Läsvärt

Systemet med stora filmbolag/skivbolag som håvar in massvis med pengar. Vi har ju Sveriges eget exempel i Bert Karlsson. Artister/skådisar som tjänar hur mkt pengar som helst.

Paco skrev:
2054425 Systemet med stora filmbolag/skivbolag som håvar in massvis med pengar. Vi har ju Sveriges eget exempel i Bert Karlsson. Artister/skådisar som tjänar hur mkt pengar som helst.

Om du va Artist eller skådis, skulle inte du vilja tjäna pengar då?

Jo det är väl klart.

Men när man väl kan försörja sig på en sådan grej så tycker jag inte att man ska begära så fruktansvärt mkt pengar som de gör. Jag vill inte betala för att Britney Spears ska ha svindyra fester eller för att Paris Hilton ska ha örhängen för 20 mille. Tycker inte riktigt att det som de presterar är värt det. Sen är det ju inte bara artisterna och skådisarna som får pengarna utan en stor del av inkomsten slukas ju av skivbolag/filmbolag.

Det räcker ju med läsa skvallerpressen eller att kolla på "wild on Tera" på E! för att se vad jag menar. En korkad B-kändis som av någon anledning har mängder med pengar som bara går till en massa blaj. Inte fan är det nån som tänker på välgörenhet där inte!

Om en DVD-film hade kostat t.ex. 50 spänn så hade det lätt täckt produktionskostnaden av filmen, gett lite intäkteer och folk hade köpt den.

/paco

Tycker också de är sjukt. Visst ska artister tjäna pengar, men vissa(läs brittney s) gör det ju enkom för kändisskapet/pengarna. Om de hade vart billigare cd-skivor tror jag de också hade vart mindre piratkopiering, samt mindre kass musik. Vem tusan vill betala för att höra någons röst som gått genom auto-pitchern, och dessutom gör playback-framträdanden?

vill minnas att iron maiden en gång vart med om ett playbackframträde, i vilket sångaren plötsligt kastade micken till trummisen, basissten bytte med en gittarist, osv :rock

unke_b skrev:
2057400

vill minnas att iron maiden en gång vart med om ett playbackframträde, i vilket sångaren plötsligt kastade micken till trummisen, basissten bytte med en gittarist, osv :rock

Japp finns på en video :)
Tysk jushow typ 1984-85

Nu när jag ska sälja en av mina saker på blocket. som jag vet jag kan få minst 3000 kr för.
tycker ni jag ska sälja den för 1000 kr ?

Fluxir skrev:
2054481 Om du va Artist eller skådis, skulle inte du vilja tjäna pengar då?

Grejen är ju att det inte är artisterna/skådisarna som håvar in stålarna utan mellanhänderna, dvs filmstudior och skivbolag.

Coola Ola skrev:
2057704 Grejen är ju att det inte är artisterna/skådisarna som håvar in stålarna utan mellanhänderna, dvs filmstudior och skivbolag.

jo, men det är samma sak med mat, motorcyklar,schampo, eller vad som helst.
Importörer och grossister har alltid tjänat en hacka, det är därför de finns.
Håller med om att en cd är för dyr, men skall man sno mat i affären bara för att coop eller ica: s grossistföretag tjänar pengar på det?

Pebl skrev:
2057734 jo, men det är samma sak med mat, motorcyklar,schampo, eller vad som helst.
Importörer och grossister har alltid tjänat en hacka, det är därför de finns.
Håller med om att en cd är för dyr, men skall man sno mat i affären bara för att coop eller ica: s grossistföretag tjänar pengar på det?

Ja, så länge de fyller en nödvändig funktion så ska mellanhanden såklart tjäna pengar på det den gör. Skivbolag och filmstudior tar dock en väldigt stor del av kakan i förhållande till sin insats och får nog dessutom anses ha en kraftig minskad betydelse i dagens digitala samhälle.

Dessutom finns det undersökningar som visar att artister faktiskt tjänar på att deras musik laddas ner illegalt!

