Läsvärt i MC-folket #2.19

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Galne Dansken skrev:
Det som är vår utmaning just nu - det är att "någon" har smugglat ett litet undantag in i kommande EU lagstiftning - som gör det möjligt för medlemsländerna at reglera separata hastighets gränser för MC. Läs Trafikverket!
När Trafikverket nu släppta runt årsskiftet, sitt krockvåldsstudie tillsammans med Autoliv - då kom det, som kan bli en ny definition i 0-visions arbetat - som kan konkludera att en MC inte får köra mera 60 km/t.


Det var fan...?!
Trafikverket är alltså på väg att fastställa en "säker hastighet" för MC?

Stort, måste man säga.
60 knyck in i dödsräcken...? Any takers?
Skulle inte tro det, nej. Jag ifrågasätter chansen att överleva ens i den hastigheten.

60 knyck på vajerväg där det är skyltat 100? Jag tvivlar inte på att man skulle bli överkörd om man försöker.
Kan dom backa bort våra hojar för att komma åt en P-ficka, ostraffat, så är det väl inte långt bort att man bara kör rakt över oss för att komma fram lite fortare...?

Undrar om inte Turkiet släppte sina differentierade hastighetsgränser för MC, då, för några år sedan när man var inne på att EU-anpassa sig?

Och nu söker Bilistverket stöd i Bryssel för att få strypa motorcyklismen för gott. :zpy

Undrar vilken väg som först skyltas ner för MC?
Ingen högoddsare att det kommer bli någon av dessa:

6ui44cc6hn3pskzxj2h81002ajr6can.jpg


Sedan kan man - med intensiv övervakning, peka på fantastiska resultat på just dessa vägsträckor och rulla ut 60-gränsen över hela landet.

Att några bilister skulle ställa upp och protestera...?
Det kan ni fetglömma. Dom har vi redan retat upp genom att ha "fri lejd förbi fartkameror".
Hur många protesterade när lastbilarna fick sitt strypkoppel under -90 talet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finspång, minsann! Följetången Christoffer...?
Nej, åldern stämmer inte. Ingen cigarr, alltså.

En sak dock:
Den som förvånas över den illegala aktiviteten så tidigt på året som januari, februari och mars i Danskens pressklipp här...




...skall veta att det är huvudsakligen notiser från domar som avgjorts 2018, men rapporterats under 2017.
Faktum är att ändå fram i augusti kan man hitta händelser från 2017.


Så, det är illa, men kanske inte riktigt så illa som man först tror.
Rätt skall vara rätt - när det kommer från oss.
Det jag reagerade över i
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete.../Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/2018/
var att på ca / nästan 200 (slarvräknat) exempel på extremt beteende med MC så var det endast 4 st som givit dödlig utgång.
En i Mars
Tensta: 20-årig MC-förare kör ihjäl en kvinna på en GCM-väg. Åtalas bland annat för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik och obehörigt avvikande från olycksplats
April
Bollebygd: Hög fart orsakade dödsolycka med två personer på en MC
Maj
Kista: 20-årig körkortslös och narkotikapåverkad man kör på och dödar en kvinna. Åtalas för bland annat vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, obehörigt avvikande från trafikolyckssplats, olovlig körning, grovt rattfylleri och ringa narkotikabrott.
Solna: Körkortslös narkotika påverkad 20-årig man döms till två års fängelse för vållande till annans död (grovt brott), grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning, smitning från trafikolycksplats (grovt brott) och ringa narkotikabrott. Dessutom ska han betala ett skadestånd på totalt 120 000 kronor.

Extremt betende verkar för mig endast i 2 % av de fall som polisen upptäcker leda till dödlig utgång !
Villket förvånar mig ? Trodde faktiskt det var mycket farligare köra utan körkort full och drogpåverkad.

Intressant är för mig den geografiska koncentrationen av Extremt beteende med dödlig följd till norra Stockholms förstäder, Tensta, Kista och Solna.

Endast ett fall utanför Sthlmsområdet, Bollebygd, MC-förare kör av vägen i hög fart, två döda.

