Läs igenom snabbt, rätta!

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
korvgubbe skrev:
Därför att en massa bittra tjejer ska kunna ta hand om små snälla, söta, lurviga djur och på så sätt få sköta om och vårda istället för att ta hand om killar som ändå bara är otrogna as... Djur är oskyldiga. Djur bedrar och ljuger inte. Klart jag ska bli vetrinär. En hund som vet att jag tar hand om dennes skadade tass visar sin tacksamhet i sina vädjande ögon. vem kan motstå det? ........eller nått? :rofl

Trodde du hade bättre förståelse för det kapitalistiska systemet än så. Efterfrågan du vet.. Jag menar: Finns det firmor som kan försörja sig med att sätta dekaler och neonljus på bilar bör ju folk som tar hand om folks älskade husdjur ha det minst lika enkelt att sko sig..

Grejen med veterinäryrket är att utbildningen är tuff och borde inte attrahera de finniga fjortisarna som alltid ser till att jobba på den lokala djuraffären. Det är där paradoxen ligger.

Jag ifrågasätter inte behovet av veterinärer, eller yrket i sig. Jag förstår bara inte att en massa individer som likväl kunde bli läkare väljer att operera hamstrar eller stå och titta på medans julskinkan tillverkas. Pengarna är i och för sig mycket bra.

Grundkurs 1.1 Light Version:
Kapitalism - att tjäna pengar på existerande kapital
Marknadsekonomi - tillgång efter efterfrågan

:tungan

Markus skrev:
Grejen med veterinäryrket är att utbildningen är tuff och borde inte attrahera de finniga fjortisarna som alltid ser till att jobba på den lokala djuraffären. Det är där paradoxen ligger.

Att de finniga fjortisarna i djuraffären säger attd e vill bli vetrinär är inte mer överaskande än att dagsigrabbar vill bli brandmän...

När folk däremot är tillräckligt gamla för att söka högre utbildningar tror jag många gånger att det sållats.

Däremot kan jag hålla med om att det är märkligt att folk väljer att lägga sin talang och sitt kunnande på att operera hamstrar istället för att hjälpa människor. Men är man uppväxkt med djur är detta kanske naturligt...

Hörde en veterinär säga att det var till ens fördel om man inte var för stor djurvän, om man skulle jobba som veterinär. De som fäster sig för mkt vid djuren kan lätt bli orationella.

mb skrev:
Hörde en veterinär säga att det var till ens fördel om man inte var för stor djurvän, om man skulle jobba som veterinär. De som fäster sig för mkt vid djuren kan lätt bli orationella.

...så ska man bli vanlig läkare är det alltså bättre om man ogillar mäniskor då..?

korvgubbe skrev:
...så ska man bli vanlig läkare är det alltså bättre om man ogillar mäniskor då..?
Inte helt långsökt tanke. Ska man bli kirurg borde det tex vara av yttersta vikt att man kan koppla bort alla känslor under själva ingreppen.

Man ska väl inte tycka illa om djur, men det är ju helt klart en nackdel om man börjar :gråta när det är dags för avlivning.

Markus skrev:
Man ska väl inte tycka illa om djur, men det är ju helt klart en nackdel om man börjar :gråta när det är dags för avlivning.
Precis... Och även om de är stora djurvänner från början tror jag att det delvis trubbas av. Ungefär som socionomer som jobbat på ett socialkontor några år; i början är de varma, ambitiösa, godtroende människor men blir till slut rätt kalla :brinnerup

mb skrev:
Inte helt långsökt tanke. Ska man bli kirurg borde det tex vara av yttersta vikt att man kan koppla bort alla känslor under själva ingreppen.

Det handlar väl snarare om att kunna distansera sig från det man gör... Se folks behov och se dem som personer när man pratar med dem men sen kunna koplla bort och se dem som en bit kött när man opererar dem. På samma sätt som brandmän måste kunna distansera sig när de rensar en bilolycklplats eller bär bort brända lik eller som för poliser som ser barn fara illa o.s.v.

....det mest tydliga exemplet på distans måste nog ändå hamna hos gynekologen... hrm.. *letar avatar* denna kanske? : :7peta

korvgubbe skrev:
Det handlar väl snarare om att kunna distansera sig från det man gör... Se folks behov och se dem som personer när man pratar med dem men sen kunna koplla bort och se dem som en bit kött när man opererar dem. På samma sätt som brandmän måste kunna distansera sig när de rensar en bilolycklplats eller bär bort brända lik eller som för poliser som ser barn fara illa o.s.v.

