Läsvärt

nu blir detta visserligen himla personligt från min sida men endå:
det jag irriterar mig _främst_ på är folks sätt att tänka och kräva att få saker så himla billigt/gratis, t.o.m. förväntar sig det nu för tiden. alla vill ha så himla bra betalt för det dom gör, men "alla andra" ska ge dom saker gratis (läs: jobba gratis).

ibland känns det som att hela västvärlden (och stora delar av öst/asien) skulle behöva tänka om, för spel, film och musik handlar om nöje till 90% ur en konsuments ögon.

en stor anledning till varför jag är extra kritiskt mot all denna stöld av spel, musik och film är kanske att jag jobbar och utbildar mig inom digitala saker - och digitala arbeten är ju tyvärr så himla lätt att sno och verkar knappt finnas några människor i samhället förutom kreatörerna bakom produkterna som vill att vi ska få lön för vårat arbete osv. blir/känns lite som vi mot dom...
(man kanske skulle sikta om mot något materiellt arbete hehe)

sen kan även jag tycka att saker och ting är övervärderade, men vad jag gör då (inte i hundra procent av fallen) är att inte lägga pengarna på det, ibland får man bita i det sura äpplet och/eller försöka övertyga sig själv att det är värt det - är det inte så kan jag oftast motivera mig själv att jag inte behöver produkten och därmed skippa köpa den.
medan många jag känner lätt hellre lägger 10-30 timmar energi på att söka upp saker på internet och tanka ner än att antingen köpa den lagligt och enkelt eller ger fan i att "måste ha den" - och sedan måste dom allt som ofta flasha runt med sina cd-case på 300-400 cd-skivor smockfulla med olagligt material för säkerligen några hundratusen sammanlagt per case.

sen måste jag säga att jag (faktiskt?) inte är så avundsjuk på dom människor som har lyckats att jag irriterar mig på deras miljoner - deras enorma konton innebär bara att jag har möjlighet att kunna ha det likadant.

p.s sitter just nu och lyssnar på bl.a. en olagligt version av Raised Fist kommande album "Sound of the Republic" samt Förstörda För Livet (som vad jag vet endast finns att tanka hem) :tummenupp
(politisk analys av min musiksamling... god damn, vänstern har övertag... tur att man har FFL och inte analyserar vad Timbuktu babblar om hehe)

Paco skrev:
2059415Tycker du att Britney Spears(el. liknande) gör ett så bra jobb att hon/han förtjänar att hålla den livsstandard hon/han faktiskt gör?
Bara som ett litet instick.
Vem har egentligen rätt att säga vilken livsstandard någon annan har gjort sig förtjänt av?
Om en artist sjunger som en kråka och aldrig donerar en krona till välgörenhet har egentligen ingen betydelse så länge som folket är villiga att betala för det artisten säljer. Så man kan ju säga att det är de som betalar som bestämmer.

Bara om personen lever för pengar de stulit/lurat till sig kan man säga att de inte förtjänat dem, vilket sällan en artist gör då priset står i klartext på varan och du väljer själv om du vill köpa eller inte. Ingen måste ha en skiva med Britney Spears.

Orca69:

Detta har vi egentligen diskuterat tidigare i tråden. Naturligtvis är det konsumenterna som sätter priset genom efterfrågan på en vara. Nu väljer konsumenterna istället att ladda hem skivan/filmen eftersom många inte tycker att skivorna/filmerna ska vara så dyra. Då blir det ett himla tjafs och ord som piratkopiering nämns. Om istället filmerna/skivorna skulle vara billigare skulle fler antagligen köpa. Det pratas om att stjäla men egentligen är det ett enormt överpris på filmer/skivor.
Men om det finns folk som vill betala för kändisars "jetset-liv" så är det väl upp till dem. Jag vill det inte.
Tycker att man kan vara nöjd bara man kan försörja sig på en sån grej som att vara artist/skådis.

Werzion:

Ok jag kan förstå att du irriterar dig på människors tänkande i vissa fall. Det är väl egentligen inte helt rätt att man bara ska kunna tanka hem allt man vill ha i överdrivna mängder. Men som det ser ut idag så är det väldiga överpriser på kulturellt material. Då kan man inte göra annat eftersom man inte vill/har råd att köpa. Visst, kommer det en bra film (som ev. är värd pengarna) så ser jag den på bio, då bidrar jag till att filmen går runt. Annars får jag tag i filmen på annat sätt :rolleyes: .