Och av 4 fall med extremt beteende med dödlig utgång så är det endast ett fall där det talas om hög hastighet.

Lustigt nog är det inte Sthlm som toppar trafikskador. det är Malmö
http://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/malmö-värst-drabbat-av-trafikolyckor-1.1499070
och det gör man tydligen med bil ?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Märkligt nog - trots dagens informationssamhälle och att information numer kan massdistribueras med ljusets hastighet, så upplever jag ändå att att det gick lättare att mobilisera motstånd emot ett sådant här förslag då än nu...

Det är just det som är problemet. Alla är i princip drabbade av information overflow, man får för mycket info så man kan inte ta till sig allt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det jag reagerade över i
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete.../Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/2018/
var att på ca / nästan 200 (slarvräknat) exempel på extremt beteende med MC så var det endast 4 st som givit dödlig utgång.
En i Mars
Tensta: 20-årig MC-förare kör ihjäl en kvinna på en GCM-väg. Åtalas bland annat för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik och obehörigt avvikande från olycksplats
April
Bollebygd: Hög fart orsakade dödsolycka med två personer på en MC
Maj
Kista: 20-årig körkortslös och narkotikapåverkad man kör på och dödar en kvinna. Åtalas för bland annat vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, obehörigt avvikande från trafikolyckssplats, olovlig körning, grovt rattfylleri och ringa narkotikabrott.
Solna: Körkortslös narkotika påverkad 20-årig man döms till två års fängelse för vållande till annans död (grovt brott), grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning, smitning från trafikolycksplats (grovt brott) och ringa narkotikabrott. Dessutom ska han betala ett skadestånd på totalt 120 000 kronor.

Extremt betende verkar för mig endast i 2 % av de fall som polisen upptäcker leda till dödlig utgång !
Villket förvånar mig ? Trodde faktiskt det var mycket farligare köra utan körkort full och drogpåverkad.

Intressant är för mig den geografiska koncentrationen av Extremt beteende med dödlig följd till norra Stockholms förstäder, Tensta, Kista och Solna.

Endast ett fall utanför Sthlmsområdet, Bollebygd, MC-förare kör av vägen i hög fart, två döda.

Och av 4 fall med extremt beteende med dödlig utgång så är det endast ett fall där det talas om hög hastighet.

Lustigt nog är det inte Sthlm som toppar trafikskador. det är Malmö
http://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/malmö-värst-drabbat-av-trafikolyckor-1.1499070
och det gör man tydligen med bil ?


Bollebygd åkte jag faktiskt ut och kollade på spåren efter.
Konstig olycka.
Missat en rondell - på hemmaplan dessutom, och snedstudsat vidare in i husfasad.
Behöver inte ha gått så fort i absoluta tal, kanske rent av nedåt 80 för att uppnå det resultatet.
Det kan ha gått fortare, och det gick hursomhelst avgjort för fort för en körkortslös.



Förresten! Hastighetsdifferentieringen har redan börjat!
vy9DCJt_d.jpg


Faktiskt hittad och plåtad nu ikväll.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
I en del u-länder(säger ju en del) har dom 50 max för mc. Inte för att någon bryr sig där men.. håller det ju inte för orimligt att sverige som håller på att strukturera om sig efter u-landsmodell kommer införa detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kört 60 med moped på e4an samt lite 70-vägar och kan bara säga att den som tror det är säkrare än 90/110 är nog totalt hjärndöd och borde tvingas köra omkring på det viset själv under en sommar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beträffande trafikförsäkring på fordon för icke vägbruk skulle det iofs glädja mig om jag kunde trafikförsäkra min crosshoj. Tar jag då en iofs olaglig sväng i skogen så täcker ju den då skador på mig och skulle jag krocka med en tex joggare täcker den ju även skador på denna.

Eller om jag kör på vägen och kör på en Ferrari.

Problemet är väl bara att jag mest kör bana och de personer som borde ha en trafikförsäkring för liknande händelser kommer även i framtiden köra oförsäkrat oavsett vilka lagar som införs.