Coola Ola skrev:
2057775Skivbolag och filmstudior tar dock en väldigt stor del av kakan i förhållande till sin insats och får nog dessutom anses ha en kraftig minskad betydelse i dagens digitala samhälle.
Apapap. Nu får vi inte glömma bort den jättelika insats som krävs av ljudtekniker m.fl, så får det att låta som att BS faktiskt skulle kunna sjunga. :fakta

De är värda en bra mycket större del av kakan än vad de får i dagsläget.

En del artister/skådisar behöver verkligen tas ner på jorden. Typ Britney Spears. Som tidigare skribent skriver så är det bevisat att artister tjänar på att deras musik laddas hem. Ofta är det mindre kommersiella artister som tjänar på det för att de då får publicitet och folk kommer på deras konserter. En superstjärna som Britney Spears kan väl inte rimligen få mer publicitet så därför kanske hon förlorar på piratkopieringen (vem fan vill f.ö. kopiera hennes musik :confused: ). Men hon har ju ändå redan mer pengar än vad hon kan göra av med.

Om sådana artister skulle ha lite mer vanliga löner så skulle de också tycka att det var OK med piratkopiering, då de lockar folk till deras konserter och därmed gör att de kan försörja sig på sin hobby.

"Mycket vill ha mer", som man brukar säga.

//paco

jisses, undra om nissen har insett att nästan det enda han har bevisat är sin brist på fakta och IQ...

1. "Men om den kostat 99 kr från början hade det också sålts betydligt fler filmer, garanterat mer än dubbelt så många och filmbolagen tjänat mer pengar."

riktigt schysst att ha med ord som "betydligt fler", "garanterat" och "dubbelt" i en mening vars enda verklighetsanknytning är genom skribentens fantasi...

2. att cd-skivan var betydligt dyrare än vinylskivan när den kom, och dvd är dyrare nu än vhs, är av den simpla anledningen (som nissen verka ha totaltmissat) som kallas för efterfrågan/"det senaste".

3. "Det var alltså branschen själv med sin prissättning som beredde mark för att kopieringen skulle ta fart."

men snälla... har den stora massan inte behov av dvd'n och därmed värderat dom till det pris som dom ligger på, hade vi fortfarande suttit med kortlivade och brusiga VHS utan någon som helst funktion eller kvalite.

4. "Och varför lägga med en massa skräp på dvd-skivorna som t ex producentens kommentarer, borttagna scener osv som bara fördyrar?"

men tjenare din egoist... självklart tycker alla likadant som dig och ingen önskar extra feature... varför ens ha 5.1 ljud... eller stereo... mono ljud fungerar ju det med...

5. "Ska jag ladda ner låtar från nätet för åtta–tio kr st och bygga upp min cd, skriva ut omslaget, köpa tomskiva och etiketter och fodral och sedan upptäcka att jag hade kunnat köpa skivan över disk billigare …"

WTF!? köp den jävla cd-skivan då FFS... och är den inte värt pengarna, hur fan kan den då vara värt att lyssna på?

6. "Vi ser hur storbolagen drar in miljardvinster, artister som tjänar hundratals miljoner om året, män som Bill Gates som är bland de rikaste i världen. Varför skulle då inte jag blåsa dessa människor på lite pengar när de hela tiden blåser mig?"

ja, Bill Gates har ju inte arbetat sig upp och skapat något enormt, t.o.m. grundläggande och "livsviktigt" för dagens samhälle osv?... (sen snackade du om välgörenhet... du verkar ha missat att Gates har donerat mer till välgörande ändamål än många länder har gjort... och Britney Spears lär ha donerat några miljoner med, sånt hamnar inte på löpsedlarna dagen efter, folk är inte intresserade av sådant (tyvärr), däremot kan man lätt söka upp sådan information, men du verkar behöva gå någon google-kurs eller tolv)
dessutom är du inte det minsta tvingad till att köpa någon artist cd-skiva om du inte tycker den är värd pengarna... helt _valfritt_
däremot kan inte dom välja om du ska köpa eller stjäla den.
och anledningen till varför dessa individer har så mycket pengar beror på att miljontals andra människor köper deras album/filmer/går på deras konserter/whatever... men visst är det jobbigt att behöva dela Moder Jord med alla dessa människor...