Sen tycker jag det låter lite för bra för att vara sant: Du stör dig på att människor vill ha mkt saker och förväntar sig grejer gratis, men du är inte irriterad på superstjärnornas sätt att leva. De, om några, förväntar sig ju så fruktansvärt mycket, att folk betalar hutlösa priser för deras skivor osv.

Detta är mina åsikter vad gäller kultur (film/musik). När det gäller program är det lite annorlunda enligt mig. Har själv sysslat med programering och vet hur det är. Det är mycket mer likt ett "vanligt" jobb och oftast är det inte bara en person som får hela kakan (undantag B.G). Därför tycker jag det kan vara värt att köpa sådant och annars använda sig av freewares och ev. donera pengar till dessa.

/paco

PS. länk

varför irritera sig på deras löner?...

visst, dom skulle lugnt överleva på halva sina löner... men vem ska då köpa dom exklusiva och dyra lägenheterna, villorna, hojarna, bilarna, diamanterna osv? vad skulle dom som jobbar med dessa saker då göra? ska vi tillbaks till volvo 240 till alla, för vem behöver egentligen mer än det?

se det som att deras löner innebär att du kan nå lika högt... men det är väl den svenska avundsjukan som biter tag och håller i sig hehe (poke poke) :tungan :pannkyss

återigen, jag kan hålla med om att det är lite sjukt att vi i västvärlden (och stora delar av öst/asien) värderar nöjesindustrin så mycket - att så många miljoner människor kan offra sina pengar för att få se och höra en person/grupp på scen under 1-2 timmar... men så är det, vare sig man vill det eller inte.

det som finns att diskutera är huruvida folk tankar hem för att dom vill få ner priserna eller bara för att det finns gratis - där jag känner mitt förakt mot människor och anser att majoriteten alltid kommer piratkopiera och inte känner något moraliskt eller etiskt fel att inte betala för produkterna och därmed visa respekt och uppskattning för kreatörerna.

Paco skrev:
2062059Detta har vi egentligen diskuterat tidigare i tråden. Naturligtvis är det konsumenterna som sätter priset genom efterfrågan på en vara. Nu väljer konsumenterna istället att ladda hem skivan/filmen eftersom många inte tycker att skivorna/filmerna ska vara så dyra. Då blir det ett himla tjafs och ord som piratkopiering nämns. Om istället filmerna/skivorna skulle vara billigare skulle fler antagligen köpa. Det pratas om att stjäla men egentligen är det ett enormt överpris på filmer/skivor.
Men om det finns folk som vill betala för kändisars "jetset-liv" så är det väl upp till dem. Jag vill det inte.
Tycker att man kan vara nöjd bara man kan försörja sig på en sån grej som att vara artist/skådis.
Snabbläste tyvärr tråden och fick syn på den frågeställningen.

Var mest frågan om huruvida man som person kan säga om någon annan har förtjänat det de har/äger som var intressant. Själv tycker jag att musik/film har ett oerhört överpris, men det skulle aldrig falla mig in att klaga på att en miljardär har mycket pengar om jag själv köper hans/hennes produkter trots att jag anser att de är till ett överpris. Vad de sedan gör med sina pengar är upp till dem. Vad innebär egentligen att kunna försörja sig på sitt yrke?

Själv laddar jag hem saker med den motivationen att jag helt enkelt inte skulle köpa motsvarande vara i dagsläget (inte ens till halva priset) då jag studerar och helt enkelt inte har pengar till det. Om jag tycker att en film/musikskiva är bra så kommer jag ju dock att rekommendera denna till vänner och bekanta vilket resulterar i reklam för artisten/bolaget.

Tyvärr är världsamhället styrt av kommersiella intressen, och det är få som säger nej tack till pengar om de kan få mer. Dock så gör en del det, till exempel Bert Karlsson tackade nej till (donerade bort) en månadslön på 48000:- när han satt i riksdagen. Det försegår som sagt mer välgörenhet än man ser.

Jag tycker ändå att det är fel att ladda hem film/musik gratis då de som tillverkat produkten bör ha betalt för det. Men jag har inte köpt en musikcd på ca 6 år nu, den sista jag kommer ihåg att jag köpte kostade 279 kronor. :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg