Läs igenom snabbt, rätta!

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Du och jag Marie Curie
Av: Annika Ruth Persson

Lagets nytillskott Filippa är snygg och bra på fotboll, hon är helt enkelt perfekt enligt Jenny. En förälskelse är på väg fastän Filippa och Jenny vet att det strider mot alla normer. I boken kan du också följa en rad andra händelser som kommer att påverka resten av Jennys liv.

Boken är i stort sett väldigt bra. Sättet som Annika skriver på är annorlunda och omväxlande. Handlingen är även den väldigt annorlunda och djupt berörande. I vissa ställen i boken brukar Jenny skriva i sin dagbok till hennes idol, den franska vetenskapskvinnan Marie Curie och det är väldigt kul att följa hennes tankar för då ser man händelserna ur Jennys synvinkel. Boken är också lättläst.
Slutet är öppet och det är den enda delen i boken som är någorlunda sorglig.
Berättelsen utspelar sig i området Majorna i Göteborg och jag tycker att beskrivningarna stämmer bra med verkligheten.

Jennys karaktär är realistisk däremot är Filippas karaktär aningen orealistisk på grund av att hon är vilsen och gör helt oväntade saker som en normal person aldrig hade gjort. Dock tyckte jag att Filippa var spännande på grund av hennes oväntade handlingar som alltid överraskade mig.

Jag fastnade för ett stycke ur Jennys dagbok som är helt enastående:

”Skit samma egentligen. Den här boken är väl också för barnslig för att man ska få leva. Jag vet inte hur jag ska göra för att bli mogen. Och vad man ska göra istället för att leka med bollar. Som är värt nåt.”

Anledningen till att jag tycker om det här stycket är på grund av att jag känner exakt likadant. Ibland tröttnar jag på att vara allvarlig och seriös och ibland vill jag bara släppa fram min barnsliga sida.

Annika Persson är född 1955 och uppvuxen i Örebro. Du och jag, Marie Curie är hennes första roman som blev nominerad till Augustpriset 2003 för bästa svenska barn och ungdomsbok. Under 90 talet arbetade Annika Persson som bokförläggare på Anamma Böcker som hon också var med och startade. Hon är också översättare av filosofisk och idehistorisk facklitteratur. Precis som Jenny har hon spelat fotboll och varit ljudtekniker för det lesbiska tjejbandet Bloody Mary.

Hehe... du har postat många studiefrågor här. Du vet att poängen med att studera är inte att bara lösa problem genom att fråga andra, utan att faktiskt lära sig ngt. Satsa på det senare och du har en ljusare framtid framför dig.

Det viktigaste är inte att vara utbildad utan BILDAD! :) :tummenupp

Du och jag Marie Curie
Av: Annika Ruth Persson

Lagets nytillskott Filippa är snygg och bra på fotboll, hon är helt enkelt perfekt enligt Jenny. En förälskelse är på väg fastän Filippa och Jenny vet att det strider mot alla normer. I boken kan du också följa en rad andra händelser som kommer att påverka resten av Jennys liv.

Boken är i stort sett väldigt bra. Sättet som Annika skriver på är annorlunda och omväxlande. Handlingen är även den väldigt annorlunda och djupt berörande. I vissa ställen i boken brukar Jenny skriva i sin dagbok till hennes idol, den franska vetenskapskvinnan Marie Curie och det är väldigt kul att följa hennes tankar för då ser man händelserna ur Jennys synvinkel. Boken är också lättläst.
Slutet är öppet och det är den enda delen i boken som är någorlunda sorglig.
Berättelsen utspelar sig i området Majorna i Göteborg och jag tycker att beskrivningarna stämmer bra med verkligheten.

Jennys karaktär är realistisk däremot är Filippas karaktär aningen orealistisk på grund av att hon är vilsen och gör helt oväntade saker som en normal person aldrig hade gjort. Dock tyckte jag att Filippa var spännande på grund av hennes oväntade handlingar som alltid överraskade mig.

Jag fastnade för ett stycke ur Jennys dagbok som är helt enastående:

”Skitsamma egentligen. Den här boken är väl också för barnslig för att man ska få leva. Jag vet inte hur jag ska göra för att bli mogen. Och vad man ska göra istället för att leka med bollar. Som är värt nåt.”

Anledningen till att jag tycker om det här stycket, är på grund av att jag känner exakt likadant. Ibland tröttnar jag på att vara allvarlig och seriös och ibland vill jag bara släppa fram min barnsliga sida.

Annika Persson är född 1955 och uppvuxen i Örebro. Du och jag, Marie Curie är hennes första roman som blev nominerad till Augustpriset 2003 för bästa svenska barn och ungdomsbok. Under 90 talet arbetade Annika Persson som bokförläggare på Anamma Böcker som hon också var med och startade. Hon är också översättare av filosofisk och idéhistorisk facklitteratur. Precis som Jenny har hon spelat fotboll och varit ljudtekniker för det lesbiska tjejbandet Bloody Mary.

Haha, tackar :)

Jo, jag har postat en del studiefrågor, det vet jag. Gör det för att se hur andra tycker att man ska formulera sig. Har en del problem med min lärare i svenska, därför jag har tänkt undersöka om ni hittar några fel... det är fullt med fel efter hennes rättningar.