7. "Lika blåsta blir vi av digital-tv bolagen. Förutom att tarhutlöst betalt, flera tusen om året, tvingas vi sitta och glo på reklam 20–25 minuter varje timme. Och när de kom ut med ett, ännu så länge, oknäckbart krypteringssystem och därigenom fick in ett stort antal gamla piratkortkunder, sänktes priset då? Nix, det blev dyrare"

återigen helt valfritt att skaffa det eller inte...
gick tidigare en media-linje, dock två år sen så jag är lite tveksam på dom rätta siffrorna men är helt säker på att 20-25 minuter reklam varje timme är olagligt och har nog ens aldrig inträffat...
och visst gäller detta några kanaler, detta beror på att deras huvudkontor inte är placerade inom sveriges gränser och därmed gäller inte svenska lagar för dom. sen har vi kanaler så som Canal+ (3-4 st) som inte har något reklam (förutom lite fjuttig för dom själva och kommande filmer)

tips:
1. läs på om tillgång och efterfrågan
2. google google google!
3. tänk innan du skickar något till korkade aftonblaskan
4. google is your friend
5. leta upp fakta fakta fakta, ange källor och basera inte dina uttalanden på din fantasi/vad du TROR

asch, nu orkar jag inte mer...

Hmm.. intressanta synpunkter Werzion.

Jag har några frågor till dig:

1. Har du själv aldrig laddat ner någonting från internet?
2. Tycker du att Britney Spears(el. liknande) gör ett så bra jobb att hon/han förtjänar att hålla den livsstandard hon/han faktiskt gör?
3. Hur vet du att B. Spears ägnar sig åt välgörenhet?

Det är sant som du säger att det är marknaden som värderat DVDn till det pris som den har. Men detta argumentet talar för piratkopieringen eftersom att det är marknaden som nu värderar DVDn (filmer/musik) mindre och istället väljer att ladda hem den. Filmbolagen/skivbolagen får helt enkelt anpassa sig, antingen genom att distribuera filmer/musik på nätet genom betaltjänster, eller sälja dem till ett lägre pris som vi konsumenter vill betala. Tekniken går framåt, skivbolagen/filmbolagen står still.

Vad gäller skribentens spekulationer om att det skulle säljas fler filmer/musik om priserna hade varit lägre från början är jag beredd att hålla med fullt ut.
Personligen är jag nästan övertygad om att fler skulle köpa filmer om de hade kostat mellan 100 och 50 kr istället för runt 200.

Beträffande digital-tv och reklam har jag ingen åsikt. Var och en får välja själva om de vill ha det, annars kan man ju alltid ladda hem filmer och TV-serier gratis från nätet ;).

Håller med dig vad gäller extra-materialet på DVD:n. Gillar själv sånt.

Och ja, jag är rätt påläst om efterfrågan/utbud, och nu är det ju som sagt så att marknaden inte längre efterfrågar lika mkt DVD-filmer till det pris de har idag utan man laddar istället hem filmerna. Vad ska man då göra åt detta???
Svaret är mycket enkelt: sänk priserna!
Rita upp ett utbud/efterfrågan diagram så ser du vad jag menar.

Mvh Paco

Paco: mitt inlägg/irritation var helt mot skribenten, inte dig (tvivlar inte på dina skickligheter inom "tillgång och efterfrågan", du sitter ju på sporthoj.com hehe)

japp, det händer att jag tankar ner saker - jag är ingen ängel själv.
i början, för cirka 3-5 år sen när jag tyckte det var "asmäktigt" så vart det så mycket det gick att slänga in på 80 Gb hårddisken och se/lyssna på för att sedan slänga - medan dom senaste 2-3 år hamnar på 0-3 låtar per vecka i genomsnitt - har inget intresse av spel eller film så sett längre.

och visst kanske det är så att DVD-filmer/spel inte värderas av konsumenterna längre till dom priserna som gäller just nu... men är det verkligen priserna som är för höga, eller tycker folk så bara för att det finns gratis versioner att få tag på, olagligt?...

vet att jag för inte så länge sen kollade i min PC-Gamer samling, i ett nummer från 97 låg priserna mellan 300-400 kr, och t.o.m jag blev chockad - för det är ju mer eller mindre vad priserna är nu... men då var inte piratkopiering så utspritt och lätt att tillgå.