Och vid olyckor på banan kommer ju försäkringsbolaget hänvisa till svemos försäkring.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Beträffande trafikförsäkring på fordon för icke vägbruk skulle det iofs glädja mig om jag kunde trafikförsäkra min crosshoj. Tar jag då en iofs olaglig sväng i skogen så täcker ju den då skador på mig och skulle jag krocka med en tex joggare täcker den ju även skador på denna.

Eller om jag kör på vägen och kör på en Ferrari.

Problemet är väl bara att jag mest kör bana och de personer som borde ha en trafikförsäkring för liknande händelser kommer även i framtiden köra oförsäkrat oavsett vilka lagar som införs.

Och vid olyckor på banan kommer ju försäkringsbolaget hänvisa till svemos försäkring.
Det handlar väl bara om att vägregga den? Dvs hänga på tuta blinkers osv. Dyrt och meningslöst för gamla crossar förvisso.. min enduro har en gammal e-reggning, så jag skulle kunna försäkra den men får ändå bara köra till/från tävling/träning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det jag reagerade över i
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete.../Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/2018/
var att på ca / nästan 200 (slarvräknat) exempel på extremt beteende med MC så var det endast 4 st som givit dödlig utgång...
...Extremt betende verkar för mig endast i 2 % av de fall som polisen upptäcker leda till dödlig utgång !
Villket förvånar mig ? Trodde faktiskt det var mycket farligare köra utan körkort full och drogpåverkad.

Intressant är för mig den geografiska koncentrationen av Extremt beteende med dödlig följd till norra Stockholms förstäder, Tensta, Kista och Solna.

Endast ett fall utanför Sthlmsområdet, Bollebygd, MC-förare kör av vägen i hög fart, två döda.

...Och av 4 fall med extremt beteende med dödlig utgång så är det endast ett fall där det talas om hög hastighet....
njae, kolla på sidan 26 i denna länk så ser Du hur det brukar se ut: https://www.trafikverket.se/contentassets/1d6df5aec9dd419dac61276e8527d517/ppt_bilder_stategi_mc.pdf

Alltså ca varannan omkommen har bedömts uppvisa minst ett inslag av TrV:s definition av extremt beteende, det har gått mer än 30 km/h för fort i hälften av de fallen. Så artiklarna ska nog bara ses som axplock ur tidningarna...

Det börjar bli dags att uppdatera statistiken, kan finnas senare om man kollar rubriken ”statistik” på www.svmc.se
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vilka krafter är det som vill driva igenom detta egentligen? Är det politiskt?
Ifall nu 56% av all trafik kör "för fort" borde det vara ganska lättlöst eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det handlar väl bara om att vägregga den? Dvs hänga på tuta blinkers osv. Dyrt och meningslöst för gamla crossar förvisso.. min enduro har en gammal e-reggning, så jag skulle kunna försäkra den men får ändå bara köra till/från tävling/träning.

ja, om man vill använda den mycket på gatan så köper man förslagsvis en hoj som redan är reggad för många tusenlappar ytterligare. Att hänga på besiktningsprylar och regga en crosshoj är ju däremot inte på något sätt försvarbart, bättre byta till reggad hoj då.
Men tänk dig att jag istället kunde trafikförsäkra crosshojen den där enda dagen på året då jag kommer på att jag vill göra en liten utflykt i skogen. Visst, det är fortfarande olaglig körning men så mycket bättre om man ändå är försäkrad.

Jag har nog minst en hoj som är reggad iofs men alla har ju inte 20-talet hojar i garaget. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vilka krafter är det som vill driva igenom detta egentligen? Är det politiskt?
Ifall nu 56% av all trafik kör "för fort" borde det vara ganska lättlöst eller?

Det borde det ju vara, förbjud 56% av all trafik bara!

