Läs och begrunda pågar!!!!

Vaffan, klart man inte röstar på sin egen dialekt. Den hör man ju knappt att andra har. Klart att det måste vara en annan dialekt för att det ska väcka några som helst känslor.

Jag föredrar Gotländska och Norrländska. En tjej från Gbg hade ju bara varit "normalt".

Halländska talas mella kungsbacka och falkenberg, ovanför är det göteborgska och nedanför skånska, innanför vete fan, men hallänska är det rakt inte iallafall.

I falkenberg pratar man såhär, halländska pratas bara i Halmstad typ :):

[YOUTUBE-ID]oplei0tzJ4w[/YOUTUBE-ID]

Östgötska verkar tjejerna gilla, 22 st minst:

[YOUTUBE-ID]tnfEx7yg1v0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
I Varberg pratar man inte halländska, det gör man i Halmstad.

Man brukar dela in Halland i två dialektområden, i norr tunnas dialekten ut och med anknytning till sydbohusländska och västgötamål. I södra halland är dialekten mer kopplad till skånskan och småländskan. Landskapets dialektgräns ligger över Tvååker, söder om Varberg, och kallas därför för ”Tvååkersgränsen”.

Halmstadbornas dialekt är inte fan hallänska iallafall, dom har legat för nära skåne alldeles för länge.

Halmstadbornas dialekt är inte fan hallänska iallafall, dom har legat för nära skåne alldeles för länge.

Med halländska brukar man mena just Halmstaddialekten. I Varberg och Falkenberg pratar man bonnigare, i Kungsbacka mer göteborska och i Laholm pratar man i princip skånska.

Med halländska brukar man mena just Halmstaddialekten. I Varberg och Falkenberg pratar man bonnigare, i Kungsbacka mer göteborska och i Laholm pratar man i princip skånska.

Ja du, och med göteborskan brukar man i regel mena en 70-åring från majorna, men om man nu ser till vad gemene man tydligen anser vara halländska, så är jag jävligt glad att jag inte talar just den halländskan.

Men alla vi pratar lika:
250px-Sverigekarta-Landsdelar_Norrland.svg.png

Själv har man ingen direkt dialekt som sticker ut, från mitten av Uppland.
Något enstaka ä som råkar bli ett e ibland bara.

Ja du, och med göteborskan brukar man i regel mena en 70-åring från majorna, men om man nu ser till vad gemene man tydligen anser vara halländska, så är jag jävligt glad att jag inte talar just den halländskan.

Halmstadborna är också glada över att ni inte talar halländska med tanke på uppenbara talfel hos er som "appelviken" :tungan

Last edited:
Har jag fattat rätt? Du är omåttligt stolt att din bräkande dialekt har kommit på 3:e plats i nån obskyr omröstning? Har ni inte mer att glädas över?

Ha! Vilket skämt. Den som går igång på en bräkande skånska borde omgående uppsöka professionell hjälp! :näsblod

Halmstadborna är också glada över att ni inte talar halländska med tanke på uppenbara talfel hos er som "appelviken" :tungan

Att folk inte kan stava gör det inte rätt att uttala det "apelviken".

Men helt klart är det ju så att boende inte vet vad det heter, dock gör alla andra (badjävlar:D) det som ser skylten.:rolleyes:

Ja, nåt stämde i alla fall. Hallänningar är fula i mun :arsele

Stackare, klarar du dig tror du?

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...