Finns fortfarande gott om grammatiska felaktigheter i texten, men jag orkar inte rätta dem nu.

Bry dej inte om att det finns fel. Låt henne rätta först så kan du fundera på vad som blir fel sedan, för att sedan försöka komma tillrätta med problemen. Det är ju en stackars svensklärares enda nöje att få gå loss med rödpennan.

H4 skrev:
Haha, tackar :)

Jo, jag har postat en del studiefrågor, det vet jag. Gör det för att se hur andra tycker att man ska formulera sig. Har en del problem med min lärare i svenska, därför jag har tänkt undersöka om ni hittar några fel... det är fullt med fel efter hennes rättningar.

Ju mer rödpenna destå bättre; man går ju i skolan för att lära sig. På universitetet kommer du istället att bli sur på lärare som inte gör ett ordentligt jobb när de ska komma med kritik.

Du går i 9:an va? Hela den årskursen nobbade jag i princip totalt och pluggade bara sista dagen innan de större proven. Jag sade till lärarna att de ändå inte kunde sänka mig så mkt eftersom jag haft bättre resultat tidigare. De blev inte glada, men jag lyckades få 3,8 i slutbetyg ändå (borde bli ca en standardavvikelse över snittet) :hihi

Fattar inte att det har blivit en sån betygshysteri i grundskola/gymnasium. Ingen kommer ändå nånsin att bry sig om vad man haft för betyg på de nivåerna i en anställningssituation.

mb skrev:
Fattar inte att det har blivit en sån betygshysteri i grundskola/gymnasium. Ingen kommer ändå nånsin att bry sig om vad man haft för betyg på de nivåerna i en anställningssituation.

De som inte skaffar sig en högre utbildning kan nog räkna med att få sitt senaste betyg skärskådat vid sin första anställning åtminstone.

Markus skrev:
De som inte skaffar sig en högre utbildning kan nog räkna med att få sitt senaste betyg skärskådat vid sin första anställning åtminstone.
Sorry, missade ditt "inte".

Jo, praktiken är ju viktig om man satsar på yrkesutbildning.

För de som skaffat högre utbildning är det väl annars så att det kikas lite på högskolebetyg, men att även de börjar väga mindre och mindre i förhållande till andra slags meriter. Det är egentligen mest bara om man ska satsa på akademisk karriär som de är betydelsefulla. Sannolikheten är ju mindre att man ska klara av doktorandkurserna och avhandlingen om man bara precis halkat över godkäntgränsen på grundutbildningen.

Last edited:
mb skrev:
Sorry, missade ditt "inte".

Jo, praktiken är ju viktig om man satsar på yrkesutbildning.

Jag fick ingen praktikplats. :( Däremot så slapp jag jobba med det jag är utbildad för. :banana

Markus skrev:
Jag fick ingen praktikplats. :( Däremot så slapp jag jobba med det jag är utbildad för. :banana
Jag ville gå byggprogrammet i gymnasiet, men lärarna lyckades övertala mig att välja natur. Vet inte om det var rätt val... Visserligen är jag mer teoretiskt lagd, men det känns trist att inte ha någon praktisk yrkesutbildning alls.

mb skrev:

Nej, men det kan ju krävas bra gymnasiebetyg för att komma in på en utbildning.

Hade själv kanske kommit in på mitt förstahandsval om jag betygshetsat lite mer.
(kom in på mitt andrahandsval)

chrilla skrev:
Nej, men det kan ju krävas bra gymnasiebetyg för att komma in på en utbildning.
Tiderna förändras. Idag kommer man in på nästan vilken typ av utbildning som helst förutom läkare, veterinär, psykolog.

Markus skrev:
De kan ju förändras igen...
Tja... egentligen är det onödigt att riktigt så många högskoleplatser bekostas av skattepengar, när de inte behövs.

mb skrev:
Tja... egentligen är det onödigt att riktigt så många högskoleplatser bekostas av skattepengar, när de inte behövs.

Jag menar alltså att det kan igen bli svårt att komma in på den utbildning man valt, som du skrev att det inte är i dagsläget.
För övrigt hajar jag inte poängen med att bli veterinär, eller rättare sagt: jag förstår inte varför det är så populärt.

Markus skrev:
Jag menar alltså att det kan igen bli svårt att komma in på den utbildning man valt, som du skrev att det inte är i dagsläget.
För övrigt hajar jag inte poängen med att bli veterinär, eller rättare sagt: jag förstår inte varför det är så populärt.

Därför att en massa bittra tjejer ska kunna ta hand om små snälla, söta, lurviga djur och på så sätt få sköta om och vårda istället för att ta hand om killar som ändå bara är otrogna as... Djur är oskyldiga. Djur bedrar och ljuger inte. Klart jag ska bli vetrinär. En hund som vet att jag tar hand om dennes skadade tass visar sin tacksamhet i sina vädjande ögon. vem kan motstå det? ........eller nått? :rofl

Trodde du hade bättre förståelse för det kapitalistiska systemet än så. Efterfrågan du vet.. Jag menar: Finns det firmor som kan försörja sig med att sätta dekaler och neonljus på bilar bör ju folk som tar hand om folks älskade husdjur ha det minst lika enkelt att sko sig..

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back