Skämt (?) åsido, vi vet ju alla varför det går fortare nuförtiden. Ingen är rädd för att åka på en fortkörning eftersom det inte finns några trafikpoliser ute och snurrar. Bilarna (även de minsta och billigaste) går snabbt och tyst med massor med säkerhetssystem som standard. Många av oss fnyser åt alla som bränner på i 130 i vänsterfilen när det är halt, men sanningen är ju att det i de allra flesta fall går utmärkt att köra så, "tack vare" att bilarna är så pass bra. Och om det händer en olycka är det mest knycklig plåt och knyckliga självförtroenden. Det var annorlunda innan antispinn och antisladd och när många bilar var bakhjulsdrivna, då var man tvungen att dra ner på hastigheten. Många bilar gjorde knappt 130 km/h, och gjorde dom det så var det skakigt och bullrigt.

Alltså, vill vi ha ner medelhastigheten så är nog trafikpoliser på vägarna ála 80-tal en solklart bra idé. Visst kan hastighetslimiter hjälpa också, problemet med den är att den kommer att säga 110 km/h på en totalt igenisad motorväg. Hastigheten kommer fortfarande att vara max, och för hög, när det är lämpligt att köra under skyltad hastighet. Medelbilisten utan koll kommer bara att hålla full jalle och tro/tycka/tänka att jag följer ju lagen och har min hastighetsbegränsare.

Det är ju problemet i stort idag tycker jag - att bilen gör att föraren behöver koncentrera sig mindre och mindre på körningen, samtidigt som föraren faktiskt fortfarande är den som kör och har fullt ansvar över sitt fordon i trafiken. Där tror jag vi motorcyklister är bättre - just för att vi inte är invaggad i den säkerheten. ABS och TC gör ju inte att vi kan köra särskilt mycket fortare egentligen, eller att vi kan se film samtidigt som vi kör. Vi måste KÖRA vårat fordon. Händer en olycka i nästan vilken hastighet som helst riskerar vi på hoj att dö - faktiskt. Det ska mycket krockvåld för att en bilist i en modern bil ska riskera att dö. Och det vet bilisterna - ergo, plattan i mattan.

Nu är jag bilistgnällig, men jag är som de flesta av oss såklart bilist själv också, men många tjänstemil per år i min säkra tjänstebil. Bara så ni vet. :krama
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vilka krafter är det som vill driva igenom detta egentligen? Är det politiskt?
Ifall nu 56% av all trafik kör "för fort" borde det vara ganska lättlöst eller?
Om jag ska sticka ut hakan så är min högst personliga uppfattning som tidigare antytts - mest aktiva för att städa bort MC som faktor i ekvationen trafiksäkerhet är ett antal lägre tjänstemän inom TrV med ansvar för aktiviteter för oskyddade trafikanter samt mer eller mindre diagnosticerbara brister i empatisk förmåga... Problemet är att de tillåts stå emotsagda även högre upp i hierarkin. Politikerna förlitar sig traditionellt mycket på tjänstemännen inom TrV så strategiskt sett har fokus för SMCs påverkansinsatser i viss mån förskjutits från det statliga verket till ansvariga politiker. I det sammanhanget är ju ett stort antal medlemmar och potentiella väljare en stor tillgång...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Haha max 60 km/h för motorcyklar? Hur i hela friden ska det gå att genomföra och se till att det efterlevs? I så fall måste ju ISA finnas först, och det är nog en bit bort för mc än så länge.

Tror det bllr knivigt att få igenom ett sådant förslag på EU-nivå. Visst, i Sverige är mc:n till stora delar ett rent nöjesfordon, men i Spanien, Frankrike, Grekland och Italien tex är det ju ett mycket vanligt pendlarfordon.

Tja, du kan ha rätt det kan bli knivigt att genomföra.
Det är heller inget förbud mott sporthojer, och (nästan) alla vill ha sporthojer - endast några enstaka % köper nya sporthojer, marknaden sinar långsamt bort. Självfallet med den nivå det är på försäkringspremier. Kontentan är att ibland är det inte så att det var den omedelbara logik som styrde utvecklingen!

