Läsa av felkod på bil via OBD-2

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon som vet var man gör detta billigast i sthlm?
Behöver inga reparationer, vill bara veta vad som är fel.

Beställ en kabel på ebay, är inte fel. Har kört min på både hojen och bilen. Kanon att ha och kostar under 100-lappen från Kina inkl porto.

Dessutom känner man sig tuff när man står med en laptop bredvid och styr kylarfläkten :glömdet

Antingen beställer du en kabel och programvara och gör det själv. Alternativt leta reda på någon entusiast.

Vad är det för bil?

Jag har vid något tillfälle hittat hjälp på Nordicaudi till min bil. Och det har varit entusiaster som gjort det helt gratis.
Men det förutsätter ju att du har en bil ur Audi/VW sortimentet.

Det finns säkerligen liknande forum för andra fabrikat.

Bilen är en Mitsubishi Lancer GLXi -96.

Funkar verkligen en såndär blåtandsadapter med ALLA bilmärken och modeller?
Äh vafan, jag beställer en på vinst och förlust...

va en massa modeller iaf. är nog bara programet som sätter stopp skulle jag tro.
jag kolla på massa olika innan en bekant köpte denna.
prova med denna på min skoda för jag hade läst om massa olika som inte skulle funka på skodan om de inte va den o den årsm för då skulle man ha nå annat..
funka fin fint på min skoda och hans audi iaf.
ska inte bara va vag.

Last edited:
Bilen är en Mitsubishi Lancer GLXi -96.

Funkar verkligen en såndär blåtandsadapter med ALLA bilmärken och modeller?
Äh vafan, jag beställer en på vinst och förlust...

OBD-2 är ett standardgränssnitt så det ska funka för alla bilar.
I alla fall dom vanligaste som att nolla felkoder, återställa serviceindikator mm.
Vissa mer avancerade inställningar kräver märkesanpassade programvaror men då är ju dom betydligt dyrare.
Jag har för mig att VAG-COM som är för AUDI, VW och skoda går loss på en tusing eller så för programvaran. Men då kan man komma åt och ställa om i princip allt i styrboxen också.

Nja, alla har ju inte ens samma kontakt, och min OBD2-läsare kan bara prata med VAG-bilar. Det finns ju dröser av standarder i standarden, tom olika pin-layouter :huvet

Nja.
OBD2 är standardiserat. Sen har en den fabrikanter kört med undantag som dom fått dispens för.
sen finns det ju 5 olika protokoll som kan användas i kontakterna och alla protokoll finns inte i alla bilar.
Har du en som bara kan prata med VAG bilar så är det troligt att den läsaren bara kör dom protokoll som VAG använder sig av. Då är det inte säkert att den kan prata med alla andra märken.

Vad gäller kontakterna så vet jag att det finns två olika kontakter. En som är på lite äldre bilar och sen den som är enligt standarden som blev obligatorisk för USA sålda bilar 1996.

Vad tror ni om den här? Står att den är till vW/Audi men längre ner står att den hanterar alla protokoll.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti