Läskigt vobblande efter däckbyte..

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Bytte däck nyligen eftersom dom andra var original från hedenhös tid på min rd125 -84, märkte redan vid första provturen efter bytet att den kändes annorlunda.. Kändes ungefär som om profilen på däcken var lite vassare så att den liksom "trillade" ner lite mer i nerlägg när man svängde. Då kändes det bara skönt, men så fort man ligger över 80 börjar den bli lite nervös, och över 100 räcker det med ett litet litet ryck i styret så vobblar den till så in i H**vete. Hade jag inte haft det breda styret jag har vet jag inte om jag hade klarat av att hålla emot. :näsblod Kan nog mycket väl gå åt pipan om man inte är uppmärksam, så nu är jag nyfiken på om någon vet varför det har blivit såhär? Jag bytte upp mig från 3" till 3.50" bak, 2.75" fram som förr. Däcktrycket är bra, pumpade senast imorse upp extra hårt till 2.4 bara för att kolla om det var felet, men nix. Innan bytet var den tvärsäker, låg på nynäsvägen i 130 med semestergas och utan att hålla i styret i flera mil för några veckor sen. :gnissla Som sagt, någon som vet vad som har hänt? Såhär kan man ju itne ha det..

Trashcan skrev:
Som sagt, någon som vet vad som har hänt? Såhär kan man ju itne ha det..
Dubbelkolla, och sedan trippelkolla, att du monterat alla distanshylsor rätt mellan hjul och gaffelben/sving sedan du haft av hjulen...

Kolla alla lager, styr-, sving och hjul. Har du samma fabrikat på däcken? Samma typ av däck?

Kanske ingen tröst - men min RD125 var för instabil och vobbelvillig för sitt eget bästa - det med alla däckskombinationer jag hade på den.

fel bakdäck, för stor breddskillnad mellan fram å bakhjul, men kolla att alt är fastdraget.

Att sätta på "fetare" bakdäck är nog inte så lyckat när det gäller diagonaldäck!
Måste se ut som ballongdäck bak :confused:

Jag tror det är en kombination av slitage på framgaffel, styrlager och fel dimension.

69:an skrev:
2146205 Dubbelkolla, och sedan trippelkolla, att du monterat alla distanshylsor rätt mellan hjul och gaffelben/sving sedan du haft av hjulen...

Check... :)

Mattias skrev:
2146206 Kolla alla lager, styr-, sving och hjul. Har du samma fabrikat på däcken? Samma typ av däck?

Okej, ska kolla lager och allt möjligt, men som nån annan sa känns det inte helt troligt att lagrena skitit sig över natten bara. Yes, båda Pirelli MT65.

zilog skrev:
2146217 Kanske ingen tröst - men min RD125 var för instabil och vobbelvillig för sitt eget bästa - det med alla däckskombinationer jag hade på den.

Tyvärr är det ju det man hör om rd125orna.. :3freak

Mats757 skrev:
2146499 DU har ju monterat fel bakdäck!

Men kan det påverka beteendet så mycket? Känns konstigt att det ska bli så mycket av en liten ökning...

sunkan skrev:
2146521 Har du balanserat däcket?

UrbanTiger skrev:
2146573 Var den bra innan däckbyte så bör kanske inte styrlager eller svinglager blivit kass över natten men kolla det ändå.
Annars, ocentrerad montering av däcket på fälgen kanske. Då blir hjulet orunt.
Nils-Allans obalans som satans.
Snett monterat bakhjul eller kanske för hårt spännd kedja.
Vad är det för gummin, Sheng-Shing med ribbmönster, LR ?

Monterat och balanserat av proffs, inget jag klåpat ihop själv :gnissla . Näejjäh, finfina märkesdäck ju!

UltraMarine skrev:
2148182 Att sätta på "fetare" bakdäck är nog inte så lyckat när det gäller diagonaldäck!
Måste se ut som ballongdäck bak :confused:

Jag tror det är en kombination av slitage på framgaffel, styrlager och fel dimension.

Inte så ballongiga, lite granna kanske, inte farligt dock. :va Förklara gärna vad diagonaldäck innebär och varför det inte är så lyckat, kanske ligger nån lösning däri?

Summa summarum verkar folk peka på mitt val av bredare bakdäck, har jag klantat till det iom det?? Frågade wheeler dealer i sthlm vad han tyckte om ett lite bredare däck, om det skulle försämra egenskaperna osv. Skulle gå bra enligt honom, men man kanske ska åka tillbaks och ställa honom mot väggen.. :tomten

Kollat däckstrycket? Och då menar jag det står på däcket,
det ska var det trycket i däcket!

Inte så ballongiga, lite granna kanske, inte farligt dock. Förklara gärna vad diagonaldäck innebär och varför det inte är så lyckat, kanske ligger nån lösning däri?
Diagonaldäck hör till historien - funkar bättre än sitt rykte men ser ut som cykeldäck när man jämför med Radialdäck

http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Det kan ju finnas andra anledningar att han rekommenderade dessa - som att det inte finns att köpa i din dimension etc.
Han är nog mer duktig på däckdimensioner och att lägga på däck - än hur en gammal 125 reagerar på ett större bakdäck.

Iochmed att bakdäcket är en halv tum större så blir diametern större på bakhjulet och jag tror att det påverkar gaffelvinkeln som i sin tur ger kvickare styrning.
Kolla ändå styrlager och de nedre gaffelbenen så du inte har glapp.

Jag lämnade idag in mitt framhjul, till wheelerdealer för byte av diagonaldäck - det blir Pirelli sportdemon i orginaldimension.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg