Är alla dessa lv-reggade eller?

Skulle vilja gilla Husa. Verkar väldigt prisvärda, de är ju till och med lite "svenska" men det känns som att mystiska ras helt utan anledning är vardagen med en Husa.



Det är köparens marknad just nu så du vill nog inte göra affärer med mig jag prutar så jag skäms och säljaren blir tårögd. :)


En såpass ny endurohoj som 07 är i 99% av fallen LV-reggad, men jag vet att KTM gick (går?) att köpa som enduroregg, men kolla först.
Min 08 FE450 är lv-reggad för övrigt. :)

Mystiska ras är det tunnsått med, klåpare som tror det går att åka raceenduro på gatan och serva den som en "normal" motorcykel finns det fler av. :)

Husor före umm....03 vill jag minnas...har SEM-elsystem, till skillnad från modernare bågar som har Kokusan (samma som KTM mfl. lättmoddat för likström/xenon), vilket är betydligt mera driftsäkert.
Någonstans i de krokarna fick de Keihinfugge med, som verkar fungera bättre än Dellorton på de gamla.

Om något strular med äldre husor så är det SEM-statorn, annars tuffar och går de, och inte ens det är hela världen, det går att få den omlindad (det blir kortis i lindningen), eller byta ut mot friska prylar som inte kommer paja igen.

Jag skulle sikta på en välhållen, välservad och ompysslad Husa FE450 från 05 och framåt, tar man hand om en sådan så har man massor med kul körning framför sig. :)

Men betänk, alla dessa bågar är racehojar, det är bra med pulver, låg vikt och liten oljevolym - det är serviceintensiva prylar det är frågan om - letar man efter långt mellan oljebyten så får man leta efter något tamare/tyngre (XR650R, DRZ400, TTR600 etc).

/J
 
Köper du husa så ska du ha en -04 eller nyare då nya fuggen + tändsystemet bl.a kom. Alternativt kanske en Gasgas EC250/300 om du kan tänka dig tvåtakt. I så fall finns även ktm exc 300. Alla dessa hojar är lv-reggade från början f.r.o.m ca -03 och framåt:tummenupp
 
Nääää, inte tvåtakt på "gatan"...det är bara för drygt, de är gjorda för attack-körning i skogen eller på crossbanan. :)

Man vill ogärna åka på motorbroms med tvåtakt, och ligger man på rull så är det ett evigt juckande med av och på när motorn bestämmer sig för att vakna till liv (det är svårt att komma ifrån, hur man än pillar på fuggen).

I skogen och på bana är det en smaksak, jag tyckte nog min exc 300 var lite nervös och sprättig i elände, men fin på snabbare, slätare saker - det är en sådan go' "hur lång är ett snöre"-fråga det där. :D

Ut och testa, men skall det åkas gata så är det 4-takt som gäller.

/J
 
Men en hoj som inte har fått nått större bytt på 150tim har man inte ett generalras eller större renovering på ingånde då?
Tänker på Husan eller kanske en KTM 450, CRF 450?
 
Men en hoj som inte har fått nått större bytt på 150tim har man inte ett generalras eller större renovering på ingånde då?
Tänker på Husan eller kanske en KTM 450, CRF 450?

Det gäller ju alla. :) Honda skall visst ha en kolv man inte kör över 80-100 timmar på, men annars tvivlar jag starkt på att motionärer följer servicerekommendationerna slaviskt, utan tar det när det händer saker.

På KTM's RFS och Husan byter man väl kamkedja och vippornas rullager runt 100 timmar, eller i alla fall sneglar på skicket, annars tar man det när det passar s.a.s. :)
Med täta oljebyten och lite koll på vad som samlas i silar och filter, och att lyssna efter nya ljud så får man lite pejl, och kanske har tur att plocka upp något innan det rasar.

Men som de flesta endurohojar körs, så är det inte i närheten av att man plågar livet ur bågarna, det är ytterst sällan man kan plåga hojen, det är väl grusvägar som låter en vrida mer på rullen då (jag kommer till det senare).

Det är här vi kommer till en kritisk brytpunkt - vill man åka grusväg, och kanske styra in i skogen ibland - eller vill man bröta i endurospår och kanske ta en spontanresa på grusvägen någon gång då och då? :)

Handlar det om grusvägar primärt är en raceenduro att elda upp tusenlapparna...timmarna rullar fort på, och man plockar ut mer ur motorn, vilket leder till att serviceintervallerna i manualerna kanske blir viktigare att följa med.

KTM har sin serie med lite större "enduros" mer åt grushållet, med en motortyp de kallar LC4 - längre mellan servicar, och fortfarande bra potenta bågar, men de lägger på sig vikt...inget att lyfta ur lerdiket, men kul på grus, och de fungerar i skogen med.

/J
 
Försök hitta nåt som gått under 100timmar. Många säljer för att det är dags att renovera.
Vad jag hört och läst är Honda en bra hoj, men dyrt med reservdelar, och runt 100timmar ska toppen renoveras med nya ventiler.
 
Nääää, inte tvåtakt på "gatan"...det är bara för drygt, de är gjorda för attack-körning i skogen eller på crossbanan. :)

Man vill ogärna åka på motorbroms med tvåtakt, och ligger man på rull så är det ett evigt juckande med av och på när motorn bestämmer sig för att vakna till liv (det är svårt att komma ifrån, hur man än pillar på fuggen).