....det mest tydliga exemplet på distans måste nog ändå hamna hos gynekologen... hrm.. *letar avatar* denna kanske? : :7peta
Jo, men alla lyckas inte distansiera sig tillräckligt och de riktigt stora djurvännerna kan ha svårare för det.

korvgubbe skrev:

Just gynekologyrket är "intressant". Det var ett program på tv för ett par år sedan om manligt/kvinnligt. Där var det en man i publiken från Norrland (så klart :hihi ) i Flanellskojorta mm (såg ut som han gjort inbrott i Egmonts klädförråd märkt "Jägarna") som sade att det var helt sjukt med folk som ville bli gynekologer (män). Så klart skrattade jag gott åt honom och hans cro magnon stil, men efter ett tag började tänka... Varför i hela fridens namn väljer man att bli just gynekolog? Varför? Det finns hundratals inriktningar, de flesta av dem bör nog kategoriseras som "viktigare" (barnläkare, cancerläkare, neurologer etc etc). Vad är det för intresse man har om man väljer just gynekolog?

mb skrev:
Jo, men alla lyckas inte distansiera sig tillräckligt och de riktigt stora djurvännerna kan ha svårare för det.

Jag kan tänka mig att djur har samma effekt som barn kan ha i.o.m att de är så försvarslösa... Som poliser jag pratar med som alla säger att det är riktigt hjärtslitande att komma hem till lägenhetsbråk och se barn som far illa i någon nerdekad familj..

Markus skrev:
Just gynekologyrket är "intressant". Det var ett program på tv för ett par år sedan om manligt/kvinnligt. .... som sade att det var helt sjukt med folk som ville bli gynekologer (män)...

Var det samma man som avslutade både debatten och programmet med att säga:
"Tystnad..... det är en bristvara i dagens sammhälle!"

....jag håller med. PErsonligen skulle jag nog hellre bli obducent än gyn...

korvgubbe skrev:
Var det samma man som avslutade både debatten och programmet med att säga:
"Tystnad..... det är en bristvara i dagens sammhälle!"

Kommer inte ihåg, han hade röd flanellskjorta (som alla norrlänningar :lol ) och satt bredbent (som alla norrlänningar :rofl ) och hade en i högsta grad avvikande åsikt (som alla norrlänningar :hihi ).

Körde sannolikt skoter och brände hemma och hade 15 mil enkel resa till jobbet också. (Som alla norrlänningar :rofl )

Markus skrev:
Kommer inte ihåg, han hade röd flanellskjorta (som alla norrlänningar :lol ) och satt bredbent (som alla norrlänningar :rofl ) och hade en i högsta grad avvikande åsikt (som alla norrlänningar :hihi ).

Körde sannolikt skoter och brände hemma och hade 15 mil enkel resa till jobbet också. (Som alla norrlänningar :rofl )
Det där håller jag inte med om. Inte något av det. :fatta!

Jag har varken flanellskjorta eller skoter, hembränt dricker jag i mycket mindre utsträckning än dom som hänger på innekrogarna i stockholm...

Men visst är det något speciellt med norrland....

Markus skrev:
Vad är det för intresse man har om man väljer just gynekolog?

Ja det är ganska konstigt. Har du hört talas om någon som jobbar som kock och gillar att laga mat när dom kommer hem?? Eller när man är hemma hos någon som jobbar som inredningssnickare så hittar man så många halvfärdiga projekt som man aldrig hittar annars... Fattas en list där, lite fog där osv.

Hur är det då att jobba som gynekolog??!!!

Och dessutom ska man vara opåverkad när det kommer in värsta pangbruden, eller sunkigaste särringen.... Jo visst... :rolleyes:

juha01 skrev:
Och dessutom ska man vara opåverkad när det kommer in värsta pangbruden, eller sunkigaste särringen.... Jo visst... :rolleyes:
Det skulle man nog ha lättare för iofs än att köra upp en kateter i urinröret på manskönet.

Men som sagt, nån måste ju göra jobbet. Svårt att säga om något är att föredra när det gäller ifall män respektive kvinnor ska jobba med patienter av det ena eller andra könet (bokstavligt talat :hihi).

Förresten: finns det män som jobbar med att ge brasilianska vaxningar? Måste va bland de porrigaste jobben som finns i sverige i så fall :brinnerup

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back