Nu är det ju ingen som ställd krav på att MC endast ska få köra max 60 km/t - men, det har kommit en rapport som konkluderar detta. Det har smugit sig in en ny möjlighet i ny EU lagstiftning - ingen har sagt att Trafikverket ligger bak. Men, det är nog förståligt att motorcyklisterna, baserat på erfarenheter, kanske blir misstänksamma...

Om MC ISA sku bli lag krav, kan jag lova att det kommer ta kort tid att utveckla en sådan!
Vi har från SMC:s sida varit med i några ansökningar med industrin om EU founding och det kan vara hiskliga belopp som cirkulerar för innovation, bara en sån sak motiverar även MC industrin.

Kom ihåg att över 60% av Stockholms motorcyklister använder sin MC till pendling - därmed är det nog viktigt att vi dräper myten om att MC i Sverige endast är nöjeskörning - MC, är ett seriöst transportmedel.

Jag åkte i Italien, i sommers - och vi var överens om att ta det piano - med det antal trafikpoliser som var ute. Jag åkte även med några FIM kollegor i januari, förre året - och når vi pratade hastighet, var det ganska enkelt; Ta det lugnt, risken att bli hafsas är stor...
Men, nu är jag ju osså båda gammal, tröga och försiktig...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Om jag ska sticka ut hakan så är min högst personliga uppfattning som tidigare antytts - mest aktiva för att städa bort MC som faktor i ekvationen trafiksäkerhet är ett antal lägre tjänstemän inom TrV med ansvar för aktiviteter för oskyddade trafikanter samt mer eller mindre diagnosticerbara brister i empatisk förmåga... Problemet är att de tillåts stå emotsagda även högre upp i hierarkin. Politikerna förlitar sig traditionellt mycket på tjänstemännen inom TrV så strategiskt sett har fokus för SMCs påverkansinsatser i viss mån förskjutits från det statliga verket till ansvariga politiker. I det sammanhanget är ju ett stort antal medlemmar och potentiella väljare en stor tillgång...

En case vi har just nu är att regelverket, som beskriver hur "Vägar och Gators Utformning - VGU" ska vara - är under en större uppdatering.
När man gör sådant är det vanligt att man skickar en remiss, och ber remissenterna svara, dvs dom som har intressen i frågorna.
Trots ett regerings uppdrag om samarbeta, trots man vett att SMC gransker och lusläser dessa skrifter och man vett att SMC önskar massivt med förändringar - tar man inte SMC med på remiss listan.

Vi får snoka upp detta själva - och när vi ser läget, efter att ha lusläst mera än 1.000 sidor teknisk byråkratisk ingenjör text - börjar vi förstå att det sannolikt är någon, nånstans, som bara vill ignorera och inte bry sig ett dug om MC.

Där står vi just nu - kl. 10:20 idag.

Självfallet har vi redan i måndags haft kontakt till Ministern... (typ 17 minutter efter han fick jobbet tillbaka..)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om jag ska sticka ut hakan så är min högst personliga uppfattning som tidigare antytts - mest aktiva för att städa bort MC som faktor i ekvationen trafiksäkerhet är ett antal lägre tjänstemän inom TrV med ansvar för aktiviteter för oskyddade trafikanter samt mer eller mindre diagnosticerbara brister i empatisk förmåga... Problemet är att de tillåts stå emotsagda även högre upp i hierarkin. Politikerna förlitar sig traditionellt mycket på tjänstemännen inom TrV så strategiskt sett har fokus för SMCs påverkansinsatser i viss mån förskjutits från det statliga verket till ansvariga politiker. I det sammanhanget är ju ett stort antal medlemmar och potentiella väljare en stor tillgång...

...så ifall vi drar igång ett enfrågeparti likt MP och skaffar oss en vågmästarroll där det måste förhandlas med oss så kan vi dra ner TrV:s budget med 85% och be dem skärpa sig?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....Politikerna förlitar sig traditionellt mycket på tjänstemännen inom TrV så strategiskt sett har fokus för SMCs påverkansinsatser i viss mån förskjutits från det statliga verket till ansvariga politiker. I det sammanhanget är ju ett stort antal medlemmar och potentiella väljare en stor tillgång...