I skogen och på bana är det en smaksak, jag tyckte nog min exc 300 var lite nervös och sprättig i elände, men fin på snabbare, slätare saker - det är en sådan go' "hur lång är ett snöre"-fråga det där. :D

Ut och testa, men skall det åkas gata så är det 4-takt som gäller.

/J

Men en ktm 300, blir det inte mindre/billigare service med en sån gömfört med en 450?
 
Nääää, inte tvåtakt på "gatan"...det är bara för drygt, de är gjorda för attack-körning i skogen eller på crossbanan. :)

Man vill ogärna åka på motorbroms med tvåtakt, och ligger man på rull så är det ett evigt juckande med av och på när motorn bestämmer sig för att vakna till liv (det är svårt att komma ifrån, hur man än pillar på fuggen).

I skogen och på bana är det en smaksak, jag tyckte nog min exc 300 var lite nervös och sprättig i elände, men fin på snabbare, slätare saker - det är en sådan go' "hur lång är ett snöre"-fråga det där. :D

Ut och testa, men skall det åkas gata så är det 4-takt som gäller.

/J
Funkar ju alldeles utmärkt att åka 2t på gatan även fast det inte blir nån attackkörning. Går väldigt mjukt och fint. Den 2t jag har nu funkar inte nå sämre än dom 4t jag haft.
 
Försök hitta nåt som gått under 100timmar. Många säljer för att det är dags att renovera.
Vad jag hört och läst är Honda en bra hoj, men dyrt med reservdelar, och runt 100timmar ska toppen renoveras med nya ventiler.

Det är kolvbyte vid 40tim på honda och det är nog säkrast med ventilbyte på samma gång.. hade en crf 450 -05 som jag gjorde första kolvbytet vid 50tim och då är jag ingen elitförare så jag kör inte specielt hårt,men 5tim efter kovbytet gick en avgasvetil av:huvet
Jag kolla vetilerna efter 3tim när hojjen va ny och bytte olja,sen har jag bytt olja var 5tim och kolla ventilerna vid 10tim.. Verkar ju inte hjälpa med täta serviceintervaller..
 
Men en ktm 300, blir det inte mindre/billigare service med en sån gömfört med en 450?

Jo..
Växellåds olja var 10/15e timme och rengöra luftfiltret när det behövs

Thats it för 100 timmar, då byter man kolv (2lax) och vid varannat byte även lager (2 lax om man inte byter stake, 3 lax vid stakbyte)
+ ev arbete

Sålde min 300 i våras. Förjävla kul hoj
Blir en ny en vacker dag
Den pallar dock inte alltför mkt hård grusvägskörning.. Jag körde så kröken blev blå och oljan kokade ut vevhusventillationen, utan ras dock så dom tål mkt stryk
 
Last edited:
Det gäller ju alla. :) Honda skall visst ha en kolv man inte kör över 80-100 timmar på, men annars tvivlar jag starkt på att motionärer följer servicerekommendationerna slaviskt, utan tar det när det händer saker.

På KTM's RFS och Husan byter man väl kamkedja och vippornas rullager runt 100 timmar, eller i alla fall sneglar på skicket, annars tar man det när det passar s.a.s. :)
Med täta oljebyten och lite koll på vad som samlas i silar och filter, och att lyssna efter nya ljud så får man lite pejl, och kanske har tur att plocka upp något innan det rasar.

Men som de flesta endurohojar körs, så är det inte i närheten av att man plågar livet ur bågarna, det är ytterst sällan man kan plåga hojen, det är väl grusvägar som låter en vrida mer på rullen då (jag kommer till det senare).

Det är här vi kommer till en kritisk brytpunkt - vill man åka grusväg, och kanske styra in i skogen ibland - eller vill man bröta i endurospår och kanske ta en spontanresa på grusvägen någon gång då och då? :)

Handlar det om grusvägar primärt är en raceenduro att elda upp tusenlapparna...timmarna rullar fort på, och man plockar ut mer ur motorn, vilket leder till att serviceintervallerna i manualerna kanske blir viktigare att följa med.

KTM har sin serie med lite större "enduros" mer åt grushållet, med en motortyp de kallar LC4 - längre mellan servicar, och fortfarande bra potenta bågar, men de lägger på sig vikt...inget att lyfta ur lerdiket, men kul på grus, och de fungerar i skogen med.

/J

Fin info igen. Jag tror det lutar åt KTM 450 ändå. Allt beror på pris. Hittat en KTM i närheten av mig som jag ska bjuda så jag skäms på när jag kollat på den. April - sep är det sporthoj för hela slanten och detta ska bara vara lite höst-vår nöje. Har inte kört cross sen jag var 15bast så det dröjer nog några år innan hojen kommer vara begränsningen för mig :)

Hojtar till när jag köpt något så får jag komma över åt ditt håll så får du visa lite fina stigar och krokiga grusvägar.:yoparty

Sen är ju frågan hur man kan räkna normalt att service ser ut på en 450?
För mig kanske det blir en 04-05 som gått 150tim.

Vad är normalt vid?
100tim?
150tim?
200tim?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top