Lätt MC Enduro/Cross/Supermotard

philsson skrev:
finns ingen 2t som skär lika ofta som aprilia RS :fatta! :mattias

Skulle vara din Ns-f då :7peta
Men å andra sian, 9/10 har ju varit pga för litet munstycke så...

-Rosen- skrev:
för att svara på din andra fråga, ktm:ens motor är bättre än gasgasens för att den håller högre kvalitet, och att den har bottendrag som en (nästan) fyrtaktare.

Inte för att vara taskig men vet du vad du pratar om? :7peta
Säg den moderna 2-takts 125 som ( ostrypt) har lägre effekt/vrid någonstans i registret?

Även strypt så har dom flesta 2takts 125:orna både bättre vrid och effekt över hela registret jämfört med en 2-taktare. :7peta
 
AndersJohansson skrev:
Skulle vara din Ns-f då :7peta
Men å andra sian, 9/10 har ju varit pga för litet munstycke så...
Kan ärligt säga att jag var väldigt klantig med den hojen och det förstod jag inte fören efter när jag lärt mig lite mer. Den hojen är i princip anledningen till varför jag kan nåt om hojar över huvudtaget.
 
philsson skrev:
Kan ärligt säga att jag var väldigt klantig med den hojen och det förstod jag inte fören efter när jag lärt mig lite mer. Den hojen är i princip anledningen till varför jag kan nåt om hojar över huvudtaget.

"ok"
Starkt att du säger det nu :tummenupp
Ja iaf, finns många som inte kan ge dom italienska hingstarna den kärlek dom behöver. I mitt fall var det ju vevlagret, och det är ju onödigt att byta innan det rasar ;)
 
Last edited:
AndersJohansson skrev:
"ok"
Starkt att du säger det nu :tummenupp
Ja iaf, finns många som inte kan ge dom italienska hingstarna. I mitt fall var det ju vevlagret, och det är ju onödigt att byta innan det rasar :tomten
kan säga så mycket som såhär att första gången den rasade så var det för att jag hade slut på 2t olja och lampan inte lös. Motorn nöp rejält när jag låg och maxxade så vevlagret var typ sönder. Köpte nya grejor men i min okunskap kollade jag aldrig upp vevlagret vilket rasade ganska fort efter att jag renoverat. Trodde då det berodde på att jag fått 2 hundradelar för liten kolv. Man vill ju veta vad som var fel och samma där. När man inte vet bättre så. Då köpte jag ny kolv igen och dedär lagret gick 1 mil. Fattar inte ens att jag körde med hojen (behövde komma till jobbet). Men eftersom den gick i 70 så var de ganska dumt. Satte i gamla kolven som nöp efter lite slipning men hojen startade inte så jag fick lära mig att spräcka motorn därav rätt mycket kunskap och så bytte jag vevlagret vilket jag inte heller visste något om innan. Sen körde ett tag på den kolven tills den sprack i 2 delar. Fråga mig inte hur det kan gå till men det var den sura verkligheten. Stoppade i begagnad kolv nr 2 och körde 700 mil tills jag hade råd med ny kolv och cylinder. När jag väl hade ny kolv så fick jag fel stift från MC verkstaden (de hade fel i registret) så jag fick ett för starkt som tillsammand med mager bränsleblandning (borttagen strypning utan ombestyckning) ledde till hål i kolven. ytterligare ny kolv och så bestyckade jag hojen sen fick jag inte problem med den resten av det året innan jag sålde den. Nu är man 2 år äldre och även 2 års praktiskt taget levande på SH då jag har fått ett stort intresse för motorer inte minst 2t.

Tycker inte man kan dra en gämförelse efter denna historien på en gammal 86a mot en ny RS, speciellt inte med mig i spetsen men jag har lärt mig på vägen. Dyra misstag gör man gärna inte om.
Det jag reagerar på är att så pass nya hojar går sönder utan större ingrepp och det väldigt ofta. Kanske pga fel bestyckning i de flästa fallen men de tycker man att de borde vara bestyckade för ostrypta röret. Brukar vara så att blandningen blir fetare med strypningar i avgasröret eller fast RC port.
Tack för att du orkade läsa. :hihi
Jag ska nog bli författare. :rolleyes:
 
philsson skrev:
bla bla bla.....