Om SMC var ett politisk parti, var SMC näst störst i Sverige med sina knappt 70.000 medlem - alla politiker vi prater hyser mycket stor respekt för detta.
- sedan smiler vi lite, och sen säger vi att vi ljög! Faktisk är det ju sådant att vi representerar närmare 150.000 svenska medborgare, eftersom samarbetet med Svemo och SMC gör att vi delar en antal frågor!

Jag kan endast säga att varje medlem räknas, och är med att ge oss kraft och saft...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hyser stor respekt? Hur då? Dom skiter ju fullständigt i er och ni blir överkörda på punkt efter punkt.
Om SMC var ett politisk parti, var SMC näst störst i Sverige med sina knappt 70.000 medlem - alla politiker vi prater hyser mycket stor respekt för detta.
- sedan smiler vi lite, och sen säger vi att vi ljög! Faktisk är det ju sådant att vi representerar närmare 150.000 svenska medborgare, eftersom samarbetet med Svemo och SMC gör att vi delar en antal frågor!

Jag kan endast säga att varje medlem räknas, och är med att ge oss kraft och saft...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...så ifall vi drar igång ett enfrågeparti likt MP och skaffar oss en vågmästarroll där det måste förhandlas med oss så kan vi dra ner TrV:s budget med 85% och be dem skärpa sig?

Haha, låt mig bara säga att jag förstår hur Du tänker :)

Låt mig med anledning av Ditt och Jespers svar kort utveckla resonemanget kring vem som lyssnar på vem:
- Politiker lyssnar och förlitar sig i hög grad på högre tjänstemän inom det statliga verket
- Högre tjm inom det statliga verket förefaller nästan blint lita på lägre tjm.
- Lägre tjm verifierar sina åsikter genom forskning som enbart passar in i deras paradigmer. Saknas forskning finansierar man denna med sjusiffriga belopp för att stöda deras teser. Annan forskning blundar man för eller kritiserar in absurdum. SMC:s inspel klassificeras som "partsinlaga"! (oklart vilken tvist som skulle förligga)
- Forskare tenderar till att i analys och rapport fokusera på slutsatser som tilltalar finansiärerna.

Senaste exempel - den rapport som Jesper presenterar angående hastighetens inverkan på konsekvenserna vid en kollision. Här spenderas många skattekronor på att verifiera något som varenda gymnasieelev med grundkunskap i fysik känner till - att rörelseenergin ökar kvadratiskt med kollisionshastigheten. Go figure. Detta är något SMC nämner och avhandlar konsekvenserna av i varenda trafiksäkerhetskurs jag deltagit i sedan 2007.

En invändning om att situationen i minst lika hög grad påverkas av hindrens utformning, avstånd till farbanan, fjärmande förmåga (att motorcyklisten inte "trasslar in sig") kommer säkert som amen att viftas undan som "undanflykter - menar Ni då att hastigheten saknar påverkan?".

Det klimatet och de väderkvarnarna - är det vi motorcyklister har att hantera.

Hyser stor respekt? Hur då? Dom skiter ju fullständigt i er och ni blir överkörda på punkt efter punkt.
Njae - så illa är det kanske inte: https://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/

Men som redan sagts - att slå sig för bröstet förändrar och förbättrar ingen organisation. Konstruktiva förbättringsförslag välkomnas alltid!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Reagerade över presentationen i den här länken
http://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/malmö-värst-drabbat-av-trafikolyckor-1.1499070
och googlade trafikskadade per kommun
och fick upp de här två pdferna från 1990-talet respektive 2015
1990-talet
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...99-841-8.pdf&usg=AOvVaw317it3_JNJz_ungBnTrkZ9
2015
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...?did=1856080&usg=AOvVaw2dXKJnzDNUspocViBEO9_b
På 1990-talet var Göteborg värst se sidan 18
2015 hade det blivit Malmö se sidan 4
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top