Lätt motorcykel?

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Tjena!

Jag har bara några snabba frågor till er som kan lite om MC's!

Jag är 17 år då, har funderat ett tag nu på att skaffa lätt MC, men vill gärna ha en R1'a eller R6'a. Vilket hade blivit bäst att köpa och sen strypa? Det lutar mest åt R6'an då jag finner den stiligare!
Men ville bara vara säker så nu frågar jag er!

MVH Robin.
 
Ingen av dem kan ens bli lätt mc, du får vackert nöja dig med en YZF-R125. En strypt hoj däremot är A2 kort, men där finns lite regler om hur pass hög effekt den får ha haft från början osv (från och med nästa år), leta runt lite på körkortsportalen så kan du läsa mer om detta.
 
Vet inte om du skämtar, men om du med "lätt motorcykel" menar 125:a, så kan du inte "strypa" en R6 för att den skall räknas som lätt mc. Fel cylindervolym från början.

Är det kort för "A begränsad" du tänker ta så småningom borde det vara teoretiskt möjligt, då det är andra regler för cylindervolym, men en effektbegränsning på 35 kW om jag minns rätt. Har dock aldrig hört om att det skulle gå att "strypa" en R6 så den uppfyller reglerna för A Begränsad. Finns även någon restriktion på effekt/kg voll jag minnas. Låter som en bättre idé att fundera igenom valet av hoj några varv till...
 
Vet inte om du skämtar, men om du med "lätt motorcykel" menar 125:a, så kan du inte "strypa" en R6 för att den skall räknas som lätt mc. Fel cylindervolym från början.

Är det kort för "A begränsad" du tänker ta så småningom borde det vara teoretiskt möjligt, då det är andra regler för cylindervolym, men en effektbegränsning på 35 kW om jag minns rätt. Har dock aldrig hört om att det skulle gå att "strypa" en R6 så den uppfyller reglerna för A Begränsad. Finns även någon restriktion på effekt/kg voll jag minnas. Låter som en bättre idé att fundera igenom valet av hoj några varv till...

35kw och 70 kw som ursprungseffekt om jag inte är alldeles ute och cyklar. R1 och R6 går bet på den med, så han får vackert vänta tills han har A med att köra R1 och R6.
 
Borde väl inte va svårare än att gå in i ECU:n och ställa ned varvtalsregulatorn till de varv där den inte ger mer än 35 kw!?

En R1a gör väl det på tomgång typ, men en 600 behöver ju rätt mkt varv för att vakna så det borde väl gå alldeles utmärkt eller?

Missar jag nåt?
 
Borde väl inte va svårare än att gå in i ECU:n och ställa ned varvtalsregulatorn till de varv där den inte ger mer än 35 kw!?

En R1a gör väl det på tomgång typ, men en 600 behöver ju rätt mkt varv för att vakna så det borde väl gå alldeles utmärkt eller?

Missar jag nåt?

Hojen får inte ha haft en effekt högre än 70 kw innan man stryper den: http://www.korkortsportalen.se/Uplo...ri 2013/Tabell_motorcykelregler 2012_2013.pdf

Både R1 och R6 har högre effekt från början, och får således inte köras på A2, även om de är strypta till 35 kw.
 
Om du hinner ta kortet i år så kan du strypa vilken hoj som helst (förutsatt att den inte väger för lite) till 25 kW och köra med den :)

Jag skulle inte rekommendera någon av dessa hojar som förstahoj. Troligtvis får du ut mer nöje av motsvarande nakenhoj och dessutom kommer försäkringen att kosta ungefär hojens värde varje år, om du nu bor i Hbg.
 
Om du hinner ta kortet i år så kan du strypa vilken hoj som helst (förutsatt att den inte väger för lite) till 25 kW och köra med den :)

Jag skulle inte rekommendera någon av dessa hojar som förstahoj. Troligtvis får du ut mer nöje av motsvarande nakenhoj och dessutom kommer försäkringen att kosta ungefär hojens värde varje år, om du nu bor i Hbg.

Han skriver att han vill ha en lätt motorcykel så hjälper det inte ett dugg att hinna ta kortet i år, det du skriver är för A2 och det får han ändå inte ta i år då han skriver att han är 17 år (om han nu inte råkar fylla 18 dom närmsta veckorna vilket han nog hade nämnt i sådana fall).
 
Sedan funderar jag lite på hur körbar en R1 eller R6 skulle vara om den var strypt till 11 kw, även OM regeln för 125cc inte fanns...
Tar TS kortet i år blir det som sagt någon av de 125orna som finns, bara att ta en billig begagnad isf, eftersom att den ändå ska bytas till något annat nästa år isf, men fortfarande inte R6 eller R1 som får vänta tills han fyllt 20, förutsatt att han tar A2 när han fyller 18.
 
Fan va enkelt Trafikverket gjort det med dom nya reglerna... :3freak :crash :zpy :gnissla
 
Mellan menar han nog!
Tänk på att de är bara i år du kan strypa ner R6/R1 Å alla andra sporthojar inom den klassen för sen får du ej strypa ner hojar med mer en 100 hästar!
Men hört att man kan köra dom som är 25kw på 35kw körkortet!
Men vet ej om det stämmer,å ja behöver veta det då man blir 18 nästa år å ska skaffa mellan!
 
Last edited:
Här är de nya reglerna svart på vitt!!!

http://www.transportstyrelsen.se/Gl...kant/Korkort/100542_Nya_korkortsregler_mc.pdf

Mellan menar han nog!
Tänk på att de är bara i år du kan strypa ner R6/R1 Å alla andra sporthojar inom den klassen för sen får du ej strypa ner hojar med mer en 100 hästar!
Men hört att man kan köra dom som är 25kw på 35kw körkortet!
Men vet ej om det stämmer,å ja behöver veta det då man blir 18 nästa år å ska skaffa mellan!
 
Förlåt om man ställer en sån dum fråga men kommer en R6 klara dessa krav?

"Behörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora
motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kw
och som har ett förhållande mellan nettoeffekt
och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kw/kg."

Är sämst på sånt där hihi

väger den mer än 175 kg är det lugnt, vilket jag har för mig att r6 gör. Däremot har en korrekt registrerad R6 mer än 70 kw effekt, vilket gör att den inte får användas oavsett effekt/vikt-förhållandet.

Och sålänge ursprungseffekten inte var mer än 70 kw så får man köra en 25kw-strypt hoj på A2.
 
Last edited:
Som sagt. Jag vet inte mycket om motorcyklar ALLS! Därför jag kolla med er grabbar här!

Hur fort kan en lätt mc gå i?

Men har ni några tips på en liknande sport MC som R1/6? :)

/Robin.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top