det jag främst skulle vilja "attackera" och förändra är folks sätt att tänka och kräva/"måste ha" saker.
tänka så mycket mer innan man köper saker, "behöver jag verkligen det här? vill jag verkligen ha det här? är det värt pengarna?" i 95% av fallen så om saken inte är värt pengarna så är det inte värt att se/höra/använda...
så ser jag det - som går på bio 3-5 gånger per år, hyr film 5-10 gånger per år och spelar lite demos då och då (ytterst sällan pga tappat intresse)

och dom jag känner (både i verkligheten och över internet/forum/IRC) som klagar på att priserna är för höga är dom som tankar ner 5-10 spel, 5-10 album, 5-10 filmer i månaden...
för det första undrar jag hur dom hinner med att se/testa/höra allt... sen undrar jag vad nöjet är i det? att stressa sig igenom allt, och främst av allt så undrar jag varför dom måste "konsumera" så mycket?...

den stora skaran har så mycket krav på NÖJES-industrin nu för tiden, måste få se, höra och testa allt (film, musik, spel), och helst gratis, medan varje sånt här projekt kostar allt från någon miljon till några miljarder kronor och kräver ofta några hundra människors inblandning, expertis och dyrbara (arbets)tid.

på tal om Britney Spears.
nej, jag är inget fan av henne, men jag inser faktan att några miljoner människor avgudar henne och inte känner att det är någon förlust att lägga hundratals kronor på både hennes album, konserter och associarer (stavning?). jag lägger mina pengar på t.ex. dom artister och filmer jag anser vara värda mina 200-500 kr.

Paco skrev:
2059203 En del artister/skådisar behöver verkligen tas ner på jorden. Typ Britney Spears. Som tidigare skribent skriver så är det bevisat att artister tjänar på att deras musik laddas hem. Ofta är det mindre kommersiella artister som tjänar på det för att de då får publicitet och folk kommer på deras konserter. En superstjärna som Britney Spears kan väl inte rimligen få mer publicitet så därför kanske hon förlorar på piratkopieringen (vem fan vill f.ö. kopiera hennes musik :confused: ). Men hon har ju ändå redan mer pengar än vad hon kan göra av med.

Om sådana artister skulle ha lite mer vanliga löner så skulle de också tycka att det var OK med piratkopiering, då de lockar folk till deras konserter och därmed gör att de kan försörja sig på sin hobby.

"Mycket vill ha mer", som man brukar säga.

//paco

En undersökning jag läst kom fram till att de största artisterna var bland de som tjänade mest på illegal nedladdning. Den enda gruppen som förlorade på nedladdning var de "halvkända" artisterna, av någon anledning.

Håller i övrigt med Werzion om mycket vad han skriver.

Werzion:

Var tvungen att försvara skribenten då jag håller med honom i många fall.

Svårt att säga om folk bara har åsikten att "skulle det vara billigare så skulle jag köpa". Tror det är väldigt olika. Men generellt sett så tror jag nog att försäljningen skulle öka. Kanske inte att vinsten skulle öka men om försäljningen ökar så minskar ju automatiskt piratkopieringen. Följden blir ju att skivbolagen/filmbolagen och artisterna/skådisarna tjänar lite mindre.
Detta tycker jag är helt rätt, de är alldeles för överbetalda.

Sen är det ju som sagt också så att många artister inte förlorar på piratkopiering, utan tvärtom tjänar på det. Har själv pratat med artister om detta och även sett debattprogram på SVT där artister bekräftar faktumet.

Visst jag håller med dig om att folk tänker alldeles för mycket i "vill ha" banor, och samtidigt ska man tänka på fattiga människor i u-världen. Men är vi inte egentligen (kanske med ytterst få undantag) riktiga materialister här i västvärlden? Även du?
Jag tror att det mest är en klyscha med att "varför måste de konsumera så mkt", tyvärr även i ditt fall. Men visst det kan ju också gå till överdrift, men det är väl egentligen upp till var och en att anse vad som är rimligt.

Coola Ola:
Vadå för undersökning?
Källhänvisning, länk?
Tror nämligen inte alls på det där. Min egen erfarenhet talar rakt emot det.
Har bl.a. snackat med halvkända artister om detta.

mvh paco

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...