Intressant historia det där du :tungan


Ja man lär sig av sina misstag.
Men det behövs väl inte så mycket, kör du på fel olja och lite för snålbestyckning så är det inte så konstigt.
Pumpen ger bara 1-1,3% dvs hälften av vad en äldre hoj. Mer prestanda men mindre marginaler.

Nu måste jag gå, hej då Philsson. Vi hörs senare :hej
 
AndersJohansson skrev:
Intressant historia det där du :tungan


Ja man lär sig av sina misstag.
Men det behövs väl inte så mycket, kör du på fel olja och lite för snålbestyckning så är det inte så konstigt.
Pumpen ger bara 1-1,3% dvs hälften av vad en äldre hoj. Mer prestanda men mindre marginaler.

Nu måste jag gå, hej då Philsson. Vi hörs senare :hej
Vissa lär sig "the hard way". Men då är nästan risken att man gör om det obefintlig. (ta bara inte mig som exempel). Olja är viktigt det är de. Blir känsligare med bara 1.1-1.3% olja men det viktigaste är att oljan finns där. Om så bara 0,5% så kan de faktiskt rädda motorn.

ha D du.. vi hörs.
 
AndersJohansson skrev:
Även strypt så har dom flesta 2takts 125:orna både bättre vrid och effekt över hela registret jämfört med en 2-taktare. :7peta


va? 2takts 1250r har bätttre register än 2-taktare.. :3freak
 
Replica skrev:
Tror ni en motor är mkt sliten om den där från 1999?(A)
Ja, det är klart. Alla motorer som är äldre än 5 år är helt slut.

Eller så kan det bero på hur tidigare ägare har skött den?
 
KalleNorton skrev:
Ja, det är klart. Alla motorer som är äldre än 5 år är helt slut.

Eller så kan det bero på hur tidigare ägare har skött den?

Är du seriös med första meningen i ditt inlägg eller gjorde du bara ett försök på att vara rolig ?

Ja de är klart.. Men om vi säger att ägaren/ägarna har skött motorn fint.. Är den fortfarande "för" sliten då ?
 
Replica skrev:
Är du seriös med första meningen i ditt inlägg eller gjorde du bara ett försök på att vara rolig ?

Ja de är klart.. Men om vi säger att ägaren/ägarna har skött motorn fint.. Är den fortfarande "för" sliten då ?


Jag tycker att det var jätteroligt, och självklart :mattias

Tjöp den KTMen på blocket, den med flamesen.
Då kommer jag att tycka att du är rolig ibland också :tummenupp :rolleyes:
 
prulle skrev:
va? 2takts 1250r har bätttre register än 2-taktare.. :3freak

OJ glömmde 4-takt. Skulle ju iväg till tjejen så då hade jag ju inte tid att sita här :tungan

Så här ska det vara iaf:

-Rosen-

Inte för att vara taskig men vet du vad du pratar om?
Säg den moderna 2-takts 125 som ( ostrypt) har lägre effekt/vrid någonstans i registret jmf med en 4-takts 125:a

Även strypt så har dom flesta 2takts 125:orna både bättre vrid och effekt över hela registret jämfört med tex Hondas CBR.
 
Replica skrev:
Är du seriös med första meningen i ditt inlägg eller gjorde du bara ett försök på att vara rolig ?

Ja de är klart.. Men om vi säger att ägaren/ägarna har skött motorn fint.. Är den fortfarande "för" sliten då ?

Ja vet vem som äger den. Han kör inte så lungt direkt. :3freak (han har inget vett i huvudet å e riktigt kass på att göra wheilis..) Men han är äkligt rik så den lämnas in på service två gånger i månaden..
 
Måste bara fråga en sak. För visst är de inte tändningslås på gasgas:en..? Är de de på ktm:en då ? Saknar ktm:en separat oljetank ?
 
Replica skrev:
Måste bara fråga en sak. För visst är de inte tändningslås på gasgas:en..? Är de de på ktm:en då ? Saknar ktm:en separat oljetank ?
ktm:en har varken tändningslås eller separat oljetank. det är dock en tanke att skaffa ett tändningslås och en låsbar bensintank

andersjohansson jag var kanske otydlig innan, det jag menade var att, brukar man inte säga att 4-taktare har en jämnara kurva och därför mer effekt på låga varv, det jag ville ha sagt (om det ovanstående stämmer) är att ktm:en har mycket effekt även på låga varvtal.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top